نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۲

تاریخ عرضه پردازنده های نسل یازدهم و دوازدهم اینتل

به نظر می‌رسد که اطلاعات جدیدی از پردازنده‌های Rocket Lake-S و Alder Lake-S اینتل منتشر شده که شامل تاریخ عرضه آن‌ها به بازار نیز می‌شود.

براساس گزارش سایت HKEPC، اینتل قصد دارد سری یازدهم پردازنده‌های خود موسوم به Rocket Lake-S را در تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۲۱ (دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۹) به‌صورت رسمی به بازار عرضه کند. منابع غیررسمی پیش از این، تاریخ ۲۰ مارس را به‌عنوان تاریخ عرضه این پردازنده‌ها مطرح کرده بودند اما باتوجه به زمان اندکی که تا این بازه باقی مانده می‌توان گفت که اواخر ماه مارس کمی بیشتر تأیید شده است. در ابتدا از برنامه‌ریزی اینتل برای عرضه محصولات جدید خود در ماه آوریل گفته می‌شد اما به نظر می‌رسد که این شرکت جلوتر از تقویم برنامه‌ریزی قبلی خود قرار دارد.

HKEPC در ادامه تأیید کرده که معرفی نسل دوازدهم پردازنده‌های اینتل که به نام Alder Lake-S شناخته می‌شوند نیز در ماه سپتامبر (شهریورماه - مهرماه) انجام خواهد شد. نسلی که به اذعان بسیاری از کارشناسان یک چشم انداز مهم در اهداف پیش روی اینتل به شمار می‌رود. البته به نظر می‌رسد که امکان دسترسی کاربران به این پردازنده‌ها تا ماه دسامبر (آذرماه – دی ماه) طول خواهد کشید.

قابلیت های مهم پردازنده های نسل یازدهم و دوازدهم اینتل

از دیگر نکات قابل توجهی که در این مطلب به آن پرداخته شده می‌توان به تکنولوژی حکاکی ویفر سیلیکون با اسید هیدروفلوریک یا Etching Technology اشاره کرد که در پردازنده‌های سری Alder Lake-S مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه تأیید شده که این فرایند برپایه‌ی لیتوگرافی بهبود یافته ۱۰ نانومتری سوپرفین (SuperFin) اینتل انجام خواهد شد. درحالی‌که پیش از این تنها به معماری ۱۰ نانومتری SuperFin اشاره شده بود. بنابراین انتظار می‌رود که سبک طراحی ساختار این پردازنده‌ها پیشرفته‌تر از سری Tiger Lake باشد. لازم به ذکر است که خود اینتل هم اواخر ماه ژانویه سال جاری میلادی به معماری ۱۰ نانومتری ESF در سری Alder Lake اشاره کرده بود.

پردازنده‌های سری Alder Lake مشابه سبک معماری big.LITTLE در پردازنده‌های ARM، از هسته‌های راندمان بالا (کوچک) و عملکرد بالا (بزرگ) استفاده می‌کنند. هسته‌های بزرگ یا Golden Cove تا ۲۰ درصد IPC یا «میانگین تعداد دستورالعمل‌های اجراپذیر در هسته‌های پردازنده در هر سیکل کلاک» بیشتری را در مقایسه با هسته‌های Willow Cove را که در سری Tiger Lake مورد استفاده قرار می‌گرفت ارائه خواهند کرد. این سبک در طراحی باعث می‌شود مصرف کلی انرژی تراشه کاهش پیدا کند. این، رویکرد کاملا جدیدی برای پردازش‌ x86 در دسکتاپ محسوب می‌شود که پیش‌تر در تراشه‌های سری لیک فیلد (Lakefield) گوشه‌ای از آن را مشاهده کردیم (نسل جدید لپ‌تاپ گلکسی بوک اس سامسونگ از تراشه‌ی لیک فیلد استفاده می‌کند).

تراشه های Rocket Lake-S و Alder Lake-S

علاوه‌بر این، می‌دانیم که پردازنده‌های سری Alder Lake-S به مادربوردهای جدیدی با سوکت LGA1700 نیاز خواهند داشت. انتظار می‌رود که حداقل تا ۳ نسل از این سوکت‌ها استفاده شود. سوکت LGA 1700 اینتل دارای ابعاد ۳۷٫۵ در ۴۵ میلی‌متر است یعنی حدودا ۷٫۵ میلی‌متر طویل‌تر از سوکت فعلی تیم آبی (LGA 1200). احتمالا بزرگ‌تر شدن ابعاد سوکت بدین دلیل است که تراشه‌های سری آلدر لیک اس قرار است تعداد هسته‌ی بیشتری نسبت‌به سری راکت لیک در خود جای دهند. این پلتفرم جدید با رابط DDR5 و PCI Gen5 سازگار خواهد بود. (البته که نسخه DDR4 نیز در زمان عرضه وجود خواهد داشت.) با درنظرگرفتن تأخیرهایی که در زمان عرضه محصولات جدید AMD ایجاد شده، اینتل فرصت این را دارد که تا قبل از عرضه تراشه‌های Zen 4 یک بار دیگر نبض بازار را از اواخر سال ۲۰۲۱ تا اوایل ۲۰۲۲ در دست بگیرد. در ادامه می‌توانید فهرست مختصری از خانواده پردازنده‌های جدید اینتل در سال ۲۰۲۱ را مشاهده کنید.

پلتفرم

Comet Lake-SRocket Lake- SAlder Lake-S
لیتوگرافی+++14nm+++14nmSuperFin enhanced 10 nm
معماری هسته‌هاSkylakeCypress CoveGolden Cove + Gracemont
تعداد هستهUp to 10 coresUp to 8 coresUp to 16 cores (8 + 8)
سوکتLGA1200LGA1200LGA1700
حافظه مدیاDdr4Ddr4DDR4 / DDR5
رابط PCIPCIe 3.0PCIe 4.0PCIe 5.0

شما کاربران زومجی چه دیدگاهی درباره‌ی این خبر دارید؟


منبع hardwareheaven
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده