نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۱۰

فروش کارت گرافیک RTX 3080 Ti SUPRIM X زودتر از موعد مقرر در امارات

گفته می‌شود کارت گرافیک پرچم‌دار RTX 3080 TI شرکت انویدیا موسوم به MSI RTX 3080 TI SUPRIM X هم‌اکنون با قیمت ۳۵۰۰ دلار در امارات متحده عربی به فروش می‌رسد.

یکی از کاربران وبسایت ردیت به نام FaisalKhatib ادعا می‌کند که تصاویری از یک فروشگاه محلی در کشور امارات به‌دست او رسیده که نشان می‌دهد کارت گرافیک MSI RTX 3080 Ti SUPRIM X از همین الان در این کشور در دسترس قرار گرفته است. قائدتاً این کارت گرافیک نباید حداقل تا یک ماه آینده به بازار عرضه می‌شد؛ بااین‌حال Faisal ادعا می‌کند که این مدل هم‌اکنون در امارات با قیمت ۳۵۰۰ دلار قابل خریداری است.

البته این نخستین باری نیست که فروشگاه‌هایی در کشورهای خاورمیانه زودتر از موعد مقرر اقدام به فروش کارت گرافیک‌های رده بالای بازار می‌کنند. بسیاری از فروشگاه‌های واقع در این کشورها، به‌ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس اصلاً اهمیتی برای شکستن قوانین محدودکننده فروش قائل نیستند.

کارت گرافیک MSI RTX 3080 TI SUPRIM X در فروشگاه های اماراتی

البته خریداران این کارت گرافیک باید توجه داشته باشند که هنوز درایوری برای استفاده از این کارت‌ها منتشر نشده و حتی در صورت پرداخت مبلغ ۳۵۰۰ دلاری و خرید یکی از این کارت‌ها، قائدتاً قادر به استفاده از آن‌ها زودتر از موعد مقرر نخواهند بود.

براساس شایعاتی که تاکنون منتشر شده، یک نسخه از کارت گرافیک RTX 3080 Ti انویدیا از ماه نوامبر تاکنون در دست ساخت بوده است اما اطلاعات منتشر شده حاکی از این هستند که این کارت از آن زمان تا امروز دچار تغییراتی شده است. یکی از این تغییرات، حافظه ویدئویی ۲۰ گیگابایتی GDDR6X پرچم‌دار انویدیا بوده که حالا تیم سبز تصمیم گرفته از یک حافظه ۱۲ گیگابایتی GDDR6X با پهنای باند ۱۹ گیگابیت بر ثانیه در پرچم‌دار جدید خود استفاده کند.

انتظار می‌رود این کارت گرافیک مجهز به ۱۰۲۴۰ هسته کودا، باس حافظه ۳۸۴ بیتی، فرکانس پایه ۱۳۶۵ مگاهرتز و فرکانس بوست ۱۶۶۵ مگاهرتز باشد. انتظار می‌رود انویدیا این کارت را به تکنولوژی محدودکننده ماینینگ خود مجهز کرده و با قیمت ۱۰۹۹ دلار به بازار عرضه کند.

گفته می‌شود توان مصرفی این کارت گرافیک نیز مشابه RTX 3080 در مقدار ۳۲۰ وات گزارش شده است. البته که این مدل به‌طور قطع نیاز دارد تا توان مصرفی هسته‌های اضافی خود را تأمین کند و ازاین‌رو انویدیا باید راهی برای بهینه‌سازی عملکرد این کارت اندیشیده باشد. از طرفی باید انتظار قیمت احتمالی ۹۹۹ دلار را برای RTX 3080 Ti داشته باشیم. البته ITHome ادعا کرده که این کارت در بازار آسیا با قیمت حدودی ۷۹۹۹ یوان چین که معادل ۱۲۰۰ دلار آمریکاست به فروش خواهد رسید. ظاهراً تکنولوژی محدودکننده نرخ هش در زمان استفاده از این کارت در مصارف گیمینگ به مراتب پیشرفته‌تر از نسخه‌های قبلی بوده که در عرض چند روز توسط کاربران دور زده شده بود.

۲۶ می (۵ خرداد) آخرین تاریخی است که گفته می‌شود این کارت به بازار عرضه خواهد شد. در پایان می‌توانید نظرات خود را دراینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده