نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۱

اینتل از افزایش قابل توجه ظرفیت تولید تراشه‌های ۱۰ نانومتری خود خبر می‌دهد

کیوان اسفرجانی، قائم‌مقام ارشد و مدیرکل واحد تولید و عملیات در شرکت اینتل در اظهارات اخیر خود درباره دو برابر شدن نرخ تولید مجموع تراشه‌های ۱۰ و ۱۴ نانومتری این شرکت در سه سال اخیر صحبت کرده است.

درحالی که طی ماه‌های اخیر، شیوع ویروس کرونا تنش‌های زیادی بر وضعیت بازار فروش سخت‌افزار وارد کرده است، بیشتر این فشار به‌طور ویژه در تولید ویفرهای سیلیکونی (Wafer) احساس می‌شود. در این شرایط، همه نگاه‌ها به TSMC و سامسونگ معطوف شده است؛ جایی که به‌نظر می‌رسد ظرفیت تولید این شرکت‌ها به حد اشباع رسیده و وضعیت اقتصادی آن‌ها بسیار سودآور در نظر گرفته می‌شود. در چنین شرایطی است که اینتل تصمیم گرفته تا با اعتماد به نفس درباره افزایش تولید تراشه‌های ۱۰ نانومتری خود با مخاطبان ارتباط برقرار کند.

ویروس کرونا با تعطیلی کارخانه‌ها و دفاتر کاری همراه بود و به‌همین دلیل چالش‌هایی جدی برای بسیاری از کسب و کارها ایجاد شد. این اتفاق به‌نوبه‌ی خود روی اینتل هم اثر منفی گذاشت، اما ظاهرا اینتل توانسته است از شرایط بحرانیِ ایجاد‌شده بر اثر کرونا برای گسترش ظرفیت تولید خود استفاده کند تا بتواند با مشکلات زنجیره‌ی تأمین که به‌خوبی از آن‌ها آگاهی دارد مقابله کند.

کیوان اسفرجانی اینتل

درحالی در روزهای پایانی سال ۲۰۲۰ به سر می‌بریم، کیوان اسفرجانی، قائم‌مقام ارشد و مدیرکل واحد تولید و عملیات در شرکت اینتل به ارائه یک نمای کلی از وضعیت اینتل در پایان سال جاری میلادی پرداخته است. این شرکت، در پاسخ به افزایش خیره کننده حجم تقاضا از سوی جامعه مصرف‌کنندگان در سال‌های اخیر، تصمیم به دو برابر کردن نرخ تولید مجموع تراشه‌های ۱۰ و ۱۴ نانومتری خود گرفته است. ویدئوی تبلیغاتی جدیدی اینتل که روی یوتیوب منتشر شده است، به قدم‌هایی اشاره می‌کند که اینتل طی چند سال اخیر برداشته است تا بتواند ظرفیت تولید لیتوگرافی ۱۰ نانومتری و ۱۴ نانومتری خود را دو برابر کند. اسفرجانی در بخشی از صحبت‌های خود در اینباره می‌گوید:

«طی سه سال گذشته، ما ظرفیت تولید ویفرهای خود را دو برابر کردیم و این سرمایه‌گذاری قابل توجهی محسوب می‌شود. در ادامه‌ی مسیر نیز قصد متوقف شدن نداریم؛ ما همچنان به سرمایه‌گذاری در ظرفیت کارخانه‌ها ادامه می‌دهیم تا مطمئن شویم که می‌توانیم با نیازهای روزافزون مشتریان‌مان سازگار شویم»

نمودار افزایش نرخ تولید تراشه های 10 نانومتری اینتل

اینتل به منظور دستیابی به این هدف، روش‌های خلاقانه‌ای را به کار گرفته و با اجرای پروژه‌های ارتقاء عملکرد و سرمایه‌گذاری روی گسترش ظرفیت تولید، موفق به افزایش راندمان عملکرد شرکت در ظرفیت‌های فعلی شده است. این شرکت علاوه‌براین، پروسه جدید تولید پردازنده‌های ۱۰ نانومتری خود را در طول سال جاری شتاب بخشیده است. اینتل پردازنده‌های ۱۰ نانومتری خود را در سایت‌های اروگان و آریزونا در ایالات متحده و غیره تولید می‌کند. لازم به ذکر است که اینتل از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری برای ساخت نخستین کارت گرافیک مجزای خود نیز استفاده می‌کند.

اینطور به‌نظر می‌رسد که اظهارات مقامات اینتل در روزهای پایانی سال، به‌نوعی از فاصله گرفتن این شرکت از مشکلات متعدد و طولانی مدتی حکایت دارد که در مسیر ترک اجباری روش تولید ۱۴ نانومتری خود در پیش گرفته بود. حالا به‌نظر می‌رسد که روند تولید این شرکت کاملاً تحت کنترل درآمده و بازار نیز پالس مثبتی را برای عرضه قوی لپ‌تاپ‌های Tiger Lake از خود نشان می‌دهد. علاوه‌براین، پیشبینی حرکت بازار به سمت ثبات و آرامش می‌تواند منجر به حضور موفقیت آمیز پردازنده‌های Tiger Lake-H در لپ‌تاپ‌ها و در ادامه تراشه‌های مورد انتظار Alder Lake-S شود.

لوگو شرکت TSMC

بیانیه اینتل درواقع تلاشی برای نمایش تسلط و عملکرد ماهرانه این شرکت در پیش‌بینی آینده و برآورده کردن حجم بالای تقاضا برای محصولات پیشرفته و سطح بالای خود است

مهم‌ترین نکته‌ای که از اظهارات اخیر کیوان اسفرجانی برداشت می‌شود، دو برابر شدن تولید لیتوگرافی ۱۰ نانومتری و ۱۴ نانومتری اینتل در طول سه سال گذشته است. این آمار عملکرد فوق‌العاده‌ای را نشان می‌دهد؛ اما سؤال مهم‌تر اینجا است که آیا این رشد به اندازه کافی بزرگ بوده است؟ ارزش سهام اینتل در حال حاضر وضعیت بسیار خوبی داشته و سال ۲۰۲۱ نیز سال تعیین کننده‌ای در تاریخ عملکرد این شرکت خواهد بود. همین موضوع باعث شده تا ظرفیت تولید این شرکت از جهات مختلفی مورد توجه قرار گیرد. از طرفی بخش ارتباطات عمومی این شرکت نیز از این موضوع کاملاً آگاهی داشته و بیانیه‌ی اخیر آن‌ها حکم یک سند اطمینان بخش برای سرمایه‌گذراران نگران و مردد را دارد.

تقاضا برای تراشه‌‌های قوی‌تر باعث شده تا شرکت‌های انویدیا و AMD نیز با مشکل کمبود تراشه مواجه شوند. جدیدترین کارت‌های گرافیک انویدیا از زمان عرضه به بازار تاکنون به‌شدت کمیاب بوده‌ و این شرایط همچنان ادامه دارد. مقاله‌ای که در وبسایت رسمی اینتل قرار گرفته، درواقع تلاش این شرکت برای نمایش تسلط و عملکرد ماهرانه این شرکت در پیش‌بینی اتفاقات آینده و برآورده کردن حجم بالای تقاضا برای محصولات پیشرفته و سطح بالای خود است. ماه‌های آینده می‌تواند میزان موفقیت این شرکت در دستیابی به این اهداف را مشخص کند.


منبع hardwareheaven
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده