نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۲۳

زمان احتمالی عرضه کارت گرافیک‌های GeForce RTX 3080 Ti و 3070Ti

اطلاعات جدیدی که گفته می‌شود از منابع قابل اتکا فاش شده، به مشخصات فنی کارت گرافیک‌های جدید سری RTX 30 و تاریخ عرضه آن‌ها به بازار اختصاص دارد.

شایعات جدیدی که حول محور کارت گرافیک‌های NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti و GeForce RTX 3070 Ti ازطریق وبسایت Videocardz منتشر شده، به احتمال عرضه هردو پردازنده گرافیکی در ماه‌های پیش رو اشاره دارد. گفته می‌شود انویدیا قصد دارد مدل RTX 3080 Ti 12 GB را در ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت) و RTX 3070 Ti 8 GB را در ماه می (اردیبهشت-خرداد) به بازار عرضه کند. جزئیات مربوط‌به مشخصات فنی این دو کارت نیز تفاوت اندکی با اطلاعات فاش شده از آن‌ها در ماه‌های اخیر دارد. تصویر زیر که تاریخ دسترسی به این دو GPU را نیز نشان می‌دهد، در وبسایت VIdeocardz منتشر شده است.

مشخصات و زمان عرضه احتمالی RTX 3080 TI و 3070 Ti

انتظار می‌رود که کارت گرافیک GeForce RTX 3080 Ti 12 GB FE با طراحی PG132-SKU18 PCB و هسته گرافیکی GA102-225-KD-A1 آماده‌ی رقابت در بالاترین سطح از پردازش محتوای گیمینگ باشد. پردازدنده‌ی گرافیکی این مدل نیز با آخرین اطلاعاتی که از منابع غیررسمی منتشر شده بود تغییر کرده و اینبار شامل ۱۰۲۴۰ هسته‌ی CUDA در مجموع ۸۰ واحد مولتی پردازنده‌ی جریانی گزارش می‌شود. باتوجه به اینکه پیکربندی کلی این کارت کاملاً جدید خواهد بود، باید اطلاعاتی را که پیش از این از سرعت کلاک و جزئیات مربوط‌به TMU/ROP این کارت منتشر شده بود کنار بگذاریم.

در مورد حجم حافظه‌ی مورد استفاده در این پردازنده‌ی گرافیکی نیز باید گفت که RTX 3080 Ti از ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6X بهره می‌برد که برخلاف سرعت ۱۹.۵ گیگابایت بر ثانیه‌ی RTX 3090، درست مثل RTX 3080 سرعت ۱۹ گیگابایت بر ثانیه را وعده می‌دهد. از آنجایی که در این مدل با ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی سروکار داریم، RTX 3080 Ti به یک رابط تبادل داده‌ی ۳۸۴ بیت مجهز شده که در مجموع ۹۱۲ گیگابایت بر ثانیه پهنای باند را ارائه می‌کند. بنابراین باوجود کاهش ۸ گیگابایتی حجم VRAM در مقایسه با مشخصات قبلی، رابطه بزرگتر این پردازنده عملاً منجر به افزایش پهنای باند حافظه‌ی آن شده است.

طراحی کارت گرافیک انویدیا

توان مصرفی این کارت نیز مقدار مشابهی با RTX 3080 داشته و ۳۲۰ وات گزارش می‌شود. البته مطمئناً برای تغذیه‌ی هسته‌های بیشتر این مدل به توان بالاتری نیاز خواهد بود که قطعاً انویدیا به بهینه‌سازی توان مصرفی آن پرداخته است.

اما از سوی دیگر NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti را داریم که براساس گزارش‌ها قبلی، از یک پردازنده گرافیکی GA104-400-A1 برخوردار خواهد بود. ظاهراً RTX 3070 Ti از یک بورد PG141-SKU10 استفاده کرده که متفاوت از SKU ذکر شده در گزارش‌ها قبلی است. انتظار می‌رود که این پردازنده گرافیکی از ۶۱۴۴ هسته‌ی CUDA بهره‌مند شده و ۴۸ مولتی پردازنده‌ی جریانی داشته باشد. تعداد هسته‌های CUDA این کارت ۴ درصد بیشتر از مدل معمولی RTX 3070 بوده و حدوداً ۳۰ درصد کمتر از GeForce RTX 3080 خواهد بود.

کارت گرافیک RTX 3070 Ti به ۸ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6X مجهز شده که نکته‌ی حائز اهمیت آن، استفاده از بهترین چیپ‌های رده بالای GDDR6X به‌جای ماژول‌های معمولی GDDR6 در گرافیک کارت‌های GeForce RTX 3070 است. توان مصرفی 3070 Ti باتوجه به تعداد هسته‌های بیشتر و ماژول جدید حافظه‌ی VRAM نزدیک به RTX 3080 و در بازه‌ی ۲۵۰ تا ۲۷۵ وات خواهد بود. این کارت از یک رابطه تبادل ۲۵۶ بیت استفاده می‌کند که باید مشابه RTX 3080 و مدل Ti آن، سرعتی معادل ۱۹ گیگابایت بر ثانیه را ارائه کند.

پردازنده ای گرافیکی انویدیا

مقاله مرتبط

انویدیا اعلام کرده که کارت گرافیک‌های جدید این شرکت برخلاف مدل‌های موجود، از تکنولوژی محدودکننده‌ی نرخ هش در زمان استخراج ارزهای دیجیتالی پشتیبانی خواهند کرد. بنابراین GeForce RTX 3080 Ti و 3070 Ti نیز در الگوریتم‌های مختلف ماینینگ، توان حداکثری خود را ارائه نخواهند کرد. این اقدام در صورت عملی شدن، خرید این کارت گرافیک‌های گران‌قیمت را در مقیاس بالا غیرمعقول کرده و این کار برای ماینرها توجیه اقتصادی نخواهد داشت. هرچند به‌نظر می‌رسد که تاکنون روش‌های مختلفی برای دور زدن محدودیت‌های نرم‌افزاری انویدیا بر سر راه استخراج رمزارزها پیدا شده است.

RTX 3080 Ti با قیمت حدودی ۹۹۹ دلار و RTX 3070 Ti با برچسب ۵۹۹ دلاری به بازار عرضه خواهند شد. انتظار می‌رود که در هفته‌های پیش رو اطلاعات بیشتری از این دو مدل منتشر شود.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده