نویسنده: سارا مرتضوی
// چهار شنبه, ۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۹

به یادماندنی ترین تبلیغات تلویزیونی بازی های ویدیویی

در تاپ فایو این قسمت از برنامه لودینگ، به‌یادماندنی‌ترین و خلاقانه‌ترین تبلیغات تلویزیونی که با محوریت بازی‌های ویدیویی ساخته شده‌اند را مرور خواهیم کرد.

تبلیغات تلویزیونی بازی‌های ویدیویی، عمری به درازای صنعت گیم دارند. درست است که بازی‌های اولیه حتی پوستری برای معرفی نداشتند، اما چیزی نمی‌گذرد که شرکت‌های سازنده و ناشرین مختلف پی به ارزش بالای این صنعت، از جنبه درآمدزا بودنش، می‌برند و به این ترتیب کم‌کم تبلیغات تلویزیونی بازی‌های ویدیویی هم سر از خانه و زندگی مردم در می‌آورد. از آن‌جایی که در سال‌های دهه هفتاد و هشتاد میلادی، بازی‌های ویدیویی محصولی کاملاً تازه و کمی هم مجهول‌الهویه به حساب می‌آمدند، در گوشه و کنار همیشه حرف و حدیث‌های مختلفی پیرامون آسیب احتمالی‌ این محصولات بر کانون گرم خانواده‌ها، در جریان بود. به همین دلیل تبلیغات تلویزیونی اولیه بیشتر سعی در شناساندن مکانیزم‌های ناشناخته‌ی بازی‌های ویدیویی به مخاطب داشتند و اکثراً بر قابل تجربه بودن این محصول برای تمامی اعضای خانواده، از کوچک و بزرگ گرفته تا مرد و زن تمرکز می‌کردند؛ گویی فعلاً تلاش بر این بود که هویتی موجه به این صنعت نوپا ببخشند.

با گذشت زمان و پیدا شدن سر و کله‌ی کنسول‌های خانگی، دیگر تقریباً صنعت گیم جایگاه خود را در سرتاسر دنیا تثبیت کرده بود. در این زمان اکثر تبلیغات تلویزیونی به‌نوعی با محوریت کُری خواندن بین غول‌های آن سال‌ها یعنی آتاری، سگا و نینتندو ساخته می‌شود. البته که این تبلیغات گاهی هم جنبه شوخی و سرگرمی داشتند. برای مثال تبلیغ تلویزیونی بازی سونیک که در سال‌های دهه نود میلادی در تلویزیون به نمایش در می‌آمد، هجوی بود بر تبلیغات طولانی و کسل‌کننده‌ی محصولاتِ بی‌کیفیتِ ‌آن سال‌ها؛ تبلیغاتی که قصد داشتند برای یک محصول ساده، کاربردهایی شگفت‌انگیز و غیرقابل باور تعریف کنند!

در سال‌های اخیر اما همه‌چیز فرق کرده است، از سلیقه گیمرها در انتخاب بازی، تا نوع تبلیغ ساختن برای بازی‌های ویدیویی. در این روزگار بازاریابی محصولات به امری بسیار جدی تبدیل شده و به همین دلیل سازندگان به ساختن تنها یک تبلیغ تلویزیونی که سر میز شام پخش شود بسنده نمی‌کنند. درواقع الان دوره و زمانه‌ی کمپین‌های تبلیغاتی وسیع است که از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا در و دیوار شهر و وسایل نقلیه، حتی یک لحظه هم رهای‌مان نمی‌کنند. البته که در میانه‌ی این کمپین‌ها، تبلیغات تلویزیونی بازی‌ها هم هنوز جایگاه خود را حفظ کرده‌اند. علاوه‌بر این به‌لطف پیشرفت تکنولوژی، می‌توان هرکدام از این تبلیغات را به‌تنهایی اثری هنری و به‌یادماندنی خطاب‌ کرد. برای مثال در تبلیغ قسمت اول از بازی لست‌آو‌آس (The Last Of Us) می‌بینید که چطور کاراکتر شخصیت جوئل، دربرابر چشمان‌مان رفته‌رفته تغییر کرده و درنهایت به کاراکتر داخل بازی تبدیل می‌شود. 
تبلیغات از این دست بسیار است و پرداختن به تمامی آن‌ها کاری است دشوار. برای تاپ‌فایو این قسمت اما که اولین‌بار در قسمت هفتاد و دوم از برنامه لودینگ پخش شد، سعی کردیم پنج تبلیغ خلاقانه‌تر و به‌یادماندنی‌تر را از میان این خیل عظیم انتخاب کنیم. 

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا در یوتیوب


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده