نویسنده: افشین پیروزی
// جمعه, ۱۱ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۳

کارت گرافیکی رادئون RX 480 بیش از ۱۵۰ وات برق مصرف می‌کند

در حالی که کمپانی AMD بیشینه‌ی مصرف برق کارت گرافیک RX 480 خود را ۱۵۰ وات اعلام کرده بود، بررسی‌ها نشان می‌دهد که این کارت برق به مراتب بیشتری مصرف می‌کند و میزان برق مصرفی آن از طریق درگاه PCI-Express هم بیش از حد مجاز است. با زومجی همراه باشید.

در جریان نمایشگاه Computex 2016، کمپانی ای‌ام‌دی کارت گرافیک RX 480 را معرفی کرد و این کارت چند روز پیش رسما وارد بازار شد. این کارت به عنوان پرچمدار کارت‌های پلاریس AMD و با هدف اجرای بازی‌های واقعیت مجازی با قیمتی مقرون به صرفه معرفی شد. در حالی که این کارت در ابتدا به عنوان رقیب کارت GTX 1070 انویدیا معرفی می‌شود، ولی قطعا از لحاظِ عملکرد کارت AMD سطح پایین‌تری دارد. ولی قیمت ۱۹۹ دلاری آن باعث می‌شود تا تمامی اقشار قادر به تهیه‌ی آن باشند.

پس از عرضه RX 480، سایت‌های معتبر دنیا به بررسی آن پرداخته‌اند و اکثرا یک مشکلِ اساسی را برای این محصول بیان کرده‌اند. AMD بیشینه مصرف این کارت را ۱۵۰ وات اعلام کرده بود، با این حال آزمایش‌های عملی نشان می‌دهد که مصرف این کارت در حین اجرای بازی‌های ویدیویی به مراتب بیشتر از رقم اعلام شده است. برای مثال، مصرف برق RX 480 در بازی The Witcher 3، به رقم ۱۶۵ وات و در بازی Mirror's Edge Catalyst به رقم ۱۷۰ وات می‌رسد.

این مسئله زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شود که بدانیم کارت جدید AMD، کشش برقی بیش از حد مجاز از مادربرد و درگاه PCI-Express دارد. این درگاه در حالت عادی قادر به تامین ۷۵ وات برق است که ارقام ثبت شده نشان می‌دهد RX 480 گاهی ۸۰ تا ۸۴ وات برق از طریق این درگاه تامین می‌کند. با اینکه این میزان کم شاید در مادربرد‌های پیشرفته امروزی باعث بروز مشکلی نشود، ولی در حالت تئوری، این مشکل می‌تواند باعث آسیب‌رسانی به مادربرد شود که این قضیه در صورت اورکلاک کردن کارت گرافیک حاد‌تر هم می‌شود.

این کارت گرافیک از یک کانکتور ۶ پین برای تامین برق از منبع تغذیه استفاده می‌کند و در حالت اصولی، باید ۷۵ وات از توان موردنیاز آن از این طریق و ۷۵ وات هم از طریق مادربرد تامین شود (۷۵ + ۷۵ = ۱۵۰). ولی از آنجایی که میزان مصرف برق کارت گاهی به بیش از ۱۵۰ وات می‌رسد، برقِ بیشتری از این دو منبع گرفته می‌شود که پتانسیل آسیب‌رسانی خصوصا به مادربردهای ارزان قیمت‌تر را دارد که احتمالا در صورت استفاده از یک کانکتور ۸ پینی این مشکل بروز نمی‌کرد.

به هر حال باید منتظر ماند و دید AMD که بیش از این هم در محصولاتش شاهد مشکل مشابهی بودیم، چه واکنشی در برابر این مسئله خواهد داشت.

منبع: VideoCardz


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده