نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۴۹

گزارش جدید از وضعیت عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی در بازار

براساس گزارش جدید، عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی اینتل و AMD از سه ماه قبل ۲۶ درصد کاهش یافته و در مقابل انویدیا ۸ درصد رشد را نسبت به دوره‌ی قبل به ثبت رسانده است.

JPR در گزارش جدید خود از وضعیت بازار سخت‌افزار و به‌ویژه پردازنده‌های گرافیکی در دوره سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱، از رشد بازار جهانی صنعت GPU به میزان ۱۰۱ میلیون واحد و افزایش ۹ درصدی عرضه‌ی پردازنده‌های کامپیوتری طی این مدت خبر داده است. به‌طور کلی انتظار می‌رود که نرخ رشد سالانه‌ی بازار GPU در مدت پنج ساله‌ی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ به منفی ۱.۱ درصد برسد تا در پایان این دوره، تعداد تخمینی محصولات نصب شده ۳۲۴۹ میلیون واحد اعلام شود. در ۵ سال آینده، نرخ نفوذ پردازنده‌های گرافیکی مجزا در رایانه‌های شخصی به ۳۱ درصد افزایش خواهد یافت.

اما دراین‌میان، سهم AMD از بازار پردازنده‌های گرافیکی از سه‌ماهه‌ی قبلی ۱.۴ درصد افزایش یافته و در مقابل سهم اینتل از این حوزه با یک کاهش ۶.۲ درصدی مواجه شده است. این درحالی است که انویدیا بهترین شرایط را در این دوره داشته سهم خود را از بازار GPU تا سرحد ۴.۸۶ درصد افزایش داده است. نمودار زیر وضعیت سه شرکت بزرگ صنعت سخت‌افزار را در مقابل هم نشان می‌دهد.

سهم انویدیا AMD و اینتل از بازار GPU

اما نرخ متوسط عرضه‌ی GPU در جهان در این مدت ۱۸.۲ درصد کاهش یافته که سهم AMD از این میزان منفی ۱۱.۴ درصد و سهم اینتل از آن منفی ۲۵.۶ درصد بوده است. این در حالی است که انویدیا در این مدت ۸ درصد رشد را در حجم عرضه‌ی محصولات خود تجربه کرده است.

در ادامه‌ی خلاصه‌ی کوتاهی از اعداد و ارقام ارائه شده در این بخش را ملاحظه می‌کنید:

  • نرخ کلی نصب پردازنده‌های گرافیکی (که شامل پردازنده‌های مجزا و یکپارچه‌ی پی سی، لپ‌تاپ و ورک‌استیشن‌ها می‌شود) در این دوره‌ی سه‌ماهه ۱۲۵ درصد بوده که ۷.۶ درصد بیشتر از سه ماه قبل است.
  • بازار کلی CPU در کامپیوترهای شخصی ۲۳.۱ درصد کاهش یافته که البته این میزان در مقایسه‌ی سالانه مثبت ۹.۲ درصد بوده است.
  • یوردهای دسکتاپ AIB که از پردازنده‌های گرافیکی مجزا استفاده می‌کنند نیز با ۱۰.۹ درصد افزایش نسبت به سه‌ماهه‌ی قبل به بازار عرضه شده است.
  • وضعیت عرضه‌ی تبلت‌ها در سه‌ماهه‌ی اخیر نیز یک بار دیگر کاهشی بوده و اینبار منفی ۶.۹ درصد را نشان می‌دهد.

قبلاً مشاهده کرده بودیم که وضعیت بازار سخت‌افزار معمولاً در سه‌ماهه سوم سال قوی‌ترین حالت خود را سپری می‌کند، اما رکود بازار و همه‌گیری فصلی ویروس کرونا باعث شده تا امسال شاهد چنین وضعیتی نباشیم. در دوره سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱ بیشترین کاهش را در نرخ عرضه‌ی این محصولات نسبت به دوره‌ی قبل را داشتیم که با منفی ۱۸.۲ درصد پایین‌تر از میانگین ۱۰ ساله‌ی ۵.۲- درصد قرار دارد.

پردازنده های گرافیکی انویدیا اینتل و AMD

معمولاً GPU به‌عنوان مهم‌ترین عامل نشان‌دهنده‌ی وضعیت بازار در نظر گرفته می‌شود. چراکه تأمین کنندگان همیشه قبل از عرضه‌ی پی سی باید این قطعات را وارد سیستم کنند. اکثر فروشندگان تراشه‌های نیمه رسانا نرخ رشد ۲.۷ درصدی را برای سه‌ماهه‌ی آینده پیش‌بینی می‌کنند. در سه‌ماهه‌ی قبلی آن‌ها نرخ منفی ۱.۵ درصد را پیشنهاد کرده بودند که بسیار بالا بوده است.

بنابراین با ادامه‌ی محدودیت در عرضه‌ی محصولات سخت‌افزاری، قیمت متوسط فروش این قطعات نیز همچنان بالاتر می‌رود.

بازار نوت بوک‌های مجهز به گرافیک مجزا، از دوران همه‌گیری ویروس کرونا هم منتفع شده و هم آسیب دیده است. درحالی که با قوانین محدودکننده‌ی ترددها و در خانه ماندن مردم، این صنعت با حجم بالایی از نرخ تقاضا مواجه شده، کروم بوک‌ها بازار محصولات رده پایین را تصاحب کرده و باعث تضعیف بازار لپ‌تاپ‌های دیگر شدند. در این شرایط گفته می‌شود که حداقل تا سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ طول می‌کشد تا وضعیت کمی به شرایط نرمال نزدیک شود.

جان پدی، رئیس گروه تحقیقاتی JPR گفته که «ویروس کرونا همچنان به برهم زدن تعادل زنجیره‌ی ضعیف عرضه و تقاضا ادامه می‌دهد که به‌طور شدیدی به استراتژی تولید به موقع تکیه کرده است. نمی‌توان تا پایان سال ۲۰۲۲ بهبود قابل ملاحظه‌ای را در وضعیت زنجیره تأمین انتظار داشت. در این مدت همچنان با اتفاقات غیرمنتظره مواجه خواهیم شد.»

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده