تماشا کنید: پیر شدن و مردن در بازی چند نفره Chronicles of Elyria
این مساله که هیچ کس برای همیشه زنده نیست امری طبیعی محسوب میشود. حال فرض کنید که این قانون به بازیهای ویدیویی نیز برسد. در این روزها که بازار بازیهای MMO مانند Ark: Survival Evolved و Rust بسیار داغ است، اکثر این بازیها مرگ را به عنوان یک نتیجه و تصادف به تصویر کشیدهاند. بطوری که دو انتخاب بیشتر وجود ندارد، شخصیت شما در بازی یا باید زنده باشد یا بمیرد. اما در بازی Chronicles of Elyria حتی اگر شما تمامی خریدهای خود را نیز روی زنده ماندن شخصیت بازی متمرکز کنید و از مبارزه دوری کنید، باز هم در نهایت خواهید مرد! فرآیند ذکر شده به شرح زیر عمل میکند:
شخصیتی که شما با آن بازی می کنید در یک دورهی ۱۰ تا ۱۴ ماههی حقیقی (زمان واقعی) به مرور پیر شده و در نهایت خواهد مرد و تنها اثر و یادش در تاریخ خواهد ماند. اما مساله به اینجا ختم نمیشود و تمام شخصیتهای بازی یه یک اندازه به مرگ نهایی نزدیک نیستند. بطوری که به ازای هر بار کشته شدن شخصیت شما در بازی، ۲ روز از زمان ۱۰ تا ۱۴ ماههی نهایی کم خواهد شد و شخصیت شما زودتر برای همیشه از میان خواهد رفت. وضعیت بدتر هم برای کسانی که دارای شخصیت تاثیرگذار مانند پادشاه باشند ممکن است، بطوری که تنها با ۴ یا ۵ بار کشته شدن در بازی، بطور کلی از بین خواهند رفت.
فرآیند پیر شدن تدریجی در ظاهر شخصیت شما نیز تاثیر خواهد گذاشت، بطوری که به مرور زمان پوست شما چروک میشود، موهای شما میریزند، وزن افزایش پیدا میکند و ماهیچهها شل میشوند و همچنین پشت شما کمی خم میشود و حتی قدتان نیز کمی کوتاه میشود! این سیستم در نوع خود بسیار جالب است در حالی که شخصیتهای سایر بازیهای این سبک بطور جاودانه زنده میمانند. تصور کنید در یک بازی دیگر، اژدها یا منفورترین شخصیت آن بازی را میکشید. اما او مجددا هفتهی آینده خواهد آمد تا شما دوباره مجبور شوید همان کار قبلی را تکرار کنید. ولی در این بازی دیگر خبری از این بازگشتهای خستهکننده نیست و مرگ نهایی، پایان کار هر شخصیت است. در ادامه ویدیوی کوتاهی از فرآیند پیر شدن تدریجی در این بازی را مشاهده کنید:
|
اما فرآیند پیر شدن و مردن تنها وجه تمایز Chronicles of Elyria با سایر بازیهای همسبک نیست، بطوری که دنیای بازی بسیار پویا و قابل تغییر است، محیط آن تخریبپذیر است، مراحل و کوئستها در مقابل شخصیتهای غیر قابل بازی همیشگی نخواهند بود و هر کدام در زمان خاص خود قابل انجام هستند، منابع پایانپذیر هستند و بطور پیوسته ممکن است شورشها و درگیریهای قومی ظهور کنند. همچنین شما قادر خواهید بود با سایر بازیکنان قرارداد ببندید و حتی با آنان تشکیل خانواده دهید. شخصیت شما در حالی که عمرش در حال گذر است، میتواند حتی زمانی که شما آفلاین هستید خرید خود را ادامه دهد یا به کسب مهارت روی آورد. این بازی همچنین از یک سیستم تجارت منحصربهفرد بهره میبرد که در هیچ یک از بازیهای همسبک دیده نشده است. مشروح سخنان سازندگان بازی در این مورد و پس از آن گیمپلی کوتاهی از مبارزهی داخل بازی را در ادامه مشاهده میکنید:
بازی Chronicles of Elyria مانند دستگاههایی که برای بازی میبایست در آنها پول انداخته شود، پیش از آغاز بازی و روح دادن به شخصیت انتخاب شده، با دریافت ۳۰ دلار از بازیکن قابلیت زنده ماندن بین ۱۰ تا ۱۴ ماه را به او میدهد که اصطلاحا Spark of Life نام دارد. البته این آیتم به هنگام خرید بازی در آن وجود خواهد داشت. این سیستم همچنین باعث افزایش هیجان بازی نیز خواهد شد. به نحوی که شما اگر شخصیت دیگری را در بازی از بین ببرید، تصویر شما در یک پوستر به عنوان تحت تعقیب درج و مبلغی نیز در ازای از بین بردن شما تعیین خواهد شد. به این منوال شما نه تنها مجبور هستید از شهرها دور باشید و به دشت و کوه بروید، بلکه حتی ممکن است دستگیر شوید که در این صورت تاثیر بسزایی در طول عمر نهایی و تصمیمات آتی شما در بازی خواهد داشت.
|
آیا واقعا تمامی این موارد عملی خواهد بود؟ پاسخ این سوال به دلیل اینکه طرف حساب شما انسانهای واقعی دیگری هستند مشخص نیست. باید صبر کرد و دید. این بازی در نگاه نخست به نظر میآید که بازیهای EVE Online و بازی هنوز منتشر نشدهی Camelot Unchained را به همراه سبک جذاب MMO تلفیق کرده است. ساخت و توسعهی این بازی بر عهدهی استودیو Soulbound است و کسانی که در حال کار کردن بر روی این پروژه هستند، سابقهی فعالیت در کمپانیهایی مانند دیبریک، بانجی و Pandemic را دارند. در حال حاضر نیز این بازی مراحل ساخت خود را سپری میکند.
منبع: Kotaku