نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۶ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۴۸

آپدیت بایوس مادربردهای قدیمی ایسوس برای پشتیانی از ویندوز 11

درحالی که پردازنده‌های نسل ششم و هفتم اینتل در فهرست رسمی پشتیبانی ویندوز 11 قرار نمی‌گیرند، ایسوز آپدیت بایوس مادربردهای قدیمی‌تر خود را برای سازگاری این پردازنده‌ها با سیستم‌عامل جدید ویندوز منتشر کرده است.

ایسوز آپدیت بایوس مادربردهای قدیمی خود را به منظور اضافه کردن پردازنده‌های Kaby Lake و Skylake به فهرست تراشه‌های تحت پشتیبانی ویندوز 11 منتشر کرده است. این درحالی است که مایکروسافت این سری پردازنده‌ها را از فهرست پشتیبانی سیستم‌عامل جدید خود کنار گذاشته و تنها سیستم‌های مجهز به Trusted Platform Module 2.0 یا به اختصار TPM 2.0 را مجاز به نصب ویندوز 11 کرده است؛ با اینحال به‌تازگی اعلام شده که کاربران می‌توانند با نصب فایل iso ویندوز 11 این محدودیت را دور بزنند اما مسئولیت امنیت سیستم آن‌ها برعهده خودشان است.

مایکروسافت از زمان معرفی سیستم‌عامل Windows 11 اطلاع‌رسانیِ مطلوبی درباره‌ی این ملزوماتِ نصب این نسخه نداشته و این امر موجب سردرگمی و بی‌اطلاعی کاربران نسبت به پشتیبانی سیستم مورد استفاده‌ی خود از نسخه جدید ویندوز شده است. حالا با انتشار آپدیت جدید بایوس برای شماری از مادربردهای ایسوز، وضعیت بیش‌ازپیش پیچیده شده است؛ چراکه این این آپدیت، پردازنده‌هایی را با ویندوز 11 سازگار می‌کند که هنوز در فهرست رسمی مایکروسافت قرار نمی‌گیرند. همان‌طور که گفته شد، این موارد شامل پردازنده‌های نسل ششمی Skylake و پردازنده‌های نسل هفتمی Kaby Lake است. مایکروسافت تنها پردازنده‌های نسل ۸ (موسوم به Coffee Lake) به بعد را سازگار با ملزومات Windows 11 معرفی کرده است.

پشتیبانی مادربردهای ایسوز از ویندوز 11

آپدیت‌هایی که برای BIOS منتشر می‌شوند، به‌طور معمول در صورت غیرفعال بودن TPM در سطح بایوس، منجر به فعالسازی این تراشه‌ی امنیتی می‌شوند. ایسوز تاکنون نسخه بتای BIOS را برای مادربردهای Z270، H270 و B250 منتشر کرده و علاوه‌بر آن، یک صفحه‌ی Hub به منظور معرفی وضعیت سازگاری شماری از مادربردهای خود ایجاد کرده است.

به‌گفته‌ی این شرکت، «مادربردهای ارائه شده در این فهرست، براساس تست‌های انجام شده با ویندوز 11 سازگاری دارند. قابلیت ارتقاء، منوط به پشتیبانی ارائه کننده‌ی سیستم‌عامل یا در دسترس بودن درایورهای ترد پارتی خواهد بود.» یعنی باوجود اینکه ایسوز در تست‌های خود قابلیت اجرای Windows 11 روی این سیستم‌ها را بررسی کرده، هنوز نمی‌توان گفت که نسخه نهایی سیستم‌عامل جدید مایکروسافت روی این پردازنده‌ها قابل نصب خواهد بود یا خیر. ضمن اینکه مسئله‌ی ارائه‌ی درایورها برای پردازنده‌های مذکور نیز وجود دارد؛ زیرا نمی‌توان با قطعیت گفت که درایورهای ویندوز 10 با نسخه جدید این سیستم‌عامل سازگاری خواهد داشت یا خیر.

بنابراین به نظر می‌رسد که ایسوز سهم خود را در احتمال قابلیت نصب ویندوز 11 روی پردازنده‌های قدیمی‌تر انجام داده و از این به بعد همه چیز را به مایکروسافت و توسعه‌دهندگان ترد پارتی واگذار کرده است. نظر شما در اینباره به چه شکل است؟ دیدگاه‌های خود را با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع techpowerup
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده