نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۰

کارت گرافیک اختصاصی Intel Xe در کامپیوترهای آماده دیده شد

کامپیوتر آماده یا پیش ساخته‌ای که در فروشگاه آنلاین Best Buy برای فروش قرار گرفته، به یک کارت گرافیک جدید و اختصاصی Intel Xe DG2 مجهز شده است.

قبلاً پیش‌بینی می‌شد که اینتل اولین سری از کارت گرافیک‌های رده پایین خود را ازطریق سازندگان سیستم‌های پیش ساخته وارد بازار کند. اتفاقی که به نظر می‌رسد حالا به واقعیت تبدیل شده است. اولین کامپیوتری که به GPU اختصاصی اینتل مجهز شده، حالا به فروش گذاشته شده است. این دستگاه هم‌اکنون ازطریق فروشگاه Best Buy قابل خرید بوده و در فهرست مشخصات آن گرافیک Intel Xe مشاهده می‌شود.

فروشگاه اینترنتی CyberpowerPC برای مشخصات این سیستم به یک پردازنده ۶ هسته‌ای و ۱۲ رشته Core i5-11400F درکنار یک کارت گرافیک Intel Iris Xe (DG1) اشاره کرده است. پردازنده گرافیکی این کارت، به ۸۰ واحد اجرایی Execution Units (یا ۶۴۰ هسته شیدینگ) مجهز شده و از ۴ گیگابایت حافظه گرافیکی ۴۲۶۶ مگاهرتز LPDDR4X برخوردار است. رابط حافظه ۱۲۸ بیت، پهنای باند ۶۸ گیگابایت بر ثانیه و توان مصرفی ۳۰ وات از دیگر مشخصات این GPU است.

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، همه چیز از رده پایین بودن این GPU حکایت دارد. البته همچنان می‌توان با چنین پردازنده‌ای بعضی از بازی‌های ویدیویی امروزی را با کیفیت Full HD تجربه کرد. البته اینتل این کارت را تاکنون در اختیار رسانه‌های حوزه سخت‌افزار قرار نداده و تقریباً هیچ کس از عملکرد نهایی آن اطلاعی ندارد. البته یک سری اطلاعات فاش شده و غیررسمی از نتایج بنچمارک این GPU وجود دارند که نشان می‌دهند AMD Radeon RX 550 می‌تواند رقیب نزدیکی برای آن باشد.

سیستم پیش ساخته مبتنی بر گرافیک Intel Xe

کارت گرافیک Intel Xe در مشخصات سیستم پیش ساخته

در شایعه‌ای که چند هفته پیش ازطریق وبسایت VideoCardz منتشر شده بود، ازطریق رمزگشایی از یک پیام مخفی در یک حساب کاربری توییتر به نام Raichu، به مشخصات احتمالی ۶ عضو خانواده پردازنده‌های گرافیکی اینتل اشاره شده بود. در این پیام از شش پردازنده مختلف سری Intel Xe-HPG به همراه برخی مشخصات فنی آن‌ها از قبیل پهنای رابط گذرگاه (Bus) و اندازه‌ی حافظه VRAM نام برده شده است. در لینک مطلب مقابل می‌توانید در اینباره بیشتر بخوانید.

در هرحال باید گفت نیمه دوم سال می‌تواند با عرضه کارت گرافیک‌های سری Intel Xe DG2 برای طرفداران سخت‌افزار گیمینگ جالب باشد. گیمرها و علاقه‌مندان به سیستم‌های قدرتمند کامپیوتری مشتاقانه منتظر ارائه یک رقیب قابل اتکا از سوی اینتل برای رقابت در بازار پردازنده‌های گرافیکی هستند. در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید. 


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده