نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۹

اولین سری پردازنده ‌های گرافیکی گیمینگ اینتل در آستانه معرفی

پیت برابیکر، مهندس روابط توسعه‌دهندگان بازی در شرکت اینتل ضمن اشاره به اتفاقات هیجان انگیزی که در آستانه رخ دادن است، اعلام کرده که اولین خانواده‌ی پردازنده‌های گرافیکی گیمینگ اینتل در آستانه رونمایی قرار دارد.

خبر جدیدی که در ارتباط با پردازنده‌های گرافیکی DG2 اینتل منتشر شده شاید هنوز فاصله زیادی با یک تأیید رسمی از زمان معرفی اولین پردازنده‌های گرافیکی گیمینگ این شرکت داشته باشد، اما این جدیدترین چیزی است که در این رابطه به‌دست ما رسیده است. پیت برابیکر، مهندس روابط توسعه‌دهندگان بازی در شرکت اینتل توییت جدیدی را در حساب کاربری شخصی خود منتشر کرده که درواقع یک آگهی استخدام برای موقعیت شغلی «مهندس ارشد روابط بازیسازان» محسوب می‌شود. اما در بخشی از این آگهی، به معرفی قریب الوقوع DG2 اشاره شده است.

اینکه اینتل به‌صورت فعال به‌دنبال افراد باتجربه‌ای است که سابقه ارتباط با توسعه‌دهندگان بازی‌ها را دارند، نشان می‌دهد که پردازنده‌های DG2 فرصت‌های گیمینگ جدیدی را پیش روی این شرکت قرار خواهد داد. هرچه نباشد، DG2 بالاخره امکان استفاده‌ی انحصاری از سخت‌افزار اینتل در سطوح میان‌رده تا بالا رده‌ی گیمینگ را فراهم خواهد کرد. چیزی که پیش از این هرگز امکان‌پذیر نبوده است.

پردازنده‌های گرافیکی Intel DG2 بازار سیستم‌های دسکتاپ و سیستم‌های قابل حمل را هدف قرار داده و هنوز مشخص نیست که آیا به‌صورت همزمان شاهد عرضه هر دو سری از پردازنده‌های این شرکت خواهیم بود یا اینکه این اتفاق به مرور زمان و به‌صورت جداگانه رقم خواهد خورد. اینتل پیش از این بارها به معرفی پردازنده‌های گرافیکی DG2 در سال ۲۰۲۱ اشاره داشته اما هیچوقت به‌صورت شفاف بیان نشده این قضیه شامل کدامیک از مدل‌های دسکتاپ یا موبایل خواهد بود.

تصویر لو رفته از کارت گرافیک  Xe-HPG DG2 512 EU

براساس شنیده‌ها خانواده‌ی DG2 شامل پنج عضو متفاوت است که از ۹۶ تا ۵۱۲ واحد عملیاتی را در بر می‌گیرند. گفته می‌شود مدل پرچم‌دار این سری که 512EU نامیده می‌شود، به‌طور مستقیم با کارت گرافیک RTX 3070 Ti رقابت خواهد کرد. لذا این مدل قطعاً یک پردازنده‌ی رده بالا خواهد بود. ظاهراً مدل‌های میان‌رده‌ی این مجموعه که با کدهای 384 و 256 شناخته می‌شوند، به ۱۶ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6 مجهز خواهند بود. با درنظرگرفتن این موارد، می‌توان انتظار داشت که اینتل در اینجا تجربه گیمینگ در سطوح 1080p و 1440p را هدف قرار داده است.

چندی پیش تصویری از کارت گرافیک‌ گیمینگ Xe-HPG DG2 به همراه برخی مشخصات فنی آن در اینترنت فاش شده بود که نشان می‌داد این مدل برای رقابت با کارت گرافیک‌های RTX 3080 و RX 6800 XT انویدیا و AMD وارد بازار می‌شود. درمورد زمان عرضه و قیمت مصوب پردازنده Xe-HPG DG2 512 EU پرچم‌دار خانواده DG2 نیز گمانه زنی‌هایی مطرح شده که سه‌ماهه آخر سال ۲۰۲۱ یا حتی اوایل سال آینده میلادی را به‌عنوان زمان احتمالی دسترسی کاربران به آن مطرح می‌کند. احتمال می‌رود کارت‌های میان‌رده این مجموعه با قیمت‌هایی در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار به بازار عرضه شوند. درمورد مدل‌ها رده بالا چیزی گفته نشده اما باید انتظار قیمت‌های بالاتر از ۵۰۰ دلار را برای آن داشته باشیم.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده