نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۴۶

انتشار اطلاعات جدید از کارت گرافیک‌ سری GeForce RTX 40

طبق گزارش جدید، کارخانه انویدیا در تایوان خود را برای عرضه‌ی نسل جدید کارت گرافیک‌ این شرکت بر پایه فناوری ساخت ۵ نانومتری TSMC در سال ۲۰۲۲ آماده می‌کنند.

درحالی که قبلاً هم شایعاتی مبنی‌بر به کارگیری لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC در نسل جدید کارت گرافیک‌ انویدیا موسوم به Ada Lovelace مطرح شده بود، حالا این اطلاعات مستقیماً توسط کارخانجات این شرکت در کشور تایوان تأیید شده و ضمناً از سال ۲۰۲۲ به‌عنوان زمان عرضه‌ی این محصولات به بازار یاد شده است. گزارش اختصاصی وبسایت DigiTimes از این شرکت به‌طور ویژه به این موضوع پرداخته و RetiredEnginner در توییتر بخش‌هایی از این مقاله را منتشر کرده است. در بخشی از این پست نوشته شده:

«روند به‌روزرسانی دو ساله‌ی محصولات انویدیا در سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا می‌کند و اینبار شامل متاورس و دنیای گیمینگ خواهد شد. بعد از معرفی پردازنده گرافیکی H100 که براساس معماری Hopper و با استفاده از فناوری 5nm + CoWoS شرکت TSMC برای دیتاسنترها و تجهیزات مبتنی‌بر هوش مصنوعی اختصاص یافته، نوبت به کارت گرافیک‌ گیمینگ سری RTX40 می‌رسد که براساس سبک معماری Ada Lovelace و مجدداً فرایند ساخت ۵ نانومتری TSMC از راه خواهند رسید.»

تراشه‌های NVIDIA Ada Lovelace در GeForce RTX 40، نسل جدید کارت گرافیک‌ این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرند و مستقیماً به رقابت با کارت گرافیک‌ سری Radeon RX 7000 شرکت AMD با معماری RDNA 3 خواهند رفت. هنوز هم شایعاتی مبنی‌بر به کارگیری سبک طراحی جدید MCM توسط انویدیا به گوش می‌رسند اما ظاهراً این کار تنها به پردازنده‌های گرافیکی دیتاسنتر The Hopper محدود می‌شود و شامل تراشه‌های Ada Lovelace نخواهد شد. لذا پردازنده‌های گرافیکی این نسل از همان سبک سنتی و یک پارچه برخوردار هستند، ولی همچنان به نوآوری‌های کلیدی و مؤثری در بحث معماری و ساخت و مجهز خواهند شد.

کارت گرافیک GeForce RTX 4090؛ پرچم‌دار سری Ada Lovelace مجهز به پردازنده گرافیکی AD102

پرچمدار کارت گرافیک های امپر

براساس شایعات و اطلاعات تأیید نشده‌، پردازنده گرافیکی AD102 با پروسس نود N5 شرکت TSMC در محصول پرچم‌دار این نسل مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این GPU که به‌طور کلی از یک طراحی یکپارچه و مونولیتیک برخوردار است، سرعت کلاک بالغ بر ۲.۵ گیگاهرتز خواهد داشت که البته به‌گفته‌ی چند منبع موثق، این میزان به حداقل فرکانس عملکرد AD102 مربوط است و پیش‌بینی توان عملکرد این GPU باید براین‌اساس صورت بگیرد.

علاوه‌براین، تاکنون به استفاده از ۱۸۴۳۲ هسته‌ی CUDA در ساختار NVIDIA AD102 اشاره شده که میزبان ۱۴۴ واحد SM یا میکرومولتی پردازنده جریانی خواهد بود. لازم به ذکر است که این مقادیر می‌تواند تا زمان قطعی شدن طراحی این محصول تغییر کند. اما در هر حال این تعداد حدودا دو برابر هسته‌های به کار رفته در ساختار پرچم‌دار محصولات سری Ampere است که همین الان هم در سطح بسیار بالاتری نسبت به نسل قبل خود قرار دارند. بنابراین سرعت کلاک ۲.۳ تا ۲.۵ گیگاهرتزی این GPU می‌تواند به ما توان پردازش تئوری ۸۵ تا ۹۲ ترافلاپس را ارائه کند که مجدداً بیش از دو برابر عملکرد FP32 کارت گرافیک RTX 3090 با ۳۶ ترافلاپس توان پرداش گرافیکی است.

رشد ۱۵۰ درصدی سطح عملکرد پردازنده‌های گرافیکی جدید انویدیا جهش بزرگی در تکنولوژی این محصولات به‌نظر می‌رسد اما نباید ارتقا خیره کننده محصولات این نسل را نسبت به خانواده‌ی Turing فراموش کرد. پردازنده پرچم‌دار GA102 که در کارت گرافیک RTX 3090 مورد استفاده قرار گرفته است، با ۳۶ ترافلاپس توان پردازش گرافیکی چند رده بالاتر از توان ۱۳ ترافلاپس RTX 2080 Ti، پرچم‌دار نسل قبلی خود قرار می‌گیرد. این نشان می‌دهد که حدود ۱۵۰ درصد جهش نسبت به نسل قبل که البته در آزمون‌های عملی با این اختلاف فاصله‌ی معناداری دارد.

کارت گرافیک RTX 3090 در تست واقعی عملکرد گیمینگ در مقابل RTX 2080 Ti چیزی در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد قوی‌تر عمل می‌کند. بنابراین باید به‌خاطر داشته باشیم که این روزها تعداد تئوری Flops در واقعیت نشان‌دهنده عملکرد گیمینگ یک GPU نیست. ضمن اینکه هنوز نمی‌دانیم ارقام ۲.۳ تا ۲.۵ گیگاهرتز که برای AD102 مطرح شده مربوط‌به فرکانس بوست میانگین این GPU بوده یا اینکه به حداکثر توان آن اختصاص دارد؛ که اگر مورد اول صحیح باشد، باید انتظار توان عملکرد بالاتری را از AD102 داشته باشیم.

کارت گرافیک RTX3090

علاوه‌براین، فاش کننده‌ی این اطلاعات ادعا کرده که پرچم‌دار محصولات سری NVIDIA GeForce RTX 40 مشابه RTX 3090 از یک رابط درگاه ۳۸۴ بیت استفاده خواهد کرد. اما نکته جالب دیگر اشاره به G6X است که بیانگر عدم استفاده از نسل جدید استاندارد حافظه در پرچم‌دار پردازنده‌های Ada Lovelace است که در عوض از یک پین سریع‌تر G6X با ۲۱ گیگابیت بر ثانیه سرعت انتقال داده استفاده می‌کند. این کارت از ۲۴ گیگابایت حافظه VRAM برخوردار است که می‌تواند شامل یک DRAM یک طرفه‌ی ۱۶ گیگابایت یا ماژول‌های دو طرفه ۸ گیگابایت باشد.

در ادامه می‌توانید مقایسه‌ای میان پرچم‌دار محصولات سری Turing و Ampere و Ada Lovelace را براساس شایعاتی منتشر شده ملاحظه کنید.

GPU

TU102GA102AD102
معماریTuringAmpereAda Lovelace
پروسه ساختTSMC 12nm NFFSamsung 8nm5nm
کلاسترهای پردازش گرافیکی6712
کلاسترهای پردازش تکسچر364272
مولتی پردازنده‌های جریانی7284144
هسته های CUDA46081075218432
ترافلاپس تئوری16.137.6حدود 90
نوع حافظهGDDR6GDDR6XGDDR6X
رابط درگاه384 بیت384 بیت384 بیت
ظرفیت حافظه گرافیکی11GB (2080 Ti)24GB (3090)24GB (4090?)
مدل پرچم‌دارRTX 2080 TiRTX 3090?RTX 4090
TGP250W350W?450-650W
زمان عرضهسپتامبر 2018سپتامبر 20202022

انتظار می‌رود که خانواده‌ی پردازنده‌های گرافیکی Ada Lovelace نیز چیزی شبیه به همان جهش عملکردی را که از Maxwell به Pascal مشاهده کردیم ارائه کنند. انویدیا فعلا سال ۲۰۲۲ را برای عرضه‌ی این محصولات برنامه‌ریزی کرده اما با شرایطی که بر صنعت سخت‌افزار حاکم است، احتمال به تعویق افتادن این زمان تا سال ۲۰۲۳ وجود دارد.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در این خصوص با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده