نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۶

احتمال افزایش قیمت کارت گرافیک‌ ها با گران‌تر شدن حافظه‌های GDDR6

نشریه TrendForce در گزارش جدید خود به افزایش قیمت حافظه‌های GDDR6 در طول سال جاری میلادی و در نتیجه احتمال گران‌تر شدن کارت گرافیک‌های مبتنی بر این تراشه‌ها پرداخته است.

ظاهراً هیچ وقت نمی‌توان تصور کرد که شرایط نمی‌تواند از این هم بدتر شود؛ بازار کارت گرافیک‌های کامپیوتری مثال بارزی برای این شرایط است که وضعیت قیمت‌ها و نایاب بودن بسیاری از مدل‌های جدیدتر در آن از کنترل خارج شده است. هرچند به نظر می‌رسد که کابوس صنعت سخت‌افزار هنوز به پایان نرسیده و با افزایش قیمت حافظه‌های GDDR6 ممکن است قیمت‌ها از چیزی که است هم فراتر برود.

این خبر از سوی وبسایت TrendForce منتشر شده و در این گزارش نوشته شده که انتظار می‌رود قیمت DRAM تا پایان سال جاری میلادی ۸ تا ۱۳ درصد افزایش پیدا کند. این اتفاق می‌تواند به‌طور قطع منجر به افزایش مجدد قیمت کارت گرافیک‌های مختلف شود که همین حالا هم با قیمت‌های به مراتب بالاتری نسبت به ارزش واقعی خود به فروش می‌رسند.

اما چرا این اتفاق افتاده است؟ TrendForce می‌نویسد که ۴ دلیل اصلی برای این افزایش قیمت مطرح شده است. اولین و واضح‌ترین دلیل، حجم بالای تقاضا برای کارت گرافیک‌ها در پی کمبود تولید تراشه‌های الکترونیکی در جهان است. ماینرهای ارزهای دیجیتال و دلال‌های بازار سخت‌افزار نیز از دیگر عوامل مؤثر در افزایش نرخ تقاضا نسبت به تولید این محصولات بوده‌اند.

افزایش قیمت حافظه GDDR6

عامل دیگر، خود شرکت انویدیا است. تیم سبز طبیعتاً به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان تراشه‌های GDDR6 و GDDR6X محسوب می‌شود که بسیاری از پردازنده‌های گرافیکی آن‌ها به همراه DRAM عرضه می‌شوند. بنابراین تأمین کنندگان این قطعات در زمان اختصاص ظرفیت تولید خود، انویدیا را در مقابل مشتری‌های کوچکتر در اولویت قرار خواهند داد. ضمناً تولیدکنندگان کنسول‌های نسل جدید سونی و مایکروسافت که از حافظه‌های GDDR6 استفاده می‌کنند نیز در اولویت قرار دارند.

در بخشی از این گزارش نوشته شده:

«باتوجه به اینکه محصولات مختلفی در بازار برای تصاحب ظرفیت تولید محدود DRAM با یکدیگر رقابت می‌کنند، انتظار می‌رود که در ادامه‌ی سال جاری شاهد افزایش قیمت در این حوزه باشیم. به‌طور ویژه در OEM/ODMهای کوچک و متوسط ممکن است با یک درصد دو رقمی در افزایش قیمت‌ها مواجه باشیم.»

TrendForce در ادامه اضافه می‌کند که نرخ پاسخگویی به نیاز مشتریان کوچک و متوسط در حدود ۳۰ درصد بوده و توضیح می‌دهد که چرا قیمت پردازنده‌های گرافیکی گاهاً حتی ۲۰۰ درصد بالاتر از مقادیر قراردادی به فروش می‌رسند. این منبع در ادامه خاطر نشان کرده که با افت قیمت برخی از رمزارزها، قیمت برخی محصولات مبتنی بر تراشه‌های GDDR6 نیز رو به کاهش بوده است، اما هنوز هم حداقل دو برابر قیمت مصوب خود به فروش می‌رسند.

رم GDDR6

شاید یکی از معدود محصولاتی که هنوز به آن شکل تحت تأثیر افزایش قیمت‌ها قرار نگرفته، تراشه‌های GDDR5 باشند که باتوجه به اینکه اکثراً در کارت گرافیک‌های قدیمی‌تر مانند GTX 1650/1660 مورد استفاده قرار می‌گیرند، تقریباً با قیمت‌های مصوب خود انطباق دارند.

AMD وعده‌ی افزایش ظرفیت تولید پردازنده‌های گرافیکی خود در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱ را داده و انویدیا نیز احتمالاً همین روند را در پیش خواهد گرفت. از طرفی با افت قیمت رمزارزها و فروکش کردن تب بیت کوین که بیشتر به‌لطف ایلان ماسک و توییت‌های جنجالی او اتفاق افتاده، می‌توانیم امیدوار باشیم که شرایط تا پایان امسال بهتر شود. اما از سوی دیگر هشدار تولیدکنندگان تراشه‌های نیمه رسانا بر عدم عادی شدن شرایط تا سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که شاید الان اصلاً وقت مناسبی برای جمع کردن یک سیستم گیمینگ نباشد.


منبع techspot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده