نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۱

انویدیا با کاهش تولید کارت گرافیک RTX 2060 روی سری RTX 30 تمرکز می‌کند

به‌نظر می‌رسد که انویدیا قصد دارد تا با کاهش تمرکز روی تولید برخی از پرفروش‌ترین کارت‌های گرافیک نسل قبل خود از جمله RTX 2060 به افزایش تولید کارت‌های گرافیک‌ سری RTX 30 کمک کند.

براساس گزارش‌های منتشر شده، شرکت انویدیا سعی دارد تا با کاهش نرخ تولید کارت گرافیک‌ پرطرفدار RTX 2060، توجه خود را روی افزایش تولید کارت‌های گرافیک سری RTX 30 متمرکز کند. این خبر در شرایطی منتشر می‌شود که همچنان بسیاری از علاقه‌مندان به خرید محصولات جدید انویدیا، امکان دسترسی به بسیاری از مدل‌های رده بالای آن را نداشته یا اینکه مجبور به پرداخت مبالغ هنگفتی برای آن‌ها خواهند بود. ممکن است گسترش محصولات سری RTX 30 با معرفی مدل‌های جدیدتر نیز یکی دیگر از عوامل مؤثر در این تصمیم باشد.

البته وضعیت تولید تراشه‌های الکترونیکی در صنعت سخت‌افزار همچنان با محدودیت مواجه بوده و حتی حافظه‌های GDDR6 نیز اخیراً به عامل محدودکننده‌ی نرخ تأمین این کالاها تبدیل شده است.

بااین‌حال ممکن است عده‌ای این حرکت را اقدامی عجیب و غیرمنتظره در نظر بگیرند؛ چراکه پردازنده‌های سری Turing با استفاده از نودهای ۱۲ نانومتری TSMC تولید می‌شوند، درحالی که مدل‌های امپر از روند ۸ نانومتری سامسونگ استفاده می‌کنند. اما نکته‌ی حائز اهمیت این است که علاوه‌بر سیلیکون مناسب برای پردازنده‌های گرافیکی، عوامل متعددی در تولید یک GPU مؤثرند و ازطرفی انویدیا خود به شرکت‌های تولید کننده کارت‌های گرافیک ثانویه، کیت‌های آماده تولید می‌فروشد که تمامی قطعات مورد نیاز را در بر می‌گیرند.

کاهش نرخ تولید کارت گرافیک RTX 2060 از ماه ژوئن

بنابراین باتوجه به اینکه فعلاً تأمین اکثر اجزای سازنده این محصولات با مشکل مواجه شده، تک تک اجزای تشکیل‌دهنده پردازنده‌های گرافیکی RTX 2060 ممکن است موجب کاهش ظرفیت تولید مدل‌های سری RTX 30 شده باشد. بنابراین منطق حکم می‌کند که در چنین شرایطی بیشتر روی محصولات نسل جدید تمرکز کرده و برای این کار از هر تلاشی فروگذار نکنید.

درحالی که گروه تحلیل و بررسی جان پدی در گزارش اخیر خود، رشد ۳۸.۷۴ درصدی بازار فروش پردازنده‌های گرافیکی پی سی در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد، همچنان کمبود عرضه کارت‌های گرافیک سری GeForce RTX 30 در بازار منجر به فروش این محصولات با سه برابر قیمت مصوب در کشورهای اروپایی شده است. از طرفی قیمت محصولات سری Radeon RX 6000 کمی معقول‌تر به‌نظر می‌رسد. البته که برای دسترسی به جدیدترین محصولات گیمینگ AMD همچنان باید دو برابر قیمت آن‌ها را بپردازید.

نظر شما در اینباره به چه شکل است؟ اگر شما هم در ماه‌های گذشته برای خرید این قبیل محصولات با مشکل مواجه شدید، تجربیات خود را با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع techpowerup
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده