نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۴

اطلاعات جدید از معماری پردازنده‌های Zen 4 و نسخه‌ی آپدیت شده‌ی تراشه‌های Zen 3

AMD پشتیبانی نسل جدید تراشه‌های Zen 4 از فناوری PCIe Gen5 و DDR5 و استفاده از ۶۴ مگابایت حافظه‌ی کش 3D Vertical را در نسخه آپدیت شده‌ی پردازنده‌های Zen 3 را تأیید کرد.

AMD امروز پنجمین سالگرد عرضه پردازنده‌های ریازن را جشن گرفته و به این مناسبت، ویدیویی با اجرای جان تیلور، رئیس بازاریابی AMD و رابرت هالوک، مدیر تکنیکال مارکتینگ این شرکت را منتشر کرده است. AMD ازطریق این ویدیو تأیید کرده که نسل جدید پردازنده‌های رایزن در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ عرضه می‌شوند و این تراشه‌ها درواقع نسخه‌ی به‌روزرسانی شده‌ای از معماری Zen 3 را درکنار ۶۴ مگابایت حافظه‌ی کش اضافی 3D Vertical به کار می‌گیرند.

AMD ادعا می‌کند که این تغییر می‌تواند عملکرد گیمینگ پردازنده‌های این شرکت را از ۴ تا ۲۵ درصد بهبود ببخشد که به‌معنای پیشرفتی در حدود یک نسل جدید از پردازنده‌های کامپیوتری است. AMD هنوز مشخص نکرده که آیا این پردازنده‌های آپدیت شده همچنان با نام تجاری Ryzen 5000 به بازار عرضه می‌شوند یا اینکه جزئی از پردازنده‌های سری Ryzen 6000 خواهند بود.

اگر به‌خاطر داشته باشید، AMD پیش از این هم معماری آپدیت شده‌ی Zen+ را معرفی کرده بود که باوجود ارتقاء جزئی ۴ درصدی نسبت به نسل قبل، همچنان به‌همراه نسل جدید پردازنده‌های این شرکت از سری Ryzen 2000 معرفی شدند. بنابراین چیزی که هنوز نامشخص است، این است که آیا نسخه جدید تراشه‌های Zen 3 با یک پلتفرم جدید همراه می‌شوند یا اینکه این چیپ‌ها برمبنای سوکت فعلی AM4 و حافظه‌ی DDR4 و استاندارد درگاه PCI-Express Gen 4 عرضه خواهند شد.

سوکت AM5

اما نسل جدید پردازنده‌های AMD در اصل با معماری متحول شده‌ی Zen 4 و در زمان نامعلومی از سال ۲۰۲۲ از راه خواهند رسید. این شرکت با تأیید اینکه ریزمعماری جدید Zen 4 با هدف ارتقاء قابل‌توجه IPC طراحی و توسعه پیدا می‌کند، رقابت با اینتل را نزدیک تر از همیشه خواهد کرد. اما از این مهم‌تر، معرفی سوکت جدید AM5 است که درواقع از یک پکیج LGA با ۱۷۱۸ پین برای ارائه عملکرد به مراتب بهتری در بحث ورودی/خروجی استفاده خواهد کرد. پردازنده‌هایی که براساس معماری Zen 4 برای نسل جدید آماده‌ی عرضه می‌شوند، قطعاً از استاندارد حافظه DDR5 و تکنولوژی ارتباطی PCI-Express Gen 5 پشتیبانی خواهند کرد.

چیزی که این امکان را به AMD می‌دهد تا در این زمینه هم با اینتل به رقابت بپردازد. نقشه‌ی راه AMD برای عرضه پردازنده‌های جدید رایزن در سال ۲۰۲۲ از جهات مختلفی شبیه به عملکرد این شرکت در سال ۲۰۲۰ به‌نظر می‌رسد. این شرکت در سال گذشته ابتدا پردازنده‌های سری رایزن 3000 را به‌روزرسانی کرده و بعد از آن سری Ryzen 5000 را با یک جهش عملکرد چشم گیر نسبت به نسل قبل معرفی کرد. بنابراین به‌نظر می‌رسد که تا پایان سال ۲۰۲۱ خبری از نسل جدید پردازنده‌های رایزن نخواهد بود.

مسیر عرضه پردازنده های جدید AMD

یکی دیگر از جوانب سوکت AM5 که در این ویدیو به آن اشاره شده، پشتیبانی از کولرهای نسل قبل است که برای سوکت AM4 طراحی شده‌اند. بدین ترتیب شما می‌توانید بدون نیاز به استفاده از آداپتور یا خرید ماژول‌های جدید، خنک‌کننده‌های ویژه‌ی پردازنده‌های AM4 خود را برای تراشه‌های نسل جدید نیز استفاده کنید.

از‌طرفی به‌نظر می‌رسد که AMD برخلاف اینتل تصمیمی برای استفاده از سبک معماری دوگانه‌ی پردازنده‌های دسکتاپ که در تراشه‌های نسل دوازدهمی آلدرلیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، نخواهد داشت. اما این شرکت به توسعه‌ی یک فناوری جدید در زمینه‌ی مدیریت مصرف انرژی اشاره کرده که از پایه توسعه داده شده و احتمالاً به نحوه‌ی توزیع عملکرد هسته‌ها براساس میزان توان مصرفی و در نتیجه کاهش نسبی انرژی مصرفی پردازنده‌های این شرکت مربوط می‌شود. AMD نام Power Management Framework را برای این تکنولوژی در نظر گرفته است.

شما می‌توانید با مراجعه به لینک AMD Ryzen™ Processors: 5 Years Later در کانال یوتیوب رسمی AMD، به ویدیو کامل این مصاحبه دسترسی داشته باشید.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع techpowerup
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده