نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۱۹ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۹

استفاده از حافظه 14 گیگابیت برثانیه‌ در کارت گرافیک AMD Radeon RX 6600

تصویر GPU-Z کارت گرافیک Radeon RX 6600 استفاده از حافظه ۱۴ گیگابیت برثانیه‌ای را در مدل غیر XT کارت گرافیک AMD تأیید می‌کند.

اوایل این ماه بود که اطلاعات نسبتاْ کاملی از مشخصات فنی مدل غیر XT کارت گرافیک Radeon RX 6600 در اینترنت فاش شد. کارت گرافیک میان‌رده و جدید AMD اولین محصول خانواده RDNA2 است که در آن از یک تراشه‌ی حافظه با سرعت کاهش یافته استفاده می‌شود. درواقع این کارت پس از عرضه به کندترین عضو خانواده RDNA2 تبدیل می‌شود که AMD تاکنون معرفی کرده است. RX 6600 تنها از ۱۷۹۲ پردازنده جریانی (استریم پروسسور) برخوردار است که ۲۵۶ هسته کمتر از پردازنده فول Navi 23 دارد.

AMD Radeon RX 6600 فرکانس عملکرد پایین‌تری نسبت به مدل XT دارد. این کارت با سرعت گیم کلاک ۲۰۴۴ مگاهرتز و بوست کلاک ۲۴۹۱ مگاهرتز عرضه می‌شود که به ترتیب ۳۱۹ و ۹۸ مگاهرتز کمتر از مدل XT آن است. اما فرکانس هسته گرافیکی این کارت تنها قسمتی نیست که در مدل غیر XT محدود شده است. پهنای باند حافظه‌ی این GPU نیز از ۲۵۶ گیگابایت بر ثانیه به ۲۲۴ گیگابایت بر ثانیه کاهش یافته که ناشی از کمتر شدن سرعت حافظه از ۱۶ گیگابیت بر ثانیه به ۱۴ گیگابیت بر ثانیه است.

تصویری که پایین‌تر نشان داده شده، مشخصات کارت گرافیک Sapphire RX 6600 Pulse در فرکانس رفرنس را نشان می‌دهد. روی این کارت نسخه Adrenaln 21.30.17.06 درایورهای AMD نصب شده و در یک کامپیوتر مبتنی‌بر سیستم‌عامل ویندوز 10 مورد استفاده قرار گرفته است. در این فهرست فرکانس ۱۷۵۰ مگاهرتزی حافظه را ملاحظه می‌کنید که با ضرب در عدد ۸ به ماه مقدار ۱۴ گیگابیت بر ثانیه را خواهد داد.

آنالیز GPU-Z لو رفته از کارت گرافیک AMD Radeon RX 6600

در بنچمارک رسمی این کارت، می‌توان عملکرد RX 6600 را بسته به بازی مورد استفاده با GeForce RTX 3060 مقایسه کرد. AMD با محدود کردن تعمدی عملکرد GPU ازطریق کم کردن سرعت کلاک، محدود کردن پهنای باند و مهم‌تر از این‌ها، کاهش مصرف برق به ۱۳۲ وات، عملکرد این محصول میان‌رده را با قیمت آن متناسب ساخته است. تمام این موارد باعث می‌شوند تا این کارت هرگز به سطح RX 6600 XT در یک رقابت داخلی بین اعضای خانواده RDNA2 نرسد.

AMD ادعا می‌کند که مدل غیر XT کارت گرافیک RX 6600 در مقایسه با GeForce RTX 3060 به‌طور متوسط ۱.۳ برابر عملکرد بیشتری را بسته به هر وات توان مصرفی ارائه می‌کند که احتمالاً یکی از مهم‌ترین دلایل فروش این کارت خواهد بود. RX 6600 در تاریخ ۱۳ اکتبر (۲۱ مهر) به‌صورت رسمی عرضه می‌شود. از این تاریخ می‌توان انتظار انتشار نتایج بررسی این کارت را داشت.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده