نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۰

رونمایی اینتل از پردازنده‌ های نسل یازدهم کلاس دسکتاپ؛ جزئیات قیمت و زمان عرضه

اینتل امروز به‌صورت رسمی از تمامی پردازنده‌های نسل یازدهم دسکتاپ خود موسوم به Rocket Lake S رونمایی کرده که از تاریخ ۳۰ مارس ۲۰۲۱ به بازار عرضه خواهند شد.

نسل جدید پردازنده‌های تیم آبی به‌طور متوسط ۱۹ درصد پیشرفت را در عملکرد تک هسته‌ای خود (به‌ویژه IPC) ارائه می‌کنند که این میزان در عملکرد گرافیک یکپارچه‌ی آن‌ها حداکثر به ۵۰ درصد می‌رسد. این جهش چشمگیر، به‌لطف سبک معماری جدید Xe در پردازنده‌های اینتل امکان‌پذیر بوده است. پشتیبانی از استاندارد PCIe 4.0 از دیگر مزایای این نسل در مقایسه با گذشته بوده که بالاخره پردازنده‌های اینتل را در بحث پشتیبانی از حافظه‌های پرسرعت SSD به سطح محصولات AMD می‌رساند. نهایتاً باید به تکنولوژی جدید هوش مصنوعی و ویژگی‌های اورکلاک جدید این نسل مانند AV1 اشاره کرد که در ادامه به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

به‌طور کلی می‌توان پردازنده‌های Core i9 11900K و Core i5 11600K را به‌عنوان نماینده‌های رده بالا و سطح متوسط خانواده‌ی راکت لیک اس معرفی کرد. دیجیتال فاندری با نصب این دو چیپ روی مادربرد Z590 نتایج اولیه‌ای از عملکرد آن‌ها را در تست‌های بنچمارک ارائه خواهد کرد. البته باتوجه به انتشار آپدیت جدید BIOS برای مادربردهای Z490 و H470، پردازنده‌های جدید اینتل روی آن‌ها قابل استفاده خواهند بود. درواقع نسل دهم و یازدهم CPUهای اینتل از سوکت‌های مشابه LGA 1200 استفاده می‌کنند. مجموعه‌ی کامل پردازنده‌های راکت لیک اس شامل ۱۹ سی پی یو مختلف است که این موارد جدا از ۱۱ پردازنده‌ی نوسازی شده‌ی نسل دهم و مدل‌های Pentium Gold است که در این مطلب به آن‌ها پرداخته نشده است. در ادامه یک نگاه کلی به اعضای این خانواده خواهیم داشت. توجه داشته باشید که ممکن است هریک از پردازنده‌های این فهرست با قیمت‌های بالاتری نسبت به مقادیر رسمی درج شده به فروش برسند.

نمایی از CPUهای جدید اینتل

پردازنده (علائم و نمادهای مدل‌های مختلف در توضیحات)

تعداد هسته/رشتهسرعت کلاک پایهسرعت توربو تک هسته/همه هسته‌هاتوان مصرفیقیمت فروش
*Core i9-11900K8/163.5GHz5.3GHz/4.8GHz125W$539
*†Core i9-119008/162.5GHz5.2GHz/4.7GHz65W$439
*Core i7-11700K8/163.6GHz5.0GHz/4.6GHz125W$399
*†Core i7-117008/162.5GHz4.9GHz/4.4GHz65W$323
*Core i5-11600K6/123.9GHz4.9GHz/4.6GHz125W$262
†Core i5-116006/122.8GHz4.8GHz/4.3GHz65W$213
†Core i5-115006/122.7GHz4.6GHz/4.2GHz65W$192
*†Core i5-114006/122.6GHz4.4GHz/4.2GHz65W$182

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، برای کوچکتر کردن اندازه‌ی این جدول، در مقابل نام برخی از پردازنده‌های این فهرست علامت «*» را مشاهده می‌کنیم که نشان‌دهنده عرضه نسخه «F» برای آن‌ها است. این مدل که بدون گرافیک یکپارچه به فروش می‌رسد، قیمت نسبتاً پایین‌تری خواهد داشت. ضمناً جلوی اسم برخی دیگر از مدل‌های این جدول علامت « † » قرار داده شده که نشان‌دهنده‌ی عرضه نسخه‌ی «T» برای این مدل‌هاست. پسوند T در انتهای نام CPU نشان‌دهنده‌ی کاهش توان مصرفی 35W و در نتیجه کاهش سرعت کلاک پردازنده است که این مدل را برای استفاده د کامپیوترهای all-in-one یا سایر دسکتاپ‌های کوچکتر مناسب می‌سازد. مثل همیشه پسوند «K» نیز نشان‌دهنده‌ی امکان اورکلاک کردن پردازنده‌ی مورد نظر است.

نکته‌ی مهمی که درباره مادربوردهای تحت پشتیبانی این فهرست وجود دارد، این است که بالاخره اینتل اجازه‌ی اورکلاک کردن حافظه را برای مادربردهای غیر از سری Z صادر کرده است. این به‌معنی آن است که کاربر می‌تواند یک کیت رم 3600MHz یا 4000MHz را با نرخ سرعت‌ XMP و بدون محدود شدن به محدوده‌ی رسمی پلتفرم آن‌ها روی یک مادربرد B560 یا H570 به کار بیاندازد. ( که در این مورد خاص، 3200MHz برای CPUهای رده بالا و 2933MHz برای هسته‌های نسل دهمی تعیین شده بود.)

AMD مدت‌ها است که اجازه‌ی اورکلاک نامحدود حافظه را روی تمامی بوردهای تحت پشتیبانی محصولات خود صادر کرده است. لذا حالا محصولات اینتل نیز می‌توانند در این زمینه با طرف مقابل خود رقابت کنند. پیش از این، محدودیت ۲۹۳۳ مگاهرتزی و مقادیر کمتر از آن موجب می‌شد تا کاربرانی که CPUهای جدید اینتل را روی مادربردهای سری B یا H به کار می‌بردند، قادر به بهره‌مندی از بخش قابل توجهی از توان سیستم خود نباشند.

پشتیبانی پردازنده ای جدید اینتل از مادربوردهای سری غیر Z

با اضافه شدن قابلیت پشتیبانی از Resizeable BAR، عملکرد کارت گرافیک‌های اختصاصی درکنار پردازنده‌های نسل ۱۱ اینتل نیز نسبت به قبل پیشرفت قابل توجهی را تجربه می‌کنند. این فناوری که در محصولات AMD با عنوان Smart Access Memory شناخته می‌شود، به پردازنده اجازه می‌دهد تا به‌جای استفاده از بافر ورودی/خروجی ۲۵۶ مگابایتی، به‌طور مستقیم به کل حافظه‌ی ویدیویی موجود دسترسی داشته باشد. این ویژگی، عملکرد گرافیکی سیستم را بسته به مدل کارت گرافیک، بازی مورد استفاده و رزولوشن تصویر، تا ۱۵ درصد ارتقاء خواهد داد. لذا به نظر می‌رسد که تکنولوژی نوآورانه‌ی AMD تبدیل به یک استاندارد در تولید پردازنده‌های مرکزی شده است.

لازم به ذکر است که مادربردهای Z490 نیز با آپدیت سیستم‌عامل می‌توانند با پردازنده‌های نسل دهم اینتل از قابلیت Resizeable BAR برخوردار شوند. این موضوع در تست یک پردازنده‌ی Core i9 10900K روی مادربرد Z490 تأیید شده و بنابراین به منظور بهره‌مندی از این ویژگی، لزوماً نیاز به خرید یک مدل نسل یازدهمی وجود ندارد.

سبک معماری پردازنده ای راکت لیک اس اینتل

علاوه‌بر این موارد، یک سری ابزارهای اورکلاک ویژه‌ی کاربران حرفه‌ای نیز در این نسل فراهم شده است. از این پس می‌توان ازطریق ویندوز فرکانس RAM را تنظیم کرده و برای این کار نیاز به ریبوت سیستم و ورود به BIOS نخواهد بود. این ویژگی می‌تواند در دسترسی ساده‌تر به فرکانس پایدار رم در مصارف سنگین، کاربردی باشد. شما همچنین می‌توانید با انتخاب بین حالت‌های Gear 1 و Gear 2، کنترلر حافظه‌ی خود را روی مقیاس عملکرد 1:1 یا 1:2 تنظیم کنید. این قابلیت در حالتی که رم شما قادر به عملکرد در فرکانس‌های بالاتر بوده ولی حافظه‌ی یکپارچه‌ی پردازنده‌ی شما نمی‌تواند خود را با آن تطبیق دهد، به کار می‌آید. علاوه‌بر این، حالا می‌توان آف‌ست‌های جداگانه‌ای را برای ورک‌لودهای AVX2 و AVX512 تنظیم کرده و میزان مصرف انرژی و تولید حرارت سیستم را در سطح مورد نظر حفظ کرد. این ورک‌لودها توان زیادی را از منبع تغذیه دریافت می‌کنند که این اتفاق می‌تواند منجر به ناپایداری عملکرد سیستم شود. بنابراین وظیفه‌ی آف‌ست‌ها پایین‌ آوردن سرعت کلاک CPU تا مقادیر تعیین شده خواهد بود.

پیشرفت های پردازنده های راکت لیک اس اینتل

دیجیتال فاندری تا پایان این ماه نتایج عددی عملکرد پردازنده‌های جدید اینتل را منتشر خواهد کرد. ولی جا دارد در این فاصله به مقادیر ادعا شده‌ی اینتل نیز اشاره‌ی کوتاهی داشته باشیم. براین اساس، پردازنده‌ی 11900K در رزولوشن 1080p سیزده درصد بهبود عملکرد را در مقایسه با 10900K از نسل قبل نشان می‌دهد. در این تست، از بازی Total War Three Kingdoms استفاده شده است. در هنگام اجرای بازی Gears 5، این فاصله به ۹ درصد کاهش یافته و بازی‌های Grid و Microsoft Flight Simulator نیز به ترتیب ۸ و ۱۴ درصد بهبود عملکرد را نشان می‌دهند. مطابق انتظار، اینتل در هر چهار بازی دربرابر Ryzen 9 5900X اعلام برتری کرده است. Total War و Flight Sim روی پردازنده‌ی جدید اینتل با ۱۱ درصد نرخ فریم بهتر اجرا می‌شوند که این میزان در Gears و Grid به نصف این مقدار می‌رسد. این شرکت علاوه‌بر این، به مقایسه‌ی 11600K و 10600K پرداخته که چیپ جدیدتر ۱۶ درصد عملکرد بهتری را در بازی‌های Total War و Gears به ثبت رسانده است.

عملکرد نسل یازدهم پردازنده ای اینتل

عملکرد گیمینگ نسل یازدهم پردازنده ای اینتل

مقایسه عملکرد نسل یازدهم پردازنده ای اینتل با نسل قبل

در این مطلب، یک نگاه کوتاه و اجمالی به مجموعه پردازنده‌های جدید اینتل از نسل راکت لیک اس داشتیم. پردازنده‌هایی که یک بار دیگر با فرایند مشابه 14nm++ تولید شده و در زمینه‌های مختلف، سعی در ارتقاء عملکرد نسل قبلی خود دارند. در این نسل، می‌توان به وضوح نتیجه‌ی موفقیت محصولات جدید AMD از سری Ryzen را پردازنده‌های جدید اینتل مشاهده کرد. باید دید که آیا اینتل می‌تواند بخشی از بازاری که در این مدت به AMD واگذار کرده را پس بگیرد یا اینکه شرایط به نحو دیگری رقم خواهد خورد.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این زمینه با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده