نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۰

آمادگی ایسوس برای دور جدیدی از افزایش قیمت کارت ‌های گرافیکی

گزارشاتی که از منابع نزدیک منتشر شده نشان می‌دهد که ایسوس قصد دارد برای بار دوم در سال ۲۰۲۱ قیمت مصوب کارت گرافیک‌های خود را افزایش دهد.

کمبود عرضه بهترین کارت‌های گرافیکی گیمینگ و به‌طور کلی اکثر کارت گرافیک‌های موجود در بازار، درکنار سایر قطعات الکترونیکی همچنان تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت. به همین دلیل فروشندگان پردازنده‌های گرافیکی خود را برای دور جدیدی از افزایش قیمت‌ها آماده می‌کنند. براساس گزارش‌ها، ایسوز قصد دارد برای بار دوم در سال جاری، قیمت این دسته از محصولات خود را افزایش دهد.

تمایل گیمرها به تجربه نسل جدید بازی‌های ویدیویی و تب داغ ارزهای دیجیتالی در بازار دو عامل مهمی است که موجب افزایش حجم تقاضا برای کارت گرافیک‌های جدید شده است. از طرفی نه AMD و نه انویدیا قادر به افزایش حجم تولیدات خود نبوده و TSMC و Samsung Foundry نیز درگیر تولید سایر چیپ‌ها هستند. براساس گزارش جدید نشریه DigiTimes، این وضعیت تا زمانی‌که ظرفیت تولید شرکت‌ها ۱۰۰ درصد پر شده، پابرجا خواهد بود.

کارت گرافیک های ایسوز

ایسوس اوایل سال ۲۰۲۱ اقدام به افزایش قیمت محصولات تولیدی خود کرد. بعدها این شرکت اذعان داشت که انویدیا تأمین GPU در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ را کاهش داده و میزان عرضه کارت‌ها به بازار نسبت به اواخر ۲۰۲۰ نیز بدتر خواهد شد. MSI نیز همین مسیر را در پیش گرفته و با افزایش نرخ مصوب محصولات خود در ماه مارس موافقت کرد.

حالا به نظر می‌رسد که ایسوس قصد دارد یک بار دیگر این کار را تکرار کرده و کارت گرافیک‌های مختلف خود را گران کند. بخشی از این تصمیم به‌دلیل افزایش قیمت قطعات مصرفی از سوی منابع و بخشی دیگر به خاطر افزایش رو به رشد حجم تقاضا بوده است. اینکه آیا سایر رقبا نیز این مسیر را در پیش خواهند گرفت یا خیر همچنان نامعلوم مانده است؛ اما در شرایطی که شرکت‌ها نمی‌توانند چیپ‌های مورد نیاز خود را به اندازه کافی تهیه کنند، باید قیمت‌ها افزایش یابد تا تولید ادامه داشته باشد.

ایسوس واکنشی نسبت به این خبر نشان نداده و تاکنون آن را تأیید یا تکذیب نکرده است. مثل همیشه سؤال اصلی این است که انویدیا و AMD چه زمانی قادر به تولید نرخ بالاتری از حجم تقاضای بازار بوده و قیمت‌های نامعقولی که اخیراً شاهد آن هستیم، کنترل خواهند شد. وعده‌ی AMD برای افزایش حجم تولید و فروش محصولات خود ازطریق وبسایت رسمی این شرکت نیز کمکی به حل مشکلات موجود نکرده و انویدیا نیز پیش از این اعلام کرده که انتظار دارد تا این شرایط حداقل تا ماه آوریل ادامه داشته باشد. از طرفی، بررسی‌های Digitimes نشان می‌دهد که حداقل باید تا سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱ انتظار کمبود کارت گرافیک‌های سری RTX 30 را داشته باشیم.

نظر شما درباره وضعیت فعلی بازار سخت‌افزار چیست؟


منبع tomshardware
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده