نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۰

آغاز فرایند تحقیق و توسعه برای ساخت حافظه‌های ۱۰ گیگاهرتز DDR5

شرکت تولید کننده قطعات الکترونیکی Netac تأیید کرده که روند تحقیق و توسعه برای ساخت حافظه‌های فوق سریع DDR5 با فرکانس ۱۰ گیگاهرتز هم‌اکنون آغاز شده است.

طی چند ماه گذشته، روند توسعه تکنولوژی حافظه‌های DDR5 سرعت چشمگیری به خود گرفته است. شرکت مایکرون ارسال اولین محموله تراشه‌های DDR5 به تولیدکنندگان ماژول‌های حافظه را برای آغاز تولید آزمایشی نمونه‌های اولیه شروع کرده و سایر شرکت‌های بزرگ فعال در این حوزه نیز نتایج موفقیت آمیز و امیدوار کننده‌ی ماژول‌های آزمایشی خود را تأیید کرده‌اند.

به‌عنوان مثال می‌توان به شرکت T-FORCE اشاره کرد که در گزارش اخیر خود به کارکرد حافظه DDR5 آن‌ها در ولتاژ بالای ۲.۶ ولت اشاره داشته است. این مقدار، بیش از دوبرابر حد پیشفرض فناوری DDR5 یعنی ۱.۱ ولت خواهد بود. این دستاورد قبل از هرچیزی به‌لطف مکانیزم جدید مدیریت توان مصرفی ممکن شده که برخلاف رویکرد قبلی در حافظه‌های DDR4، به‌جای کنترل ازطریق تراشه مادربورد، حالا روی خود ماژول نصب می‌شود. این امر موجب می‌شود تا برندهای علاقه‌مند به تولید حافظه‌های DDR5 قابل اورکلاک، از چیزی که در تکنولوژی فعلی قادر به انجام آن بودند، فراتر بروند.

حافظه 10GHz DDR5

براساس گزارش وبسایت ITHome، شرکت Netac که اخیراً وارد حوزه تجارت حافظه‌های کامپیوتری شده، علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تحقیق و توسعه‌ی حافظه‌هایی است قادر به ارائه‌ی فرکانس‌های ۱۰ هزار مگاهرتزی هستند. انتظار می‌رود که حافظه‌ی DDR5 در زمان عرضه، حداقل توانایی ارائه‌ی فراکانس ۴۸۰۰ مگاهرتز را داشته باشد. درواقع این همان مقدار پیشفرض پشتیبانی شده در سری جدید پردازنده‌های نسل دوازدهمی Intel Alder Lake است که هنوز در دست توسعه قرار دارد.

هرچند همین الان هم در فهرست مشخصات فنی این حافظه‌ها، به فرکانس‌های بالای ۸۴۰۰ مگاهرتز اشاره شده است. سرعت ۱۰ گیگاهرتزی این مموری‌ها قطعاً به یک پلتفرم مناسب و مقدار زیادی اورکلاک نیاز خواهد داشت. اولین مموری‌های DDR5 که تاکنون به Netac ارسال شده، ماژول Z9ZSB از شرکت مایرون است که ظرفیت آن‌ها 2Gx8 و زمانبندی آن‌ها به‌صورت 40-40-40 گزارش شده است.

شرکت‌های AMD و اینتل نیز هردو مشغول توسعه پلتفرم‌های متناسب با حافظه‌ی DDR5 هستند. AMD هنوز مشخص نکرده که چه زمانی باید انتظار عرضه تراشه‌های مبتنی‌بر سوکت AM5 باشیم. انتظار می‌رود در این نسل از پردازنده‌های Zen4 و احتمالاً استاندارد PCIe Gen5 پشتیبانی شود. در مورد اینتل نیز باید گفت که اطلاعات فاش شده‌ی متعددی پشتیبانی از DDR5 و PCIe Gen5 را تأیید می‌کنند. به هرحال باید تا پایان سال جاری میلادی انتظار عرضه این پلتفرم‌ها را داشته باشیم. بنابراین باید در این بازه زمانی منتظر دسترسی به اولین حافظه‌ی DDR5 نیز باشیم.

ماژول Z9ZSB

برخی تحلیلگران انتظارات خود را از مدل‌های مصرفی ماژول‌های DDR5 مطرح کرده‌اند. اکثر تحلیلگران می‌گویند شانس کمی وجود دارد که شاهد افزایش محسوس ظرفیت ماژول‌های DDR5 نسبت‌به DDR4 باشیم. درواقع شرکت‌های سخت‌افزاری به‌جای تمرکز روی ظرفیت، بیشتر تمرکز خود را معطوف به کاهش مصرف انرژی برای پردازش‌های مخصوص لپ‌تاپ‌ها و افزایش سرعت برای کاربران حرفه‌ای خواهند کرد. ECC نیز قرار است روی افزایش قابلیت‌های DDR5 اثرگذار باشد. اکثر وظایف کاریِ کاربران عادی نیازی به ECC ندارد؛ بااین‌حال هرچه ظرفیت بیشتر می‌شود، شانس ایجاد خطا نیز افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع اهمیت استفاده از ECC را بالا می‌برد.

شما هم می‌توانید در پایان نظرات خود را در این خصوص با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده