نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۴۸

اولین تصویر از کارت گرافیک رده بالای اینتل ؛ رقیب RTX 3080 و RX 6800 XT

تصویری از کارت گرافیک‌ گیمینگ Xe-HPG DG2 از اینتل به همراه برخی مشخصات فنی در اینترنت فاش شده که نشان می‌دهد این مدل برای رقابت با کارت گرافیک‌های RTX 3080 و RX 6800 XT انویدیا و AMD وارد بازار می‌شود.

یکی از کاربران یوتیوب با نام کاربری Moore's Law is Dead نخستین تصویر از یکی از کارت گرافیک‌های سری Xe-HPG DG2 اینتل را منتشر کرده است. این یوتیوبر علاوه‌براین یک سری جزئیات از مشخصات فنی و آمار و ارقام مربوط عملکرد این GPU پرچم‌دار را نیز ارائه کرده که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

پردازنده گرافیکی Xe HPG DG2 که برپایه سبک معماری Gen 12 اینتل طراحی شده، از یک ساختار کاملاً جدید برخوردار بوده و قرار است تکنیک‌های جدیدی را در زمینه سایه زنی و سایر کارکردهای گرافیکی ارائه کند. علاوه‌براین، اینتل وعده پشتیبانی کامل از ویژگی‌هایی مانند ری تریسینگ را درکنار شماری از قابلیت‌های اختصاصی خود مثل رقیب DLSS انویدیا یا همان XeSS که عبارت اختصاری Xe Super Sampling است به گیمرها داده است.

در ادامه اولین تصویر از کارت گرافیک گیمینگ Intel Xe-HPG DG2 را مشاهده می‌کنید. توجه داشته باشید که این تصویر به نسخه نمونه این کارت تعلق داشته و طرح نهایی آن نیست.

اولین تصویر از Xe-HPG DG2

اولین نمای کارت گرافیک اینتل Xe-HPG DG2

کانال یوتیوب MLID درباره خود کارت گرافیکی که در این تصویر دیده شده نیز گفته که این عکس به یک نسخه اولیه از نمونه‌ی تحت توسعه اینتل تعلق داشته و به احتمال زیاد با ظاهر نسخه نهایی آن تفاوت خواهد داشت. این موضوع باتوجه PCB سبزرنگ و جنس پلاستیک ارزان قیمتی که برای بدنه کارت استفاده شده قابل تأیید است. در این تصویر می‌توان از درگاه دوگانه تا فین‌های بزرگ و آلومینیومی انتقال حرارت و دو فن خنک‌کننده‌ای را که برای آن در نظر گرفته شده مشاهده کرد. آرم Intel نیز روی یک صفحه پلاستیکی کوچک قابل مشاهده است که همان‌طور که مشاهده می‌کنید، حرف «L» آن جاافتاده است.

این کارت از یک پیکربندی کانکتور 8+6 پین بهره‌مند شده و MLID نیز در توضیحات خود اظهار داشته که انتظار می‌رود توان مصرفی کارت گرافیک گرافیک گیمینگ Intel Xe-HPG DG2 حداکثر ۲۷۵ وات باشد. PCB یا پشت کارت در تصویر دیده نمی‌شود چراکه ممکن است نشانه‌هایی در آن وجود داشته باشد که منبع اطلاعات MLID را فاش کند.

هریک از پردازنده‌های سری Xe-HPG با مشخصات فنی و قابلیت‌های مختلفی ارائه می‌شوند که از مدل‌های رده بالا تا مدل‌هایی را که برای کاربری عمومی طراحی شدند در برمی‌گیرند. نام‌گذاری این کارت‌ها نیز مشابه روش انویدیا در پردازنده‌های امپر GA102-400 و GA102-200 یا Navi 21 XTX، Navi 21 XT و Navi 21 XL شرکت AMD خواهد بود. قوی‌ترین مدل از پردازنده‌های این سری، DG2 512 EU است که شامل ۴۰۹۶ واحد سایه‌زن (هسته)، رابط تبادل ۲۵۶ بیت و۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 است. (نسخه ۸ گیگابایتی نیز در اطلاعات فاش شده دیده شده است) اینتل براساس حجم تقاضا و بازده بازار، نسخه‌های دیگری از کارت گرافیک‌های خود را نیز به بازار عرضه خواهد کرد که فعلاً نمی‌توان به‌صورت قطعی درباره آن‌ها اظهارنظر کرد.

اطلاعات جدید کارت گرافیک Xe-HPG DG2 اینتل

براساس گفته‌ها، چیپ Xe-HPG DG2 512 EU قادر به ارائه سرعتی بالغ بر ۲.۲ گیگاهرتز خواهد بود که البته هنوز نمی‌دانیم این میزان به سرعت متوسط کلاک این پردازنده تعلق دارد یا اینکه مربوط‌به حداکثر سرعت کلاک بوست آن است. اینتل همچنین تأیید کرده است پردازنده‌های گرافیکی DG2 از حافظه‌ی GDDR6 با سرعت ۱۴ تا ۱۸ گیگابیت ‌بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند. این شرکت پیش‌تر اعلام کرده بود معماری Xe-HPG دارای حافظه‌ی GDDR6 است، اما هرگز شاهد مشخص شدن حداکثر سرعت نبودیم. البته پشتیبانی ساب‌سیستم حافظه از سرعت ۱۸ گیگابیت ‌بر ثانیه لزوما بدین معنی نیست که محصول نهایی می‌تواند چنین سرعتی ارائه بدهد.

در جدول زیر می‌توانید اظلاعاتی که تاکنون از مدل‌های مختلف پردازنده‌های گرافیکی Xe-HPG به‌دست ما رسیده را ملاحظه کنید.

مدل GPU

GPU SKUواحدهای اجرایی گرافیکیواحد سایه‌زن (هسته)ظرفیت حافظهرابط تبادلتوان مصرفی
Xe-HPG 512EUDG2-512EU512EU409616/8GB GDDR6256bit275W
Xe-HPG 384EUDG2-384EU384EU307212/6GB GDDR6192bitنامعلوم
Xe-HPG 256EUDG2-384EU256EU20488/4GB GDDR6128bitنامعلوم
Xe-HPG 192EUDG2-384EU192EU15364GB GDDR6128bitنامعلوم
Xe-HPG 128EUDG2-128EU128EU10244GB GDDR664bitنامعلوم
Xe-HPG 96EUDG2-128EU86EU7684GB GDDR664bit120W

اما در خصوص ویژگی‌ها و عملکرد گرافیکی کارت گرافیک پرچم‌دار اینتل نیز اطلاعات جدیدی منتشر شده است. براساس شنیده‌ها قرار است پردازنده‌های DG2 در دو دسته‌ی دسکتاپ و موبایل به بازار عرضه شده و به احتمال زیاد در ساخت آن‌ها از لیتوگرافی ۶ نانومتری TSMC استفاده شود. علاوه‌براین، در این ویدیو گفته شده که کارت گرافیک Xe-HPG DG2 با توان پردازش گرافیکی خود به رقابت مستقیم با NVIDIA GeForce RTX 3080 برود که این مدل را در سطح AMD Radeon RX 6800 XT نیز قرار می‌دهد.

ضمناً گفته می‌شود که اینتل درایورهای بسیار خوبی را نیز برای پردازنده‌های خود ارائه خواهد کرد که البته پشتیبانی از ویژگی‌های مختلف آن بستگی به زمان عرضه کارت‌ها و همچنین رویکرد خود این شرکت دارد. اینتل می‌تواند مشابه روش AMD در خصوص پردازنده‌های گرافیکی RDNA 2 عمل کرده و درایورهای خود را بلافاصله بعد از عرضه کارت‌ها در اختیار کاربران قرار دهد با در نظر داشتن این نکته که برخی از ویژگی‌های آن در آپدیت‌های بعدی ارائه شود. مشابه اتفاقی که درباره تکنولوژی رقیب DLSS در زمان معرفی پردازنده‌های RDNA 2 شاهد آن بودیم.

پردازنده های گرافیکی Xe-HPG اینتل

درمورد زمان عرضه و قیمت مصوب پردازنده Xe-HPG DG2 512 EU نیز باید گفت که نباید حداقل تا سه‌ماهه آخر سال ۲۰۲۱ یا حتی اوایل سال آینده میلادی انتظار دسترسی عموم کاربران به آن را داشت. احتمالاً کارت‌های میان‌رده این مجموعه با قیمت‌هایی در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار به بازار عرضه شوند. درمورد مدل‌ها رده بالا چیزی گفته نشده اما باید انتظار قیمت‌های بالاتر از ۵۰۰ دلار را برای آن داشته باشیم.

نظر شما درباره اطلاعاتی که در این مطلب به آن پرداخته شد، به چه شکل است؟ در ادامه می‌توانید دیدگاه‌های خود را با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده