نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۱۷

افشای اطلاعات فنی پردازنده Intel Core i7-12700K

مشخصات فنی پردازنده نسل دوازدهمی Core i7-12700K مبتنی بر معماری Alder Lake-S اینتل در اینترنت منتشر شده که جزئیاتی از قبیل ۱۲ هسته و ۲۰ رشته و ۲۵ مگابابیت حافظه کش L3 آن را نشان می‌دهد.

اطلاعاتی که ازطریق دیتا بیس SiSoftware فاش شده، به‌طور دقیق به نام CPU خاصی که با آن سروکار داریم اشاره نمی‌کند اما باتوجه به داده‌هایی که پیش از این منتشر شده، می‌توان به‌طور قطع این CPU را Intel Core i7-12700K در نظر گرفت. نمونه‌ی مذکور، متشکل از ۱۲ هسته پردازشی که باید هشت هسته‌ی آن با معماری Golden Cove و چهار هسته دیگر از نوع Goldmont باشند. بنابراین باید با یک پردازنده ۲۴ رشته مواجه باشیم که ۱۶ رشته مربوط‌به هسته‌های عملکرد CPU و ۸ مورد دیگر نیز متعلق به هسته‌های بهینه‌ی آن باشند.

در مورد سرعت کلاک i7-12700K نیز ۱.۲۰ گیگاهرتز برای حالت پایه و ۳.۴ گیگاهرتز برای فرکانس بوست آن معرفی شده است. البته توجه داشته باشید که این نمونه یک مدل اولیه مهندسی است که فرکانس نهایی آن بسیار بیشتر از این خواهد بود. در ادامه می‌توانید تصویری که به مشخصات پردازنده دسکتاپ Intel Alder Lake-S Core i7-12700K در فهرست SiSoftware مربوط است را ملاحظه کنید:

در مورد حافظه کش این CPU نیز ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که باتوجه به طراحی هیبریدی یا دوگانه پردازنده‌های Alder Lake-S، نرم افزارهای موجود فعلاً با این تراشه‌ها هماهنگی ندارند؛ لذا حتی ممکن است تعداد دقیق هسته‌ها و رشته‌های این CPU نیز اشتباه تشخیص داده شود. به همین دلیل نرم‌افزار این CPU را به‌عنوان یک پردازنده ۱۲ هسته و ۲۴ رشته شناسایی می‌کند درحالی که در اصل باید ۱۲ هسته و ۲۰ رشته باشد. حافظه کش این CPU نیز برای ۹ هسته به درستی نمایش داده می‌شود که یعنی نرم‌افزار ۸ هسته‌ی قوی آن را به درستی شناسایی می‌کند اما ۴ هسته بهینه و کم مصرف آن را یک به‌صورت یکجا یک هسته در نظر می‌گیرد. با این پیش زمینه باید گفت که حافظه کش Core i7-12700K به ازای هر هسته ۱.۲۵ مگابایت نمایش داده می‌شود که خب با واقعیت تفاوت دارد.

در واقعیت هریک از هسته‌های بزرگ این CPU دقیقاْ ۱.۲۵ مگابایت کش را حمل می‌کنند درحالی‌که هسته‌های کوچک هریک ۲ مگابایت حافظه کش را به همراه دارند. بنابراین حجم حافظه کش L3 این CPU مطابق شایعاتی که قبلاْ‌ هم منتشر شده بود ۲۵ مگابایت است. به نظر می‌رسد که برخی مدل‌های سری Alder Lake-S با حافظه کش کمتر عرضه می‌شوند چراکه این تراشه‌ی به‌خصوص باید به ازای هریک از هسته‌های Golden Cove و Goldmont به ترتیب 2.75 و 3 مگابایت حافظه کش L3 را ارائه کند.

معماری Intel Core i7-12700K

در ادامه می‌توانید فهرست همه‌ی پردازنده‌هایی را که تاکنون از سری Alder Lake در شایعات دیده شده ملاحظه کنید:

  • سری Intel Core i9 K متشکل از ۸ هسته Golden و ۸ هسته Grace
  • سری Intel Core i7 K متشکل از ۸ هسته Golden و ۴ هسته Grace
  • سری Intel Core i5 K متشکل از ۶ هسته Golden و ۴ هسته Grace
  • سری Intel Core i9 A متشکل از ۸ هسته Golden و ۸ هسته Grace
  • سری Intel Core i7 A متشکل از ۸ هسته Golden و ۴ هسته Grace
  • سری Intel Core i5 A متشکل از ۶ هسته Golden و ۰ هسته Grace
  • سری Intel Core i3 A متشکل از ۵ هسته Golden و ۰ هسته Grace

پردازنده Alder Lake-S Core i7-12700K در یک پلتفرم دسکتاپ متشکل از ۱۶ گیگابایت حافظه DDR5-4800 (PC76800) مورد بررسی قرار گرفته است. البته مادربرد Z690 که کاملاً مطابق با نیاز این نسل توسعه داده شده قرار است اواخر سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شود؛ لذا این نتایج هنوز جنبه اولیه داشته عملکرد نهایی آن را نشان نمی‌دهند.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده