نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۸

AMD 4700S احتمالاً همان APU ایکس باکس سری ایکس برای پی سی است

پردازنده AMD 4700S که اخیراً در چین برای یک سیستم کامپیوتری تبلیغ شده، در ساختار کاملاً مشابهی با APU مورد استفاده در ایکس باکس سری ایکس به کار گرفته شده است.

AMD 4700S یک پردازنده جدید است که به‌عنوان یک راهکار سازگار با ITX توسط تولیدکنندگان چینی تبلیغ می‌شود. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، در نام این پردازنده، از عبارت «Ryzen» استفاده نشده است؛ بنابراین AMD 4700S جزء محصولات رسمی AMD در حوزه پردازنده‌های عمومی دسکتاپ محسوب نمی‌شود. براساس گفته‌های وبسایت عرضه کننده محصول، AMD 4700S به همراه یک مادربرد AMD Cardinal عرضه می‌شود که نشان می‌دهد این مادربرد توسط خود AMD توسعه داده شده و از درگاه‌ حافظه مرسوم DIMM استفاده نمی‌کند. در عوض، مموری‌ها در اطراف پردازنده مرکزی جایگذاری شده که این ساختار دقیقاً مشابه APU مورد استفاده در کنسول ایکس باکس سری ایکس است.

در تصویر زیر می‌توانید مادربرد AMD 4700S را در مقابل مادربرد XBOX Series X|S ملاحظه کنید:

 

مادر برد AMD 4700S و ایکس باکس سری ایکسپردازنده 4700S یک CPU هشت هسته‌ای با ۱۶ رشته و یک ساختار ۷ نانومتری است که فروشگاه TMALL ادعا می‌کند از سبک معماری هسته‌ی Zen2 در آن استفاده شده و ۱۲ مگابایت حافظه کش دارد. همچنین تأیید شده که سرعت بوست این CPU به ۴ گیگاهرتز می‌رسد. البته این فرکانس بالاتر از ۳.۸ گیگاهرتز و ۳.۶ گیگاهرتزی است که به ترتیب در کنسول‌های سری ایکس و سری اس شاهد آن هستیم.

بالاتر بودن فرکانس این پردازنده نسبت به APU کنسول‌های جدید ایکس باکس به‌دلیل عدم به کارگیری گرافیک iGPU در AMD 4700S است که خود بخش قابل توجهی از توان پردازنده را مصرف می‌کند. بنابراین با عدم قابلیت هرگونه خروجی گرافیکی در این CPU، این توان بلااستفاده در هسته‌های محاسباتی APU مورد استفاده قرار گرفته است. نبود iGPU علاوه‌بر این به‌معنی نیاز به استفاده از یک پردازنده گرافیکی خارجی مثل Radeon RX 550 است که یک کارت گرافیک رده پایین Polaris 12 محسوب می‌شود. این GPU از ۲ گیگابایت حافظه ۶۴ بیت GDDR5 استفاده می‌کند که با نیاز اکثر بازی‌ها فاصله زیادی دارد.

مادربرد AMD 4700S

براساس توضیحات فروشنده، در سیستم AMD 4700S از ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 استفاده شده که نشان می‌دهد این APU ممکن است یک تراشه دست دوم ایکس باکس سری ایکس باشد که دقیقاً از این حجم حافظه استفاده می‌کند. البته که استفاده از عبارت «دست دوم» برای درک بهتر این مسئله صورت گرفته و ممکن است مثلاً این APU قبلاً برای کنسول‌های ایکس باکس تولید شده اما به‌دلیل عدم تأمین عملکرد مورد نظر، کنار گذاشته شده باشند.

وبسایت فروشنده از طراحی APU ایکس باکس سری ایکس برای تبلیغ این محصول استفاده کرده و بعد از آن در توضیحات خود بیان می‌کند که «شما یک تراشه استفاده شده‌ را ملاحظه می‌کنید»:

مشخصات سیستم AMD 4700S

این سایت چینی همچنین جزئیات سرعت پردازنده AMD 4700S را نشان داده که اعداد و ارقام آن پایین‌تر از هردو پردازنده Intel Core i7-9700 و AMD Ryzen 7 4750G PRO هستند. Ryzen 7 4750G PRO نیز یک APU هشت هسته‌ای Zen2 است که سرعت بوست کلاک آن به ۴.۴ گیگاهرتز می‌رسد. تصاویر تبلیغاتی است سیستم نشان می‌دهد استفاده از AMD 4700S درکنار یک گرافیک AMD Radeon RX 550 سریع‌تر از یک سیستم مبتنی بر پردازنده لپ‌تاپ Intel Core i7-9750H یا یک کارت گرافیک GeForce RTX 2060 عمل می‌کند

مقایسه عملکرد پردازنده AMD 4700S

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این خصوص با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده