// یکشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۱

پردازنده‌های رایزن سری 3000 شرکت AMD از حافظه‌ های رم با سرعت ۳۲۰۰ مگاهرتز پشتیبانی خواهند کرد

شرکت AMD در سومین نسل از پردازنده‌های Ryzen (سری 3000) بسیاری از مشکلات و محدودیت‌های موجود در بخش مرتبط حافظه که در  نسل اول و دوم این خانواده شاهد آن بودیم را حل کرده است.

شرکت AMD در سومین نسل از پردازنده‌های Ryzen (سری 3000) بسیاری از مشکلات و محدودیت‌های موجود در بخش مرتبط حافظه را که در نسل اول و دوم این خانواده شاهد آن بودیم، حل کرده است. این شرکت تصمیم گرفته تا در ریزمعماری ZEN 2 بخش کنترلر حافظه را از هسته‌های پردازنده جدا کند.  اکنون شاهد یک تراشه‌ی مستقل به نام IO die هستیم.

در همین رابطه اطلاعات جالبی در مورد سری Ryzen 3000 منتشر شده که نشان می‌دهد نسل جدید پردازنده‌های شرکت AMD پیشرفت و تحول چشم‌گیری داشته‌اند.

نسل سوم پردازنده‌های قدرتمند و کاربردی رایزن اکنون قادر خواهند بود تا در زمان اورکلاکینگ حافظه با رقبای تولید شده توسط شرکت Intel به جدال نفسگیری بپردازند. اطلاعات موجود در بخش بایوس برای پردازنده‌های Zen 2 تنظیمات فراوانی را جهت افزایش فرکانس حافظه رم تا رقم بسیار بالای DDR4-5000 مگاهرتز نشان می‌دهند که در مقایسه با نسل اول این پردازنده‌ها، بسیار قابل‌توجه است. البته هنوز هم فرکانس حافظه با دامنه فرکانس Infinity Fabric (یا IF) مرتبط است.

این یعنی با رسیدن فرکانس حافظه به ۵۰۰۰ مگاهرتز ، فرکانس Infinity Fabric نیز باید به ۵۰۰۰ مگاهرتز افزایش پیدا کند.اما از آنجایی که Infinity Fabric نمی‌تواند با فرکانس‌ بسیار بالا فعالیت کند، شرکت AMD تصمیم به تعبیه‌ی یک حالت تقسیم کننده جدید گرفته که فرکانس IF را به نصف کاهش می‌دهد.

این مورد درقسمت عرض باس تراشه تعبیه شده است و هنگامی که فعال شود، Infinity Fabric با نصف فرکانس حافظه‌های DRAM تنظیم خواهد شد. به‌طور مثال اگر حافظه به فرکانس ۵۰۰۰ مگاهرتز برسد، فرکانس IF روی ۱۲۵۰ تنظیم خواهد شد. البته این احتمال نیز وجود دارد که قابلیت مذکور تنها روی مادربردهای مجهز به تراشه‌ی جدید AMD X570 فعال شود، چرا که این مادربردهای جدید به یک نقطه قوت جهت بازاریابی و فروش بهتر نیاز دارند.

اسم محصولنام معماریپشتیبانی حافظهمعماریتولید کنندهسوکتتاریخ عرضه
رایزن سری 1000Summit RidgeZenDDR4-2666۱۴ نانومتریGlobalFoundriesAM4۲۰۱۷
رایزن سری 2000Pinnacle Ridge+ ZenDDR4-2933۱۲ نانومتریGlobalFoundriesAM4۲۰۱۸
رایزن سری 3000MatisseZen 2DDR4-3200۷ نانومتریTSMCAM4۲۰۱۹

البته امکان پشتیبانی مادربردهای قدیمی‌تر از چنین قابلیت هایی با ارائه به‌روزرسانی بایوس نیز وجود خواهد داشت، اما با می‌توان گفت که محدودیت‌هایی در این راستا وجود دارد.در هر صورت رسیدن به چنین فرکانس چشم‌گیری برای هر نوع حافظه‌ای میسر نیست و برای دستیابی به اینگونه ارقام خیره کننده قطعا باید قطعاتی با کیفیت بالا را انتخاب کرد. 


منبع tomshardware
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده