نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۵

تأثیر کمبود فویل مسی بر افزایش قیمت GPU و مادربرد

افزایش ۳۵ درصدی قیمت مس از سال گذشته و کمبود تولید فویل‌ مسی مورد استفاده در PCB قطعات الکترونیکی، می‌تواند به گران‌تر شدن محصولاتی از قبیل مادربرد و GPU در بازار منجر شود.

گزارش‌های جدیدی که در رابطه با افزایش احتمالی قیمت مادربردها و کارت گرافیک‌های گیمینگ منتشر شد، اینبار به عامل دیگری در فرایند تولید این قطعات مربوط می‌شود. در حال حاضر، زنجیره جهانی عرضه‌ی محصولات الکترونیکی همچنان با محدودیت مواجه است که علت اصلی آن، کمبود تولید تراشه‌های نیمه رسانا و سایر قطعات ضروری در مقایسه با حجم تقاضای این محصولات است.

اما گزارش‌های اخیر، به کمیاب شدن مس و ورقه‌های روکش دار مسی (CCL) پرداختند که به‌عنوان صفحه‌ی پایه بوردهای مدار الکترونیکی (PCB) مورد استفاده قرار می‌گیرند. این بوردها در حال حاضر در ساختار تمامی محصولات الکترونیکی کاربرد دارند. براساس گزارش DigiTimes، هزینه تولید فویل‌های مسی که در این CCL ها مورد استفاده قرار می‌گیرند رو به افزایش بوده و این امر فشار زیادی روی تولیدکنندگان مادربردها و پردازنده‌های گرافیکی وارد کرده و می‌تواند منجر به افزایش قیمت این محصولات شود.

بورد قطعات الکترونیکی

معمولاً افزایش قیمت مواد اولیه و سایر ملزوماتی که در تولید مادربردها، پردازنده‌ها و این قبیل محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند، به دو نتیجه‌ی کلی منجر می‌شود. افزایش قیمت محصولات نهایی، یا کاهش حاشیه سود محصول مورد نظر که می‌تواند به نتایج جانبی دیگری منتهی شود. قیمت مس از سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ تاکنون ۳۵ درصد افزایش یافته که افزایش قیمت محصولات را اجتناب ناپذیر می‌سازد.

از طرفی باتوجه به اینکه افزایش قیمت MSRP یا قیمت مصوب محصولات سخت‌افزاری در صنعت کامپیوتر طی چند ماه اخیر به اتفاق رایج و پرتکراری تبدیل شده، این اتفاق می‌تواند خیلی راحت به افزایش مجدد قیمت‌ها منجر شود. بنابراین باید مصرف‌کنندگان در آینده نزدیک انتظار گران‌تر شدن مادربردها و GPUها را داشته باشند؛ به‌خصوص مواردی که در ساختار PCB آن‌ها از لایه‌های مسی بیشتری استفاده شده است.

این درحالی است که دکتر لیسا سو، مدیرعامل شرکت AMD در اظهارات اخیر خود در مورد رفع کمبود تراشه‌های الکترونیکی در بازار طی نیمه دوم سال ۲۰۲۲ اشاره کرده بود. از سال ۲۰۲۰ تاکنون، عواملی همچون تعطیلی کارخانه‌ها و بالا گرفتن تب رمزارزها موجب شد تا تولیدکنندگان چیپ‌های الکترونیکی قادر به ایجاد توازن میان عرضه و تقاضا نباشند. رفته رفته اتفاقات دیگری از قبیل همین کمبود مس با این مسائل دست به‌دست هم دادند تا بعضاً شاهد فروش محصولات الکترونیکی تا دو برابر گران‌تر از قیمت‌های واقعی آن‌ها باشیم.

در پایان نظرات خود را در این خصوص با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع techpowerup
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده