نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱۸ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۴۶

ساخت یک کیس گیمینگ با سیستم خنک کننده نوآورانه

کانال یوتیوب DIY Perks، سیستم نوآورانه‌ای را برای خنک کردن قطعات داخلی یک پی سی گیمینگ طراحی کرده که بدون نیاز به فن و با استفاده از یک صفحه‌ی متحرک دمنده، دمای کیس را در حد مطلوب حفظ می‌کند.

توسعه‌دهندگان و مهندسان سخت‌افزار کامپیوتری، تخصص خود در حوزه خنک‌سازی و انتقال حرارت تولیدی از قطعات مختلف سیستم یک پی سی را به طیف وسیعی از زوایای مختلف معطوف کرده‌اند. از میان تمامی تکنیک‌هایی که تاکنون به‌صورت گسترده در محصولات تجاری مورد استفاده قرار گرفته، مواردی همچون استفاده از فن‌های خنک‌کننده، سیستم‌های مبتنی بر جریان مایع (LCS)، خنک‌کننده‌های ترموالکتریک، خنک‌کننده‌های غوطه‌وری و سیستم‌های غیرفعال (Passive) محبوب‌ترین روش‌هایی هستند که به شیوه‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

اما یکی از محبوب‌ترین یوتیوبرهای فعال در حوزه تکنولوژی، اخیراً توجه خود را به سیستم‌های خنک‌کننده‌ی پی سی متمرکز کرده و برای این منظور از روش‌های خلاقانه‌ای استفاده کرده است. کانال یوتیوب DIY Perks در جدیدترین تکنیک نوآورانه‌ی خود، یک جعبه‌ی بزرگ را به‌عنوان کیس کامل سیستم گیمینگ خود طراحی کرده که به‌گفته‌ی خود، یک «کیس تنفس کننده» و کاملاً بی‌صدا برای تنظیم دمای سخت‌افزار داخلی خود در یک سطح کاملاً مطلوب است.

دانلود از آپارات

در این سیستم، درواقع جریان هوا ازطریق یک صفحه‌ی متحرک به مجموعه‌ی قطعات داخلی و نهایتاً رادیاتور خنک‌کننده‌ی سیستم دمیده می‌شود و ازطریق فرایند انتقال حرارت کانوکشن، منجر به پایین آمدن دمای قطعات داخلی پی سی می‌شود. ظاهر این جعبه که در اکثر قسمت‌ها با استفاده از چوب MDF ساخته شده، با استفاده از شیشه و طلق حالت شفاف و مدرنی را به خود گرفته و می‌توان تمامی قطعات داخلی و همچنین حرکات صفحه‌ی متحرک مرکزی را در حین کار مشاهده کرد. صفحه‌ی متحرک مرکزی که براساس نیروی مغناطیسی چند آهنربا در لوله‌های شیشه‌ای مملو از آب عمل می‌کند، حرکات بسیار روان و کاملاً بی‌صدایی داشته و علاوه‌بر‌این، ظاهر آینده‌نگرانه و جذابی را به این مجموعه بخشیده است.

این ویدیو در ابتدا با معرفی قطعات مورد استفاده از این سیستم و همچنین مکانیزم حرکات محور مرکزی آن آغاز شده و در ادامه مراحل ساخت این مجموعه‌ی خوش ساخت را تشریح می‌کند.

حداکثر دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد در یک سیستم مبتنی‌بر پردازنده Ryzen 5950X و کارت گرافیک GeForce RTX 3080

در قسمت دیگری از این ویدیو، یوتیوبر مذکور به معرفی اجزای به کار رفته در این سیستم گیمینگ پرداخته و نحوه‌ی ساخت اضافی آن را توضیح می‌دهد. پردازنده‌های به کار رفته در این سیستم، واقعاً از قدرت و سطح بالایی برخوردار بوده و قاعدتاً حرارت قابل توجهی را در کاربری سنگین ایجاد می‌کنند. درواقع در این پی سی، از یک پردازنده قدرتمند AMD Ryzen 5950X درکنار یک کارت گرافیک پرچم‌دار Nvidia GeForce RTX 3080 استفاده شده که با ۶۴ گیگابایت حافظه رم و درایوهای ذخیره‌سازی تکمیل می‌شود.

ضمن اینکه برای هماهنگ کردن این مجموعه با سیستم خنک‌کننده‌ی مورد استفاده، محفظه خنک‌کننده‌ی GPU با یک بلوک آب جایگزین شده و برای CPU نیز از یک مخزن پمپ خودکار جریان آب استفاده شده است. این دو محفظه با استفاده از لوله‌های اتصال، به یک مجموعه‌ی LCS وصل می‌شوند؛ با این تفاوت که رادیاتور بزرگ این سیستم LCS، از فن استفاده نکرده و جریان هوای آن ازطریق کیس دمنده‌ی پایین تأمین می‌شود.

سیستم خنک کننده بدون فن و تنفس کننده DIY Perks

DIY Perks درنهایت به تست عملکرد این سیستم پرداخته و با اعمال چند آزمون بنچمارک روی CPU و GPU مورد استفاده، به سنجش کارایی این مجموعه‌ی می‌پردازد. ظاهراً پردازنده‌ی سیستم در سنگین‌ترین تست‌های انجام شده نهایتاً به دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد رسیده و GPU نیز در بالاترین حالت، تا ۶۲ درجه سانتی‌گراد گرم شده است. یوتیوبر DIY Perks از نتایج به‌دست آمده رضایت کامل دارد و آن را متناسب با چهار فن خنک‌کننده‌ی کیس که قبلاً آزمایش کرده توصیف می‌کند. درنهایت گفته می‌شود که با استفاده از قطعات مغناطیسی در دریچه‌های باز و بسته شونده‌ی این کیس، می‌تواند صدای تولیدی آن را حتی به کمتر از این کاهش داد. این دریچه‌ها برای جلوگیری از دمیده شدن هوای گرم خروجی از زمان معکوس شده جهت حرکت صفحه‌ی متحرک مرکزی، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نظر شما درباره کیس تنفس کننده‌ی DIY Perks چیست؟ آیا این سیستم می‌تواند در آینده به‌عنوان یک راهکار تجاری مورد استفاده قرار گیرد؟ نظرات خود را با زومجی و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.  


منبع bit-tech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده