نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۳۹

فروش کارت گرافیک‌ AMD و انویدیا ۷۰ درصد گران‌تر از قیمت اصلی

با ورود به سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ به‌نظر می‌رسد که وضعیت دسترسی کاربران به پردازنده‌های گرافیکی بدتر شده و فاصله قیمت کارت گرافیک‌ انویدیا و AMD با قیمت‌های مصوب همچنان بالاتر می‌رود.

ظاهراً وضعیت قیمت‌ها و حجم عرضه و دسترسی خریداران به کارت گرافیک‌ NVIDIA GeForce و AMD Radeon با نزدیک شدن به سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی، رو به بدتر شدن است. جدیدترین آمار وبسایت 3DCenter، این وضعیت را تأیید می‌کند. این منبع اخیراً عملکرد خوبی در ارائه‌ی وضعیت بازار اروپا در زمینه‌ی کارت گرافیک‌ و سایر محصولات سخت‌افزاری داشته و می‌تواند دید خوبی از شرایط حاکم بر بازار را در اختیار ما قرار دهد.

در شرایطی که به‌نظر می‌رسد وضعیت اقتصاد جهان از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا به نسبت بهبود پیدا کرده است، ظاهراً این شرایط برای قیمت‌ها و وضعیت دسترسی به محصولات انویدیا و AMD صادق نیست و با وجود بهتر شدن وضعیت در ماه‌های گذشته، رفته‌رفته شاهد گران‌تر شدن محصولات و تضعیف وضعیت دسترسی برای خریداران هستیم. تقریباً اواسط سه‌ماهه دوم ۲۰۲۱ بود که نشانه‌هایی از بهبود وضعیت بازار در آمارها مشاهده می‌شد. اما حالا به نقطه‌ای رسیدیم که انواع کارت گرافیک‌ گیمینگ به‌طور متوسط ۷۰ درصد گران‌تر از قیمت MSRP تولیدکنندگان به فروش می‌رسند.

بازار GPU از زمان شیوع ویروس کرونا و داغ شدن تب رمزارزها در تلاش است تا کمبود زنجیره عرضه دربرابر حجم تقاضا را جبران کند. اما تازه‌ترین آمار 3DCenter نشانگر این است که روند پیشرفت این بازیابی کاملاً متوقف شده است. کارت گرافیک‌ انویدیا در مقایسه با قیمت‌های ماه اوت حالا به اختلاف ۷۰ درصدی با قیمت‌های مصوب رسیدند که در آن زمان به ۵۹ درصد رسیده بود. محصولات AMD نیز حالا ۷۳ درصد گران‌تر از قیمت واقعی خود به فروش می‌رسند که در مقایسه با اختلاف ۶۴ درصدی ماه اوت، رشد قیمت‌ها در بازار آزاد را نشان می‌دهد. این افزایش قیمت، روند نزولی نمودار قیمت‌ها را کاملاً متوقف کرده و بیشترین رشد قیمت در محصولات انویدیا را از ماه می ۲۰۲۱ رغم زده است.

نمودار قیمت کارت گرافیک های انویدیا و AMD

اما چیزی که می‌تواند شرایط را بدتر کند، ارتباط مستقیم قیمت‌ها با حجم عرضه محصولات است که براین‌اساس، هرچه عرضه محصولات در بازار کمتر، قیمت‌ها بیشتر خواهد شد. بنابراین اگر شرایط فعلی ادامه پیدا کند، می‌توان در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ انتظار ۲ برابر شدن قیمت‌ها در مقایسه با نرخ مصوب را داشت.

دراین‌میان محصولات خاصی مانند Radeon RX 6800 و Radeon RX 6800 XT و Radeon RX 6800 XT و Radeon RX 6600 XT و همچنین GeForce RTX 3070 Ti و RTX 3080 و RTX 3090 را داریم که نسبت به سایر مدل‌ها در بازار کمیاب‌ترند. مدل غیر XT کارت گرافیک AMD Radeon RX 6800 و RX 6600 XT نیز تقریباً در بازار نایاب شدند و دسترسی به آن‌ها بسیار سخت شده است. محصولات سری Big Navi RX 6800 نیز گران‌ترین مدل‌ها از نظر اختلاف قیمت با نرخ MSRP هستند که با ۱۰۰ درصد افزایش قیمت مواجه شدند.

در سمت انویدیا اما کارت گرافیک تازه عرضه شده‌ی GeForce RTX 3080 Ti تنها محصولی است که با فاصله‌ی کمتر از ۳۰ درصد از قیمت MSRP به فروش می‌رسد. درحالی که شرایط برای RTX 3080 و RTX 3070 و RTX 3060 و مدل‌های Ti آن‌ها اصلاْ مساعد نبوده و همگی در حدود ۵۰ درصد گران‌تر فروخته می‌شوند. در ادامه می‌توانید خلاصه‌ای از وضعیت فروش کارت گرافیک‌ گیمینگ در هفته ۳۷ام عرضه را ملاحظه کنید.

  • آمار فروش محصولات Nvidia GeForce در هفته ۳۷ام: 1825 معادل ۷۲.۸۵٪
  • آمار فروش محصولات AMD Radeon در هفته ۳۷ام: ۶۸۰ معادل ۲۷.۱۵٪

۵ مدل پرفروش سری Radeon:

  • RX 6600 XT 8GB
  • RX 6700 XT 12GB
  • RX 6900 XT 16GB
  • RX 6800 16GB
  • RX 580 8GB

۵ مدل پرفروش سری Nvidia GeForce:

  • RTX 3060 12GB
  • RTX 3060Ti 8GB
  • RTX 3080Ti 12GB
  • RTX 3080 10GB
  • RTX 3070 8GB

کارت گرافیک های انویدیا و AMD

براساس گزارش‌هایی که از وضعیت تولید محصولات گرافیکی منتشر شده، این احتمال وجود دارد که شیوع گونه‌های جدید ویروس کووید-۱۹ مجدداً منجر به محدودیت در خطوط تولید کارت گرافیک‌ انویدیا و AMD شده و این امر درنهایت به توقف روند بازیابی قیمت‌ها ختم شده باشد. مدل‌های عمومی‌تری مانند GeForce RTX 3060 و Radeon RX 6600 XT بیش از سایرین تحت تأثیر این اتفاق قرار می‌گیرند. علاوه‌براین TSMC تصمیم به افزایش قیمت تراشه‌های هفت نانومتری خود را دارد که مطمئناً در قیمت پردازنده‌های گرافیکی RDNA 2 مؤثر خواهد بود.

در سمت مقابل محصولات انویدیا روی تراشه‌های ۸ نانومتری سامسونگ تکیه دارند که منجر به تفاوت قیمت محصولات این شرکت با سری Radeon RX 6000 شده است. سامسونگ برخلاف TSMC تراشه‌های هفت نانومتری خود را با حداکثر ظرفیت تولید برای AMD و سایر چیپ سازها عرضه نمی‌کند و این محدودیت‌ها کمتر روی خروجی این شرکت تأثیرگذار بوده است.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده