نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۰

معرفی سری AMD Ryzen 5000G ؛ پردازنده ‌های دسکتاپ با گرافیک یکپارچه

AMD خیلی بی‌سروصدا از پردازنده‌های مرکزی دسکتاپ Ryzen 5000G مجهز به گرافیک یکپارچه داخلی خود، موسوم به «Cezanne» رونمایی کرد.

شرکت AMD ضمن معرفی پردازنده‌های مورد انتظار Ryzen 5000G، در بیانیه‌ای اعلام کرده که این تراشه‌ها فعلاً برای کاربرانی که قصد جمع آوری سیستم اختصاصی خود را دارند، عرضه نخواهد شد. درواقع این سه CPU در ابتدا فقط برای سیستم‌های از پیش آماده شده در دسترس قرار خواهند داشت. بنابراین به نظر می‌رسد که تاریخ مجدداً تکرار شده و AMD موفق به عرضه فوری پردازنده‌های مورد انتظار خود به‌دست مصرف‌کنندگان نشده است. به‌خصوص در شرایطی که به‌دلیل کمبود عرضه پردازنده‌های گرافیکی در بازار، بیشتر از همیشه به پردازنده‌های سری Ryzen 5000G احساس نیاز می‌شود.

با شرایطی که در بازار کارت گرافیک‌های انویدیا و AMD حاکم شده، بخش قابل توجهی از کاربران این محصولات حتی قادر به پیدا کردن GPU مورد نظر خود در بازار نیستند. البته کسانی که موفق به دسترسی به آن نیز می‌شوند، با قیمت‌های چند برابری مواجه خواهند شد. بنابراین به نظر می‌رسید که یک APU رده بالا با ۸ هسته پردازشی می‌توانست انتخاب جایگزین مناسبی در این شرایط باشد.

مشخصات اسمی پردازنده های Ryzen 5000G

AMD در زمان معرفی پردازنده‌های جدید خود ادعا کرده که Ryzen 7 5700G می‌تواند در مصارف تولید محتوا ۳۸ درصد سریع‌تر از Intel Core i7-10700 عمل کرده و در مجموع ۳۵ درصد بهره‌وری سریع‌تری داشته باشد. پردازنده Comet Lake-S انویدیا رقیب مستقیمِ قوی‌ترین مدل از سری Ryzen 5000G محسوب می‌شود.

اما مدل‌های Ryzen 5 5600G و Ryzen 3 5300G به ترتیب با ۶ و ۴ هسته‌ی پردازشی با Intel Core i5-10600 و Core i3-10300 مقایسه می‌شوند. AMD ادعا می‌کند که محصولات جدید این شرکت در تمامی این قیاس‌ها بهتر از رقیب خود از تیم سبز عمل کرده و اختلاف آن‌ها کاملاً محسوس و قابل‌توجه خواهد بود. البته AMD سری جدید پردازنده‌های خود با گرافیک Vega را با نسل یازدهم پردازنده‌های انویدیا که به‌تازگی معرفی شد، مقایسه نکرده است. نسل جدید پردازنده‌های انویدیا با گرافیک یکپارجه Xe-LP عملکرد به مراتب سریع‌تری را نسبت به نسل قبل ارائه می‌کنند. بنابراین این مقایسه می‌توانست منطقی‌تر باشد اما متأسفانه انجام نشده است.

معرفی پردازنده های سری Ryzen 5000G

براساس گزارش وبسایت Guru3D، شرکت AMD در ادامه سال جاری میلادی وعده انتشار پردازنده‌های سری Ryzen 5000G را برای بازار DIY نیز داده است. هرچند تاریخ یا بازه مشخصی برای آن تعیین نشده است. البته در وبسایت رسمی AMD از پردازنده Ryzen 7 5000G فقط به‌عنوان یک نسخه OEM نام برده شده که احتمال عرضه آن را برای کاربران بازار مونتاژ اختصاصی کامپیوترهای شخصی (DIY) بسیار پایین می‌آورد.

براساس شایعاتی که اخیراً در خصوص پردازنده‌های سری 7000 شرکت AMD منتشر شده، انتظار می‌رود همه‌ی مدل‌های این سری به گرافیک داخلی مجهز شوند. شما می‌توانید در پایان نظرات خود در این خصوص را با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده