نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۰

خاتمه دادن انویدیا به پشتیبانی از کارت‌های گرافیک‌های GeForce GTX 700/600

انویدیا با انتشار درایورهای R470، پشتیبانی از پردازنده‌های گرافیکی کپلر (Kepler) در کارت‌های گرافیک‌ سری GeForce GTX 600 و GTX 700 متوقف می‌کند.

حدود ۹ سال از معرفی کارت‌های گرافیک‌ سری GeForce GTX 600 می‌گذرد، اما پشتیبانی رسمی از پردازنده‌های گرافیکی کپلر (در سری GeForce GTX 700/600) همچنان تا امسال ادامه داشت. حالا انویدیا تصمیم گرفته تا بعد از انتشار درایورهای R470، به پشتیبانی از تراشه‌های کپلر خاتمه دهد. در جدولی که تصویر آن را پایین‌تر مشاهده می‌کنید، می‌توان این خبر را با اسناد رسمی انویدیا تأیید کرد.

جدول پشتیبانی از کارت گرافیک های قدیمی انویدیا

پردازنده‌های گرافیکی Kepler در کارت‌های گرافیک‌ سری GTX 600 و 700 مورد استفاده قرار گرفتند که بسیاری از پی سی گیمرها آن‌ را با کارت گرافیک‌ قدرتمند GeForce GTX 780 Ti 6 GB GDDR5 در زمان خود به خاطر دارند. این نخستین محصول انویدیا بود که براساس تراشه GK110B و سبک معماری ۲۸ نانومتری TSMC طراحی می‌شد. در این مدل جمعاً ۲۸۸۰ هسته شیدینگ درکنار ۲۴۰ TMU و ۴۸ ROP ارائه می‌شد که فرکانس پایه و توربو آن به ترتیب به ۸۷۵ و ۹۲۸ مگاهرتز می‌رسید. درگاه ۳۸۴ بیتی حافظه و پهنای باند ۳۳۶.۶ گیگابایت بر ثانیه‌ی این کارت به همراه توان مصرفی ۲۵۰ وات از دیگر مشخصاتی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

توجه داشته باشید که کارت گرافیک GeForce GTX 750 Ti و GeForce GTX 750 برپایه معماری Kepler نیستند و پردازنده گرافیکی آن‌ها از نسل Maxwell است. بنابراین بعد از انتشار درایورهای R470 همچنان پشتیبانی از این دو مدل ادامه خواهد یافت.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده