نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۸ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۱۱

افزایش دوباره قیمت کارت گرافیک‌ انویدیا و AMD

درحالی که در ماه‌های اخیر نشانه‌هایی از بهبود وضعیت بازار سخت‌افزار مشاهده می‌شد، ظاهراً کارت گرافیک‌ انویدیا و AMD مجدداً در حال گران‌تر شدن هستند.

جدیدترین گزارش وبسایت 3DCenter نشان می‌دهد که وضعیت دسترسی خریداران به انواع مختلف GPU به شرایط پایدارتری رسیده است اما توجه که مشکل اصلی بالا بودن قیمت‌ها هنوز پابرجاست، قیمت کارت گرافیک‌ انویدیا و AMD یک‌بار دیگر روند رو‌به‌رشد به خود گرفته است. نتایج این مقاله نشان می‌دهد که روند کاهشی قیمت‌ها در بازار GPU متوقف شده و در اکثر موارد شاهد گران‌تر شدن محصولات نیز هستیم.

شاید بتوان گفت که بیشترین بهبود محسوسی که در وضعیت عرضه و در نتیجه قیمت فروش کارت گرافیک‌ فعلی انویدیا و AMD ایجاد شد، به سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ برمی‌گردد. از آن زمان به این سمت، اکثر کارت گرافیک‌ این دو شرکت با حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد بالاتر از قیمت‌های مصوب در بازار فروخته می‌شوند که همچنان فاصله‌ی زیادی با ارزش واقعی آن‌ها دارد، اما حداقل شرایط بهتر از زمانی است که برخی مدل‌ها حتی ۲ تا ۳ برابر قیمت‌ اصلی آن‌ها به خریداران عرضه می‌شدند.

بازار سخت‌افزار و علی‌الخصوص GPU از زمان فراگیری ویروس کرونا و همچنین تب داغ رمزارزها همچنان در تلاش برای بازگشت به وضعیت عادی به سر می‌برد، اما جدیدترین آمار 3DCenter نشان می‌دهد که ظاهراً این روند با توقف مواجه شده است. کارت گرافیک‌ انویدیا در مقایسه با قیمت‌های ماه اوت حدود ۵۹ درصد گران‌تر از قیمت مصوب خود به فروش می‌رسند که ۹ درصد بالاتر از آخرین آماری است که ماه قبل منتشر شده است. این درحالی است که محصولات AMD نیز ۶۴ درصد گران‌تر از ارزش واقعی خود عرضه می‌شوند که ۵ درصد بالاتر از ماه گذشته است. شاید این اختلاف چندان زیاد نباشد اما چیزی که اهمیت دارد، توقف روند نزولی قیمت‌ها و ثبت بیشتری افزایش قیمت در محصولات انویدیا از ماه می ۲۰۲۱ است.

قیمت کارت گرافیک های انویدیا و AMD

همچنین با اینکه وضعیت دسترسی علاقه‌مندان به خرید پردازنده‌های گرافیکی تیم سبز و سرخ در وضعیت بهتری قرار گرفته، همچنان کمبودها در بازار احساس می‌شود. برخی مدل‌های خاص از قبیل Radeon RX 6800، Radeon RX 6800 XT و Radeon RX 6600 XT از محصولات AMD و کارت گرافیک‌ GeForce RTX 3070 Ti و RTX 3090 از محصولات انویدیا همچنان بسیار کمیاب هستند. مدل غیر XT کارت گرافیک Radeon RX 6800 انگار اصلاً در بازار وجود ندارد و تقریباً کمیاب‌ترین مدل دراین‌میان محصوب می‌شود. مدل Big Navi کارت گرافیک RX 6800 نیز بیشترین اختلاف قیمت را با برچسب قیمت مصوب خود داشته و حدوداً ۹۵ درصد گران‌تر فروخته می‌شود.

در مورد محصولات پرطرفدار NVIDIA نیز کارت گرافیک‌ پرچم‌دار RTX 3090 و RTX 3080 Ti کمتر از ۳۰ درصد گران‌تر از MSRP فروخته می‌شوند اما با ورود به مدل‌هایی همچون RTX 3080 و RTX 3070 و RTX 3060 با یک اختلاف ۷۰ درصدی بین ارزش واقعی و قیمت‌های بازار می‌رسیم.

در ادامه‌ی این گزارش، آماری از فروش پردازنده‌های گرافیکی انویدیا و AMD در هفته‌ی ۳۴ام عرضه ارائه شده است:

تعداد واحدهای فروخته شده در هفته ۳۴ام عرضه

  • انویدیا: جمعاً ۲۲۷۰ واحد معادل ۶۷.۶۶ درصد
  • AMD: جمعاْ ۱۰۸۵ واحد معادل ۳۲.۳۴ درصد

پنج مدل پرفروش سری Radeon

  • RX 6700XT 12GB: تقریباً ۵۵۰ واحد
  • RX 6600 XT 8GB: تقریباْ ۳۱۰ واحد
  • RX 6800 XT 16GB: تقریباْ ۹۰ واحد
  • RX 6900 XT 16GB: تقریباً ۷۵ واحد
  • RX 6800 16GB: تقریباً ۵۰ واحد

پنج مدل پرفروش سری GeForce

  • RTX 3060 TI 8GB: تقریباْ ۵۹۰ واحد
  • GTX 1660 Ti 6GB: تقریباْ ۳۲۵ واحد
  • RTX 3080 10 GB: تقریباْ ۲۶۵ واحد
  • RTX 3080 Ti 12GB: تقریباْ ۲۴۰ واحد
  • RTX 3060 12GB: تقریباْ ۲۲۵ واحد

کارت گرافیک‌های انویدیا و AMD

حالا براساس نتایج به‌دست آماده گفته می‌شود که ممکن است محدودیت‌های دوباره‌ی ناشی از شیوع کووید ۱۹ موجب کاهش حجم تولید و سرکوب روند کاهشی قیمت‌ها شده باشد. کارت گرافیک‌ عمومی از قبیل GeForce RTX 3060 و Radeon RX 6600 XT می‌توانند به‌شدت تحت تأثیر این اتفاقات قرار بگیرند. ضمن اینکه TSMC قصد دارد قیمت چیپ‌های هفت نانومتری خود را افزایش دهد که باتوجه‌به ساخت پردازنده‌های RDNA 2 براساس این فناوری، باید انتظار افزایش قیمت را داشته باشیم.

افزایش ۱۰ درصدی تراشه‌های ۷ نانومتری می‌تواند قیمت کارت گرافیک‌ AMD را متعاقباً بالاتر ببرد. از سوی دیگر انویدیا از نود ۸ نانومتری سامسونگ در پردازنده‌های خود استفاده می‌کند که منجر به اختلاف آن‌ها با سری Radeon RX 6000 AMD شده است. سامسونگ برخلاف TSMC خط تولید تراشه‌های ۷ نانومتری خود را با سفارش AMD و سایر چیپ سازان بزرگ اشباع نکرده است.

باوجود این شرایط، حجم تقاضا برای کارت گرافیک‌ GeForce RTX 30 انویدیا همچنان رو‌به‌رشد گزارش می‌شود. از‌طرفی کارت گرافیک‌ RTX 30 در زمینه‌ی استخراج رمزارزها بیشترین بازده را داشته و باوجود عرضه مدل‌های محدودکننده‌ی LHR نیز نرم‌افزارهایی از قبیل NBMiner بخش قابل توجهی از کارایی این پردازنده‌ها در مصارف ماینینگ را بازیابی می‌کنند؛ لذا همچنان شاهد هجوم ماینرها به سمت کارت گرافیک‌ گیمینگ انویدیا هستیم.

فارغ از اینکه چه تعداد پردازنده‌ی گرافیکی توسط این دو شرکت تولید می‌شوند، باید گفت که با تقاضای بالای جامعه‌ی کاربران گیمینگ و فروکش نکردن تب ارزهای دیجیتال، بسیاری از کارشناسان از جمله جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا عقیده دارند که محدودیت‌ها حداقل تا اوایل سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده