نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۹

انویدیا با افزایش عرضه کارت گرافیک GTX 1650 با کمبود GPU در بازار مقابله می‌کند

انویدیا قصد دارد تا با افزایش تولید کارت گرافیک GeForce GTX 1650 بخشی از نیاز بازار گیمرهای عمومی را تأمین کرده و به مقابله با کمبود شدید بازار بپردازد.

وضعیت عرضه کارت گرافیک‌ها یا به‌طور کلی پردازنده‌های گرافیکی در بازار جهانی با کمبود شدیدی مواجه شده هریک از تولیدکنندگان بزرگ این قطعات سخت‌افزاری در تلاش هستند تا با ترفندهای مختلفی به جبران این کسری بپردازند. انویدیا در این بین تصمیم گرفته تا با عرضه‌ی مجدد یکی از محبوب‌ترین کارت گرافیک‌های نسل‌های گذشته‌ی خود یعنی GeForce GTX 1650 بخشی از تقاضای بازار را تأمین کند. گزارش‌ها از چین حاکی از آن است که این شرکت با افزایش نرخ تولید کارت‌های قدیمی و برپایه سبک معماری تورینگ خود قصد دارد تا به مقابله با کمبود GPU در حوزه‌ی گیمینگ بپردازد.

کمبود کارت گرافیک‌های گیمینگ و افزایش قابل‌توجه قیمت مدل‌های موجود، شرایط سختی را برای پی سی گیمرهایی که قصد ارتقاء سیستم‌های خود را داشتند ایجاد کرده است. کاهش عرضه‌ی محصولات AMD و انویدیا با رواج ارزهای رمزگذاری شده بین مردم همزمان شده تا وضعیت کم‌سابقه‌ای را در بازار سخت‌افزار به‌وجود آورد. گزارش‌های متعددی از ادامه‌ی این وضعیت تا پایان سال ۲۰۲۱ حکایت دارد. بنابراین بخش عمده‌ی علاقه‌مندان به خرید مدل‌های رده بالای گیمینگ حداقل تا پایان سال جاری میلادی قادر به خرید آن نخواهند بود.

پردازنده گرافیکی انویدیا GeForce GTX 1650

چند ماه قبل انویدیا اعلام کرد که تصمیم دارد با افزایش تولید کارت گرافیک‌های تورینگ مانند GeForce RTX 2060 یا مدل‌های نسل پاسکال مثل سری GeForce GTX 1050 بخشی از نیاز کاربران عمومی این محصولات را تأمین کند. حالا این شرکت قصد دارد یکی دیگر از مدل‌های پرفروش خود از نسل Turing یعنی GeForce GTX 1650 را به فهرست فروش خود اضافه کند.

البته باتوجه به اینکه تولید این مدل از کارت گرافیک‌های انویدیا به‌طور کامل متوقف نشده بود، این شرکت قصد ندارد مجدداً به معرفی آن بپردازد؛ بلکه با افزایش نرخ تولید، سعی در تأمین بخشی از نیاز بازار گیمرهای عمومی خواهد داشت.

منابع نزدیک گزارش دادند که تأمین تقاضای بازار برای کارت گرافیک‌های NVIDIA GeForce GTX 1650 از ماه آوریل امسال افزایش یافته و رفته رفته تا ماه می ۲۰۲۱ تعداد بیشتری از پردازنده‌های Turing TU117 به بازار وارد خواهند شد.

نظرسنجی سخت افزاری استیم

نرخ استفاده کاربران استیم از کارت گرافیک‌های مختلف

درباره مشخصات فنی GTX 1650 نیز باید گفت که ۸۹۶ هسته CUDA در این پردازنده می‌تواند فرکانسی بالغ بر ۱۵۹۰ مگاهرتز را تولید کرده و ۴ گیگابایت حافظه GDDR6 آن یک پهنای باند ۱۲ گیگابیت بر ثانیه‌ای را تأمین می‌کند. رابط ۱۲۸ بیت و توان مصرفی ۷۵ وات نیز از دیگر مشخصات این کارت است که می‌تواند برای پی سی گیمرهای عمومی انتخاب مناسبی باشد.

درحال حاضر ارزان‌ترین مدلی که می‌توان از کارت گرافیک GTX 1650 در بازار آزاد پیدا کرد، به قیمت ۳۹۹ دلار به فروش می‌رسد که همین قیمت نیز ۲.۵ برابر قیمت مصوب آن در ۱۴۹ دلار است توسط انویدیا تعیین شده بود. شاید این افزایش عرضه در عرض چند ماه تأثیر چندانی روی قیمت نداشته باشد اما باتوجه به افزایش تمایل بازار به خرید این مدل خاص، حداقل می‌توان نیاز بازار را تأمین کرد.

کارت گرافیک GTX 1650 دومین مدل رایج در بازار براساس نظرسنجی سخت‌افزاری استیم بوده و سومین کارت گرافیک محبوب در میان عموم مخاطبان به حساب می‌آید. RTX 2060 و GTX 1050/1060 نیز از جمله مدل‌هایی هستند که از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و می‌توانند در آینده در این برنامه‌ی انویدیا جا بگیرند.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده