نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۴۸

۶۶ درصد عملکرد سریع‌تر کارت گرافیک RTX 4090 نسبت به RTX 3090 Ti

گزارش جدیدی در رابطه با کارت گرافیک پرچم‌دار GeForce RTX 4090 منتشر شده که از اختلاف ۶۶ درصدی آن نسبت به RTX 3090 Ti حکایت دارد.

Kopite7kimi در گزارش جدید مدعی شده که کارت گرافیک NVIDIA RTX 4090 تا ۶۶ درصد سریع‌تر از RTX 3090 Ti عمل کرده و ۸۲ درصد عملکرد قوی‌تری نسبت به RTX 3090 دارد. افشاگر اطلاعات انویدیا در توییتر نتایج بنچمارک 3DMark Time Spy Extreme کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را منتشر کرده که از امتیاز بالاتر از ۱۹۰۰۰ پرچم‌دار جدید انویدیا حکایت دارد.

با یک مقایسه سریع بین نتایج عملکرد این کارت با مدل xx90 سری Ampere، خواهیم دید که RTX 4090 در مجموع ۶۶ درصد سریع‌تر از RTX 3090 Ti عمل کرده و ۸۲ درصد قوی‌تر از RTX 3090 است. البته باید توجه داشت که با استناد به یک بنچمارک شبیه‌سازی، نمی‌توان به‌طور قطع درباره عملکرد این کارت اظهارنظر کرد. اما در هرحال این یک پیشرفت چشمگیر را در عملکرد کارت گرافیک جدید انویدیا در رزولوشن 4K مورد استفاده در تنظیمات Extreme نشان می‌دهد.

عملکرد NVIDIA GeForce RTX 4090 در مقایسه با RTX 3090 Ti

RTX 4090 در سایر آزمون‌های عملکرد بنچمارک، ممکن است نتایج متفاوتی را به‌دنبال داشته باشد؛ به‌خصوص با درنظرگرفتن اینکه هنوز چیزی درباره عملکرد ری تریسینگ کارت‌های گرافیکی سری RTX 40 نمی‌دانیم. براساس شایعات منتشر شده، کارت گرافیک RTX 4090 از ۱۶۳۸۴ هسته‌ی CUDA برخوردار است که ۵۲ درصد بیشتر از RTX 3090 Ti محسوب می‌شود. افزایش تعداد هسته‌های پردازش این GPU، تنها یکی از عوامل مؤثر در بهبود عملکرد آن نسبت به پرچم‌دار نسل قبل است.

سرعت کلاک بالاتر و توان مصرفی بیشتر این GPU نیز از دیگر عوامل تأثیرگذار در این امر هستند که افزایش هردوی آن‌ها مورد انتظار است. انویدیا احتمالاً در سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی کارت‌های گرافیکی جدید خود را به بازار عرضه خواهد کرد. هنوز مشخص نیست که کارت گرافیک RTX 4090 چطور در این فاصله از زمان عرضه مورد بررسی قرار گرفته یا اینکه وضعیت درایورهای آن در چه شرایطی قرار دارد. انویدیا معمولاً یک نسخه‌ی پیش از انتشار درایورهای خود را در اختیار منابع خاص قرار می‌دهد که برای جلوگیری از افشای اطلاعات، محدود شده‌اند.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده