نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۱

لغو فرایند توسعه نسخه ارتقاء یافته پردازنده‌ های Zen 3 موسوم به Warhol

ظاهراً فرایند توسعه پردازنده‌های سری Ryzen 6000 شرکت AMD مبتنی بر سبک معماری Zen 3+ موسوم به Warhol کنسل شده و توجه AMD به‌طور کلی روی نسل جدید پردازنده‌های Zen 4 Raphael متمرکز خواهد شد.

تعدادی از اینسایدرها و منابع آگاه AMD گزارش دادند که پردازنده‌های نسل Warhol مبتنی بر سبک معماری ۶ نانومتری Zen 3+ توسط این شرکت کنار گذاشته شده و درحال حاضر نسخه نوسازی شده‌ی پردازنده‌های Ryzen 5000 XT در دست ساخت است. سری پردازنده‌های AMD Ryzen 6000 که با اسم رمز Warhol معرفی شده بودند، قرار بود دقیقاً مشابه حالتی که در نسل AMD Zen 2+ (یا تراشه‌های Pinnacle Ridge) مشاهده کردیم، نسبت به قبل ارتقاء پیدا کنند. اما به نظر می‌رسد که AMD تصمیم گرفته فرایند توسعه این سری از CPUهای خود را لغو کرده و روی نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپ Zen 4 تحت عنوان Raphael تمرکز کند.

این خبر توسط یکی از اینسایدرهای قابل اطمینان توییتری به نام ExectuableFix منتشر شده که ضمن انتشار برنامه‌ی کامل AMD برای سال‌های پیش رو، نشان می‌دهد که پردازنده‌های Ryzen 6000 Warhol در آن جایی ندارند. وی در توضیحات خود بیان کرده که APU جدید این شرکت موسوم به AMD Phoenix یا همان رایزن 7000 که در منابع مختلفی به آن اشاره شده بود نیز در هیچ کجای این برنامه دیده نشده و ظاهراً دیگر وجود خارجی ندارد.

لغو تولید پردازنده های AMD Ryzen 6000 ‘Warhol Zen 3+’

از سوی دیگر، یکی دیگر از منابع آگاه AMD اظهار داشته که باوجود لغو فرایند توسعه پردازنده‌های Warhol، همچنان یک نسخه نوسازی شده از نسل فعلی پردازنده‌های این شرکت در دست ساخت بوده که برپایه معماری کنونی Zen 3 ساخته خواهند شد. ظاهراً این تراشه‌ها با لیتوگرافی ۷ نانومتری و با پسوند Ryzen 5000 XT عرضه خواهند شد.

این احتمال وجود دارد که با درنظرگرفتن کمبود CPU در بازار و همچنین عدم توانایی شرکت تولید کننده TSMC برای تأمین تقاضای تراشه‌های هفت نانومتری، AMD تصمیم گرفته تا با صرف‌نظر از ساخت پردازنده‌های Warhol مستقیماً روی نسل جدید پلتفرم‌های AM5 برپایه سبک معماری ۵ نانومتری Zen 4 موسوم به Raphael تمرکز کند. با اینحال، باتوجه به اینکه تعدادی از تولیدکنندگان مادربردهای X570S درحال آماده‌سازی تراشه‌های خود براساس سوکت AM4 و تراشه X570 هستند، همچنان یک نسخه رفرش شده از پلتفرم AM4 عرضه خواهد شد.

پردازندهای AMD

در مورد CPUهای نوسازی شده‌ی Ryzen نیز باید گفت که AMD احتمالاً سرعت کلاک این پردازنده‌ها را افزایش داده و به بهینه‌سازی بیشتر آن‌ها خواهد پرداخت؛ اما باتوجه به اینکه این سری پردازنده‌ها نیز براساس معماری هسته Zen 3 ساخته خواهند شد، نباید انتظار هرگونه ارتقاء IPC را در آن‌ها داشته باشیم. با اینحال باید به این نکته نیز اشاره کرد که تمامی این موارد فعلاً در حد یک شایعه بوده و توسط منابع رسمی تأیید نشده است.

در ادامه باید منتظر ماند و دید که AMD چه برنامه‌ای را برای سال‌های پیش روی خود ترتیب دیده است. در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران مطرح کنید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده