نویسنده: سارا مرتضوی
// جمعه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۹

اطلاعات تکمیلی از گیم پلی و داستان بازی Control در E3 2018

در جریان کنفرانس سونی در E3 2018 کمپانی رمدی از بازی جدید خود با نام Control رونمایی کرد. در این مطلب قصد داریم تمامی اطلاعاتی را که تا این لحظه از این بازی جدید در اختیار داریم باهم مرور کنیم.

در حالی که در E3‌ امسال اکثر گیمرها منتظر نمایش بازی‌های پر سر و صدایی مانند 2077 Cyberpunk محصول استودیو CD Projekt Red و نیز ساخته‌ی جدید کوجیما یعنی بازی Death Stranding بودند، اما بدون شک عده‌ای هم در این میان پیدا می‌شدند که چشم انتظار نمایشی از ساخته‌ی جدید کمپانی رمدی (Remedy Entertainment) بودند و بالاخره پس از معرفی بازی جدید این کمپانی  در جریان کنفرانس سونی، حالا بازی Control به یکی از بازی‌های مورد انتظارشان تبدیل شده است.

نام کمپانی رمدی بی‌ اختیار آدم را یاد روزگار شیرین گذشته می‌اندازد. این کمپانی فنلاندی که کار خود را با ساخت بازی Death Rally آغاز کرد، پس از آن و با ساخت بازی‌هایی مانند مکس پین یک و دو و نیز بازی محبوب و مشهور آلن ویک، به سرعت توانست توانایی خود را در داستان‌سرایی و شخصیت‌پردازی کاراکترهای بازی به خوبی اثبات کند. اگرچه شاید بازی آخر این کمپانی یعنی بازی Quantum Break به قدرت و جذابیت ساخته‌های پیشین این کمپانی نبود، اما کماکان این بازی در نوع خود آن‌قدری با کیفیت ساخته شده بود که طرفداران را کاملاً از خود ناامید نکند. 

اگر به خاطر داشته باشید یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت بازی Quantum Break سیستم مبارزاتی منحصر به فرد آن بود. در این بازی ما قدرت کنترل‌کردن زمان را داشتیم و می‌توانستیم دشمنان‌مان را با سلیقه خودمان و با استفاده از روش‌هایی غیرمعمول نابود کنیم. در تریلری که در جریان کنفرانس سونی در رویداد E3‌ 2018 از بازی Control منتشر شد هم می‌توانستیم شباهت‌های زیادی بین بازی Quantum Break با ساخته‌ی جدید کمپانی رمدی ببینیم. سیستم مبارزاتی بازی یکی از مواردی بود که بدون شک همه ما را یاد خاطرات خوش کوآنتوم بریک انداخت و البته شاید هم کمی دلسرد شده باشیم که با یک بازی کاملاً جدید رو به رو نشده‌ایم. در هر صورت، این تریلر تمام آن اطلاعاتی نبود که رمدی در جریان E3 امسال از بازی خود در اختیار علاقمندانش قرار داده است.

در جریان همین رویداد کمپانی رمدی تریلر دیگری از گیم‌پلی بازی جدید خود منتشر کرد و دو نفر از اعضای تیم نویسندگان این کمپانی نیز توضیحاتی تکمیلی پیرامون شخصیت اصلی بازی، هدف او و نیز نحوه مبارزات با دشمنان در اختیار طرفداران قرار دادند. در زیر می‌توانید این تریلر جدید را تماشا کنید.

دانلود از آپارات

چیزی که تا این لحظه از داستان بازی می‌دانیم این است:

نیروهایی ماورایی و ناشناخته، ساختمان اصلی نیروهای فدرال را تحت کنترل خود در در آورده‌اند و رئیس سابق این سازمان را نیز کشته‌اند. در این شرایط زنی به نام «جسی فیدن» (Jesse Faden) به عنوان رئیس جدید این سازمان انتخاب می‌شود و ماموریت پیدا می‌کند تا ساختمان را دوباره تحت کنترل خود در آورد. جسی با در دست داشتن سلاحی عجیب و غریب و با استفاده از نیروهایی که حالا به او منتقل شده، قدم در ساختمان اصلی فدرال که با نام «قدیمی‌ترین خانه» (The Oldest House) شناخته می‌شود می‌گذارد.

شاید در نگاه اول سیستم مبارزاتی بازی کاملاً مشابه بازی کوآنتوم بریک به نظر برسد، اما در حقیقت تفاوت‌های بزرگی میان این دو بازی وجود دارد. یکی از این تفاوت‌ها در نوع قدرتی است که شما در دستان خود خواهید داشت. این قدرت به شخصیت اصلی بازی یعنی جسی فیدن این امکان را می‌دهد که اشیا مختلف را بلند کرده، در اطراف بچرخاند و سپس به سمت دشمنان پرتاب‌ کند، یا اینکه با استفاده از قدرت خود اشیا را به خود نزدیک کرده و موقتاً از آن‌ها به عنوان سپری در برابر حملات دشمنان استفاده کند. این قدرت‌ها در جریان بازی و با پیش‌روی جسی در ساختمان اصلی تغییر می‌کنند و کامل‌تر می‌شوند. 

البته که استفاده از این قدرت‌ها عواقبی هم به دنبال دارد. هر بار که با استفاده از قدرت خود اشیا محیط را به اطراف پرتاب می‌کنید، محیط بازی حسابی آشفته و بهم ریخته می‌شود. البته که این آشفتگی به هیچ‌وجه چیز بدی نیست و اتفاقاً بر جذابیت صحنه‌های مبارزات بازی اضافه کرده است. تازه همه این‌ها تنها گوشه‌ای از قدرت‌هایی است که جسی حین سفر پرمخاطره خود از آن‌ها استفاده خواهد کرد.

Control

همان‌طور که در تریلر بازی هم مشاهده کردید، جسی علاوه بر قدرت‌های انگشتانش اسلحه‌ای را هم حمل می‌کند که بدون شک هیچ شباهتی به هیچ‌کدام از سلاح‌هایی که تا به حال دیده‌ایم ندارد. این اسلحه که با نام Director's Pistol شناخته می‌شود از اجزای کوچک‌تری ساخته شده که توانایی جا به جایی و در نهایت تغییر شکل کلی سلاح را دارند. به هر میزان که در بازی پیش‌روی می‌کنیم، سلاح آپگرید شده و عملکردهای جدیدی از خود نشان می‌دهد. اسلحه Director's Pistol مانند شمشیر اکس‌کالیبور کینگ آرتور است، همان‌طور که تنها فرد برگزیده توان حمل و استفاده از این شمشیر را داشت، اسلحه دیرکتور هم تنها توسط رئیسِ ساختمان قابل حمل و استفاده است. متاسفانه اعضای کمپانی رمدی جزئیات بیش‌تری از نحوه عملکرد این سلاح اعلام نکرده‌اند، اما طبق وعده‌های آن‌ها این‌طور به نظر می‌رسد که قرار است در آینده با سورپرایز جالبی در رابطه با این سلاح و نحوه استفاده از آن رو به رو شویم.

با توجه به تریلر بازی کنترل، دشمنان ما را تعدادی از نیروهای فدرال که گویا عاملی آن‌ها را از حال نرمال و طبیعی‌شان خارج کرده تشکیل می‌دهند. البته که از ماهیت این عامل که این بنده‌های خدا را به این حال و روز انداخته فعلاً هیچ نمی‌دانیم. تعدادی از این دشمن‌ها شبیه نگهبانان معمولی اسلحه به‌دست هستند، اما آن‌هایی که گویا بیش‌تر تحت تاثیر آن عامل ناشناخته قرار گرفته‌اند شکل و شمایل عجیب‌تر و ترسناک‌تری دارند و به نظر می‌رسد دشمنان خطرناک‌تری هم برای‌مان باشند.

Control

بیش‌تر وقایع تریلر در مکانی که با نام «قدیمی‌ترین خانه» (The Oldest House) شناخته می‌شود جریان دارد و همان‌طور که پیش از این نیز گفتیم این مکان در واقع همان مکانِ ساختمان اصلی نیروهای فدرال در بازی کنترل است. همان‌طور که جسی از یک اتاق این ساختمان وارد اتاقی دیگری می‌شود، می‌بینیم که چطور ناگهان زوایای محیط بهم می‌ریزد و ساختمان شکلی جدید به خود می‌گیرد. گویا هر آنچه که روی مامورین این ساختمان اثر گذاشته، ماهیت دنیای واقعی را هم دگرگون کرده است. برای مثال در این بازی وارد راهروی مخروبه‌ای خواهیم شد که نبود دیوارها ما را ناچار به سمت قدم گذاشتن در گردابی از ابرها و تصاویری از اشکال هندسی درهم و برهم و پیچیده هدایت می‌کند. بله، شاید هیچ چیز در این بازی منطقی به نظر نرسد و داستان هم دقیقاً همین است! رمدی قصد داشته بازیکنان بعد از ورد به بازی و به محض قدم گذاشتن در این ساختمان، قواعد منطق را فراموش کنند و ساختار رویاگون جدید را بپذیرند.

همان‌طور که اشاره کردیم قدرت‌های جسی در این بازی محدود به بلند کردن اشیا و پرت کردن‌شان به سمت دشمنان نمی‌شود. از صحبت‌های تیم نویسندگان رمدی این‌طور به نظر می‌رسد که جسی پیش از ورود به ساختمان اصلی این قدرت‌ها را در اختیار نداشته و بعد از رسیدن به سِمت ریاست این قدرت‌ها به او منتقل شده‌اند. به همین دلیل در ابتدای بازی جسی هنوز این قدرت‌‌ها را به خوبی نمی‌شناسد و یکی از چالش‌های اصلی او حین پیش‌روی در ساختمان اصلی، پی‌بردن به نحوه استفاده و کنترل این قدرت‌ها است. برای مثال یکی از قدرت‌های جسی امکان شناور شدن در محیط است که تنها تصور وجود چنین امکانی در بازی آدم را به وجد می‌آورد. تصور کنید، محیطی که دائم در اطراف‌مان درحال تغییر است و ما هم در حالی که در فضا معلق هستیم از تماشای این تغییرات لذت می‌بریم!

Control

همزمان با پیش‌روی در ساختمان اصلی، جسی با شخصیت‌های مختلفی رو به رو می‌شود که لزوماً هم تمام آن‌ها تحت تاثیر آن نیروی ماورایی قرار نگرفته‌اند و در نتیجه دشمن ما محسوب نمی‌شوند. همان‌طور که پیش از این نیز گفتیم ماموریت اصلی جسی برگرداندن اوضاع ساختمان به حالت قبل است اما در کنار این ماموریت اصلی، ماموریت‌های جانبی زیادی هم در بازی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها در ارتباط با داستان اصلی بازی خواهد بود. طبق ادعای دیگر اعضای کمپانی رمدی، بر خلاف بازی‌های قبلی این کمپانی که حالت خطی داشتند، بازیِ «کنترل» بیش‌تر به سبک سندباکس نزدیک است و به این ترتیب امکان جست‌وجو در محیط و سرک کشیدن به نقاط مختلف بازی هم امکان‌پذیر خواهد بود. 

اما دلیل اصلی ساخت این بازی چه بود و چرا کمپانی رمدی دوباره سراغ موضوعی (به ظاهر) مشابه کوآنتوم بریک رفته است؟ طبق صحبت‌های سرپرست نویسندگان کمپانی رمدی، گویا سم لیک از ساخت بازیِ جدید خود قصد مطرح کردن مسائلی را داشته که در دو بازی قبلی فرصت بیان‌شان را پیدا نکرده بود. به همین دلیل پس از اتمام بازی کوآنتوم بریک باری دیگر سراغ همان ایده‌های قدیمی می‌رود و این‌بار آن‌ها را با ایده‌ی جدیدی به نام «قدیمی‌ترین خانه» ترکیب می‌کند. سم لیک با طراحی این ساختمان قصد داشته «دنیایی را درون یک لوکیشن خاص» به‌وجود آورد؛ لوکیشنی که وضعیت ثابت ندارد و شکل آن دائم در حال تغییر است. 

خوش‌بختانه می‌دانیم برای تجربه بازی لازم نیست مدت زمان زیادی را منتظر بمانیم. بازی Control قرار است در سال ۲۰۱۹ میلادی و برای کنسول‌های پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و نیز پی‌سی منتشر شود.

نظر شما راجع به بازی جدید رمدی چیست؟ آیا فکر می‌کنید بازی «کنترل» موفق می‌شود خاطرات خوش بازی‌های قدیمی رمدی را باری دیگر برای‌مان تکرار کند یا آن‌که در بهترین حالت با بازی متوسطی در حد و اندازه کوآنتوم بریک رو به رو خواهیم شد؟ نظرات خود را با زومجی در میان بگذارید. 

 


منبع Zoomg
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده