نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۷

وعده AMD برای افزایش تولید و عرضه GPU در بازار

دکتر لیسا سو، مدیرعامل شرکت AMD در جدیدترین گزارش مالی خود وعده افزایش تولید کارت گرافیک‌های گیمینگ AMD Radeon RX 6000 RDNA 2 را در ادامه‌ی سال جاری میلادی داده است.

هردو شرکت AMD و انویدیا به‌عنوان غول‌های صنعت پردازنده‌های گرافیکی از سال ۲۰۲۰ با کمبود شدید عرضه محصولات خود به بازار مواجه هستند. این مشکلات دلایل متعددی دارند که از میان آن‌ها می‌توان به بحران شیوع ویروس کرونا و عدم کارکرد خطوط تولید این شرکت‌ها با حداکثر ظرفیت اشاره کرد. این مسائل موجب شده تا پاسخگویی به حجم بالای تقاضا از سوی بازار امکان‌پذیر نبوده و این کمبود عرضه به افزایش قیمت محصولات در میان توزیع کنندگان منجر شود.

براساس اظهارات دکتر لیسا سو، مدیرعامل شرکت AMD، این شرکت انتظار دارد تا در ماه‌های پیش رو، نرخ تولید کارت گرافیک‌های گیمینگ Radeon RX 6000 برپایه سبک معماری RDNA 2 را به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. تیم قرمز امیدوار است تا با رشد فروش پردازنده‌های گرافیکی Radeon RX 6000، نرخ عرضه این محصولات در بازار افزایش یافته و بخشی از نیاز کانال‌های توزیع پاسخ داده شود.

کارت گرافیک های Radeon RX 6000

وی در بخشی از صحبت‌های خود در اینباره می‌گوید:

«انتظار داریم که نرخ تولید پردازنده‌های گرافیکی Radeon 6000 در دوره‌های سه‌ماه‌ی پیش رو به‌طور چشمگیری افزایش داشته باشد. ما الگوهای سفارش بسیار خوبی را از سوی مصرف‌کنندگان دریافت می‌کنیم و نیازهای بی‌پاسخ زیادی در بازار دیده می‌شود. ضمن اینکه همگی از محدودیت‌های زنجیره تأمین برای کلیه‌ی صنعت تراشه‌های نیمه رسانا اطلاع داریم و با همکاری نزدیکی که با شرکای خود در زنجیره تأمین داشتیم، شرایط امیدوارکننده‌ای را برای ادامه‌ی سال جاری پیش‌بینی می‌کنیم.»

«فارغ از اینکه به بازار کنسول‌های بازی نگاه ‌کنیم یا اینکه از پی سی گیمرها و کل اکوسیستم گیمینگ صحبت می‌کنیم، به‌طور کلی حجم بالایی از تقاضا برای پردازنده‌های گرافیکی احساس می‌شود. لذا از افزایش نیاز بازار آگاهی کامل داریم و در تلاشیم تا با ادامه‌ی روند تأمین بازار، این نیاز را برطرف کنیم.»

پردازنده های گرافیکی RDNA 2

مدیرعامل AMD در ادامه حجم تقاضا برای کارت گرافیک‌های فعلی Radeon RX 6000 را همچنان بالاتر از نرخ تولید این شرکت توصیف کرده و این درحالی است که جنسن هانگ، رئیس انویدیا نیز اظهارات مشابهی را مطرح کرده است. کارشناسان تحلیلگر صنعت سخت‌افزار عقیده دارند که بحث کمبود GPU در بازار حداقل تا پایان سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت و اینکه انتظار می‌رود تا اوایل سال ۲۰۲۲ شرایط رو به عادی شدن پیش برود.

لیسا سو در ادامه اضافه می‌کند:

«بله؛ بازار کارت گرافیک‌های مصرف‌کنندگان عمومی یا همان تجارت گیمینگ نتایج خوبی را برای ما به همراه داشته و در همین دوره سه‌ماهه‌ی اخیر نیز شاهد دوبرابر شدن آمار و ارقام فروش هستیم. ما استراتژی دقیق و سنجیده شده‌ای را در عرضه پردازنده‌های RDNA 2 در پیش گرفتیم و تولید محصولات خود را با Big Navi شروع کردیم. سپس رفته رفته محصولات بیشتری را به این مجموعه اضافه کردیم و می‌توانید به وضوح اهمیت این بخش از بازار را در برنامه‌های شرکت مشاهده کنید.»

«ما از پیشرفت‌های حاصل شده رضایت کامل داریم و من فکر می‌کنم که گیمرها هم از این محصولات راضی باشند. می‌توان به جرأت گفت که حجم تقاضای بازار بسیار بالاست و هنوز هم جلوتر از نرخ تولید ما پیش می‌رود.»

سری پردازنده ای Radeon RX 6000

AMD اظهار داشته که آمار درآمدهای این شرکت از بازار گرافیک‌ها، یک رشد دو برابری را در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۱ تجربه می‌کند. این آمار در مقایسه با موعد مشابه سال ۲۰۲۰ و همچنین سال قبل از آن نیز شرایط مشابهی را نشان می‌دهد. البته باید در نظر داشت که کارت گرافیک‌های سری Radeon RX 6000 RDNA 2 هرگز با قیمت مصوب خود در بازار به فروش نرسیدند. این محصولات در پی تقاضای بالای بازار بعضاً دو یا حتی سه برابر قیمت مصوب به‌دست مصرف‌کننده می‌رسند.

به‌عنوان مثال، کارت گرافیک AMD Radeon RX 6900 XT که قیمت مصوب آن ۹۹۹ دلار تعیین شده، در ارزان ترین حالت با ۱۳۹۹ دلار فروخته می‌شود و این درحالی است که موجودی توزیع‌کنندگان ماه‌ها است که به اتمام رسیده است. اخیراً پردازنده گرافیکی Navi 21 XTXH نیز با قیمت‌هایی فراتر از ۲۰۰۰ دلار به بازار عرضه شد که واقعاً فراتر از تصورات به‌نظر می‌رسد.

AMD به‌زودی سر پردازنده‌های گرافیکی RX 6000M را ویژه لپ‌تاپ‌ها معرفی خواهد کرد. در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده