نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۶

مقایسه عملکرد گیمینگ مک بوک M1 Pro اپل با لپ تاپ RTX 3080

اخیرا بنچمارک گیمینگ لپ تاپ مک بوک پرو با پردازنده M1 Max و ۳۲ هسته گرافیکی منتشر شده که عملکرد آن را با لپ تاپ‌های مجهز به کارت‌های گرافیک روز مقایسه می‌کند.

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که باوجود جهش بزرگی که پردازنده M1 Max اپل در عملکرد محاسباتی و گرافیکی نسل قبل ایجاد کرده، ممکن است هنوز مدتی طول بکشد تا این تراشه‌های سفارشی قادر به شکست پردازنده‌های گرافیکی مدرن در عملکرد گیمینگ باشند. براساس آخرین نتایج بنچمارک منتشرشده، سیلیکون رده بالای اپل که از یک پردازنده گرافیکی ۳۲ هسته‌ای استفاده می‌کند، به‌راحتی توسط یک لپ‌تاپ مبتنی بر پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3080 با توان مصرفی محدود به ۱۰۰ وات شکست می‌خورد.

سایت‌ها و منتقدان مستقل یک به یک نتایج بررسی مدل‌های مختلف مک بوک پرو ۲۰۲۱ را منتشر می‌کنند که کانال یوتیوب Dave2D نیز یکی از این موارد بوده است. این یوتیوبر پرمخاطب که علاقه‌ی زیادی به ارائه نتایج بررسی‌های خود در زمینه‌ی عملکرد گیمینگ دارد، این بار مک بوک پرو جدید اپل را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد.

مدل رده‌بالای این سری با تراشه‌ی M1 Max اپل که به یک GPU با ۳۲ هسته‌ی گرافیکی مجهز شده است، در اجرای بازی Tomb Raider در رزولوشن 1440p به نرخ فریم 83FPS دست پیدا می‌کند. این درحالی است که یک لپ‌تاپ RTX 3060 با توان مصرفی ۷۰ وات همین تست را با ۷۹ فریم بر ثانیه پشت سر می‌گذارد و این رقم برای یک لپ‌تاپ ۱۰۰ واتی RTX 3080 به ۱۱۲ فریم بر ثانیه می‌رسد. مدل مبتنی بر تراشه M1 Pro با ۱۴ هسته گرافیکی ضعیف‌ترین عملکرد را در این بین داشت و بازی را با نرخ فریم 57FPS اجرا می‌کند.

بنچمارک تراشه های اپل در برابر RTX

در نظر داشته باشید که این پردازنده‌های گرافیکی درواقع مدل‌ ولتاژ پایین محصولات انویدیا هستند و برخی تولید کنندگان لپ تاپ های گیمینگ از پردازنده‌های ۱۱۵ واتی RTX 3060 و ۱۵۰ واتی RTX 3080 نیز استفاده می‌کنند که بدون شک در رقابت با مدل‌های ولتاژ پایین خود، با فاصله به برتری خواهند رسید. تراشه‌ی M1 Max اپل حتی در تست Geekbench که معمولا با عملکرد بهتر محصولات این شرکت همراه است نیز قادر به شکست مدل ۷۰ واتی RTX 3060 نبود که واقعا نتیجه‌ی ناامیدکننده‌ای به نظر می‌رسد. البته هردو تراشه M1 Max و M1 Pro در تست GFXBench 5.0 عملکرد بهتری نسبت به نمایندگان انویدیا داشتند. اما فراموش نکنید که برخی تراشه‌ها در برخی بنچمارک‌ها نمایش بهتری دارند.

مثلاً بنچمارک AnTuTu بنا به دلایلی برای تراشه‌های اندروید نسبت به سری A اپل مناسب‌تر است اما وقتی یک بنچمارک گیمینگ مناسب‌تر را روی این تراشه‌ها اجرا می‌کنید، متوجه فاصله‌ی عملکرد بین M1 Pro و M1 Max با رقبا خواهید شد. لازم به ذکر است که اپل هیچگاه این تراشه‌ها را برای مقاصد گیمینگ طراحی نکرد و اگر منصفانه به آن نگاه کنیم، بهینه‌سازی انرژی این مک بوک‌ها با هیچ نوت بوک RTX 3060 یا RTX 3080 قابل مقایسه نیست. اما این بررسی فقط برای مقایسه‌ی عملکرد گیمینگ صورت گرفته است.

تراشه M1 اپل

حداقل مزیت دسترسی به اطلاعات مورد بحث این است که علاقه‌مندان به تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی روی لپ‌تاپ به این نتیجه می‌رسند که نیاز نیست مبالغ بالایی را برای خرید M1 Max MacBook Pro هزینه کنند. درواقع اگر چنین بودجه‌ای را برای خرید یک لپ‌تاپ با مقاصد گیمینگ اختصاص داده‌اید، لپ‌تاپ‌ های گیمینگ به مراتب قدرتمندتری نسبت به مک بوک پروهای ۲۰۲۱ در دسترس شما هستند.

درحالی که ممکن است این نتایج برای برخی کاربران ناامیدکننده به نظر برسد، باز هم به این موضوع توجه کنید که این نتایج از یک GPU یکپارچه به‌دست آمد و نه یک کارت گرافیک مجزا. با درنظرگرفتن این مسائل، باید گفت که تراشه‌های اختصاصی اپل به خوبی مخاطبان خود را تحت تأثیر قرار داده‌اند و می‌توان آینده‌ی درخشانی را برای این فناوری متصور شد.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده