نویسنده: افشین پیروزی
// پنجشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۹

نگاهی مختصر به ریشه‌های سبک شبیه‌ساز

در ادامه با زومجی همراه باشید تا نگاهی کوتاه و مختصر به ریشه‌های سبک شبیه‌ساز داشته باشیم. 

سبک شبیه‌ساز جزو ژانر‌هایی است که شاید هر ساله تعداد بازی خیلی زیادی در آن منتشر نشوند، اما هنوز هم پرطرفدار است و گیمر‌های زیادی هستند که ساعت‌های طولانی مشغول تجربه چنین بازی‌هایی می‌شوند و گاه، در قالب یک راننده کامیون قرار می‌گیرند و گاه برای تفریح هم که شده سراغ آثار عجیبی مثل شبیه‌ساز نان می‌روند! در لودینگ ۷۷، نگاهی هرچند کوتاه به ریشه‌های سبک شبیه‌ساز داشتیم که در ادامه، ابتدا می‌توانید ویدیو آن را تماشا و بعد هم متن مربوطه را مطالب کنید:

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا در یوتیوب

سبک شبیه‌ساز، یکی از ژانرهای بسیار گسترده بازی‌های ویدیویی به‌حساب می‌آید؛ چرا که شامل انواع و اقسام بازی‌ها از نمونه‌های عجیب و غریبی مثل شبیه‌ساز نان و سنگ گرفته تا انواع شبیه‌سازهای ورزشی، ریسینگ و موارد دیگه می‌شود. اما به طور خلاصه، به بازی‌هایی شبیه‌ساز گفته می‌شود که سعی دارند یک سری فعالیتِ دنیای واقعی را در قالب یک بازی ویدیویی بازسازی کنند؛ حال این فعالیت می‌تواند شهرسازی در بازی مثل Cities: Skyline باشد یا شبیه ساز عجیب و غریب عمل جراحی در بازی مثل Surgeon Simulator.

با اینکه خیلی‌ها به‌اشتباه ویل رایت را به خاطر ساخت بازی SimCity در سال ۱۹۸۹ خالق سبک شبیه‌ساز معرفی می‌کنند، در واقع پیدایش این سبک به پنج سال قبل از آن و سال ۱۹۸۴ برمی‌گردد؛ جایی که بازی به اسم Fortune Builder برای ColecoVision منتشر شد. بازی مذکور یک اثر آموزشی/سرگرمی بود که فعالیت شرکت‌های تجاری و روابط بین آن‌ها را شبیه‌سازی می‌کرد.

بازی Cities: Skylines

پس از این بازی بود که کم کم سازنده‌های بیش‌تری سراغ آثار شبیه‌ساز رفتند و مثلا Pro Boxing Simulator در سال ۱۹۸۸ یکی از اولین شبیه‌سازهای ورزشی بود که توسط کدمسترز ساخته شد و یکی از اولین شبیه‌سازهای عجیب و غریب هم همین سال و در قالب اثری به اسم Advanced Lawnmower Simulator منتشر شد که هدایت یک ماشین چمن‌زنی را به بازیکن می‌داد! در نهایت در سال ۱۹۸۹ هم نوبت به ویل رایت و بازی SimCity رسید که هرچند اولین بازی شبیه‌ساز نیست، اما نقش خیلی پررنگی در محبوب‌تر شدن این سبک دارد.

بازی‌های شبیه‌ساز، این روزها به زیرسبک‌های خیلی زیادی تقسیم می‌شوند؛ از شبیه‌سازهای ساخت و ساز و مدیریتی مثل Planet Zoo گرفته تا شبیه‌سازهای زندگی مثل سری The Sims و حتی شبیه‌سازهای رانندگی مثل Euro Truck Simulator یا Forza Motorsport. البته که نباید از بازی‌های شبیه‌ساز ورزشی مثل مجموعه NBA 2K یا بازی‌های شوتر شبیه‌ساز و واقع‌گرایانه از جمله مجموعه Arma هم غافل شویم.

Forza Motorsport

نکته مهم و پایانی که بد نیست راجع به سبک شبیه‌ساز بدانیم، این است که بازی‌های این ژانر جدا از جنبه سرگرمی، برخی اهداف آموزشی را هم دنبال می‌کنند؛ مثلا شبیه‌سازهای خلبانی کمک زیادی به تربیت خلبان‌ها می‌کنند یا حتی در شهری از سوئد، شهرداری از بازی Cities Skyline برای طراحی نقشه شهر و مدیریت بهتر آن استفاده کرده است!


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده