فیفا 16 با سر و صدای زیادی عرضه شد تا باز هم شاهد یکی دیگر از سری‌ بازی‌های شبیه‌ساز فوتبال باشیم اما جدیدترین نسخه این مجموعه چقدر تغییر کرده و آیا این تغییرات در جهت بهبود بازی بوده‌اند یا نه. در ادامه با زومجی همراه باشید تا به بررسی بازی FIFA 16 بپردازیم.

اهمیت فوتبال و تاثیرش بر سیاست،‌ جامعه، اقتصاد و دیگر المان‌های حیاتی، حالا در سرگرمی نیز جولان می‌دهد. سال‌ها است که سری بازی‌های شبیه‌سا ورزشی، به خصوص فوتبال پای ثابت کنسول‌های بازی و رایانه‌های شخصی شده‌اند. اولین نسخه از سری بازی فیفا سال ۱۹۹۳ و با نام FIFA International Soccer عرضه شد اما دقیقا بعد از این نسخه و در سال ۱۹۹۵ بود که نامی که هم اکنون شاهد تغییر سالیانه آن هستیم، روی این سری گذاشته شد. از آن روزهای دور تا امروز، این سری فراز و نشیب‌های زیادی را به خود دیده است. شاید اصلی‌ترین مشخصه این سری شبیه‌ساز فوتبال،‌ داشتن حق استفاده از نام تیم‌ها، باشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها و استفاده از حقوق قانونی فیفا بوده است. این روند تا به امروز نیز ادامه داشته و هر روز شاهد گسترش یافتن این روند هستیم. پیش از مطالعه ادامه بررسی بازی، می‌توانید بررسی ویدیویی زومجی از بازی فیفا ۱۶ که پیش از این منتشر شد را تماشا و دانلود کنید.

دانلود ویدیو با کیفیت 360p | دانلود ویدیو با کیفیت HD 720p

فوتبال، حالا زن و مرد نمی‌شناسد و همه اقشار مردم از این ورزش زیبا و پرطرفدار لذت می‌برند. همین موضوع می‌تواند دلیل واضحی بر حضور بانوان برای اولین بار در بازی فیفا ۱۶ باشد. اهمیت فوتبال بانوان و افزایش سطح کیفی آن در سال‌های گذشته باعث شد تا سازندگان بازی به این فکر بیفتند تا بانوان را نیز در قالب ۱۲ تیم ملی وارد بازی کنند. نکته جالب درباره بانوان این است که این تغییر فقط در وجهه ظاهری نیست؛ بلکه بازی کردن با تیم ملی بانوان کاملا با بازی کردن با تیم‌های مردان متفاوت است. آن‌ها فیزیک بدنی متفاوتی دارند، شوت‌های متفاوتی می‌زنند و همین امر باعث شده تا این تغییر بسیار بیشتر به چشم بیاید. به هر حال، اضافه شدن بانوان به بازی باعث شده تا اهمیت بازی‌های ویدیویی در بین خانم‌ها نیز بیشتر از پیش مشخص شود؛ جایی که الکترونیک آرتز با هزینه زیادی اقدام به خرید حق استفاده از این ۱۲ تیم ملی کرده است:

ption id="attachment_69154" align="alignleft" width="583"]فیفا 16 تیم ملی بانوان به صورت کاملا جدا از مردان تصویربرداری و ساخته شده‌اند.
  • آلمان
  • آمریکا
  • فرانسه
  • سوئد
  • انگلستان
  • برزیل
  • کانادا
  • استرالیا
  • اسپانیا
  • چین
  • مکزیک

  اما دیدار اول‌تان با فیفا 16 شاید خیلی شگفت‌انگیزتان نکند یا باعث تعجب‌تان نشود اما خیلی چیزها در این بازی تغییر کرده و این موارد بیش از اینکه به ظاهر و گرافیک بازی مربوط شود؛ به گیم‌پلی و روح فوتبال برمی‌گردد. خیلی از طرفداران پروپا‌قرص سری فیفا اعتقاد داشتند که اگرچه نسخه سال ۲۰۱۵ این بازی، سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز بود اما از یک فوتبال واقعی و سخت دور شده بود. اما حالا سازندگان بازی سعی کرده‌اند تا با ایجاد وزن در بازی، فیفا ۱۶ را بیشتر به فوتبال شبیه کنند.

ption id="attachment_69260" align="alignright" width="358"]فیفا 16 بانوان بازیکن تیم ملی بانوان ایالات متحده آمریکا

شاید اولین نکته‌ای که در برخورد با فیفا ۱۶ متوجه آن شوید، وزن و سنگینی توپ و بازیکنان باشد. اینکه دیگر مثل سابق نمی‌توان خیلی سریع و البته تکنیکی بازی کرد. اگرچه بازی با همان موتور سال گذشته یعنی Ignite ساخته شده اما بازی از نظر فیزیک و گیم‌پلی، تغییرهای زیادی را به خود دیده است. شاید یکی از جنبه‌های بازی که خیلی هم مورد بحث منتقدان و بازیکنان قرار گرفت، نحوه پاس دادن در بازی بود. در این نسخه شانس رسیدن پاس‌ها؛ چه کوتاه و چه بلند کمتر شده و به همین دلیل شاید بازی کردن فیفا ۱۶ برای بازیکن‌های کم‌حوصله کمی طاقت‌فرسا و فرسایشی باشد. البته بعضی نیز هستند که از این سیستم پاس‌کاری بازی راضی بوده و آن را بیشتر به واقعیت شبیه می‌دانند. قابلیت دیگری که در این نسخه به بازی اضافه شده، رساندن‌ پاس‌هایی با قدرت و سرعت بالا است که حتما در فوتبال واقعی نیز شاهد آن‌ها بودید. در فیفا ۱۶ می‌توانید با نگه‌داشتن دکمه R1 یا RB و دادن پاس، شاهد این‌گونه پاس‌ها باشید. البته اگر دکمه پاس را زیاد نگه‌دارید، احتمال خطا رفتن توپ یا حتی بلند شدن آن از روی زمین بسیار زیاد است.

حضور بانوان در بازی فقط یک تغییر ظاهری نیست بلکه فوتبال بانوان وجهه‌ای متمایز از فوتبال است

اما اگر از سیستم پاس‌کاری جدید بازی بگذریم، به نحوه شوت زدن می‌رسیم. در این نسخه، شوت زدن نیز دچار تفاوت‌هایی شده و دیگر مثل سابق نمی‌توان به راحتی با بازیکن‌هایی مانند تونی کروس یا توماس مولر، شوت‌های راه دور را به گل تبدیل کرد. همچنین،‌ شوت‌های فنی نیز دستخوش تغییر شده و این توپ‌ها نیز به راحتی وارد گل نمی‌شوند. سیستم تکل بازی نیز کاملا تغییر کرده و انیمیشن‌های آن با نسخه‌های قبلی متفاوت است. اگرچه تکل زدن در بازی بهتر شده اما به علت لیز خوردن بیش از حد بازیکن روی زمین، ممکن است ناخودآگاه و ناخواسته روی بازیکنی که نمی‌خواهید خطا کنید که همین صحنه‌ها ممکن است از کیفیت بازی بکاهد. در مجموع شاید نتوان سختی بیش از حد بازی نسبت به نسخه‌های گذشته خود -به خصوص فیفا ۱۵- را جزو نکات منفی بازی دانست اما همین موضوع می‌تواند بازیکن‌هایی که می‌خواهند برای اولین بار یک نسخه از سری فیفا را تجربه کنند، مایوس و نا امید کند.

فیفا 16 هوای مه‌آلود، ویژگی جدید بازی است که طرفداران زیادی هم دارد

یکی از نقاط ضعفی که در نسخه قبلی بازی وجود داشت، عملکرد ضعیف و بعضا عجیب دروازه‌بان‌ها بود. اگرچه هر بازیکنی در فیفا ۱۵ دارای شخصیت و خصوصیات خود بود اما این موضوع به دروازه‌بان‌ها تعمیم داده نشده بود و نمی‌شد تفاوت زیادی بین دروازه‌بانی مثل نویر با کیلور ناواس را شاهد بود. دروازه‌بان‌ها در فیفا ۱۵ خروج‌های بسیار ضعیفی داشتند، توپ‌های ساده را نمی‌گرفتند و حتی از کنار آن رد می‌شدند اما در فیفا ۱۶، عملکرد خوب دروازه‌بان‌ها را می‌توان یکی از نکاتی دانست که به لذت‌بخش‌تر شدن بازی کمک زیادی کرده است. دروازه‌بان‌ها روی توپ‌های هوایی از دروازه بیرون می‌آیند، توپ را مشت می‌کنند و شیرجه‌های بهتری می‌زنند. همچنین روی شوت‌ها، بهتر عمل می‌کنند و مثل سابق فقط نظاره‌گر نیستند.

عملکرد خوب دروازه‌بان، یکی از بزرگ‌ترین بهبود‌های بازی است

نکته جالب دیگر درباره دروازه‌بان‌ها، فرق زیاد بین یک دروازه‌بان خوب و یک دروازه‌بان متوسط است. بارزترین مثال این موضوع را می‌توان عملکرد دروازه‌بانی مانند مانوئل نویر دانست. او مانند شخصیت خود در دنیای واقعی مانند یک سوییپر عمل می‌کند، از دروازه بیرون می‌آید و حتی گاهی اوقات مانند یک دفاع آخر، تکل‌های موفقی می‌زند. عملکرد خوب دروازه‌بان‌ها اگرچه باعث شده تا گل زدن سخت‌تر شود اما به شدت به زیباتر شدن بازی کمک کرده است.

Old Trafford یا تئاتر رویاها 

شاید یکی از مهم‌ترین ارکان گیم‌پلی در یک بازی فوتبال، انجام حرکات فردی و دریبل زدن بازیکن مقابل باشد. اگر در فیفا ۱۵، رونالدو را برمی‌داشتید و خیلی راحت و با استفاده از سرعت‌ او، تمام بازیکن‌ها را دریبل می‌کردید، در فیفا ۱۶ دیگر این‌گونه نیست و حتی رونالدو هم نمی‌تواند خیلی راحت از سد یک دفاع متوسط نیز عبور کند. برای دریبل زدن در فیفا ۱۶ باید حوصله بیشتری خرج دهید و البته تسلط زیادی نیز به بازیکن‌تان داشته باشید. یکی از قابلیت‌های جدید اضافه شده به سیستم دریبلینگ بازی، قابلیت حرکت بدن بدون توپ است. با استفاده از دکمه L1 یا LB می‌توانید با استفاده از حرکت بدن، حریف خود را فریب داده و از سد او عبور کنید. البته استفاده از این تکنیک به همین سادگی‌ها هم نیست و نیاز به تمرین زیادی دارد. اما بزرگ‌ترین نقطه ضعف بازی را می‌توان داورهای آن دانست. داورهایی که می‌توانند یک تنه به تجربه لذت‌بخش و سرعتی فوتبال ضربه بزنند و با سوت‌زدن و کارت‌دادن‌های بی‌مورد، سرعت بازی را کم کنند. در فیفا ۱۶، داورها عملکردی سخت‌گیرانه و بعضا عجیب دارند و در بسیاری از موارد، تنه‌های فنی بازیکن‌های پرقدرت را خطا دانسته و حتی مستحق دریافت کارت زرد می‌دانند. این کارت زرد نیز بی‌توجه به زمان سپری شده از بازی داده می‌شود. به طور مثال، بازیکنی مثل وینسنت کمپانی با توجه به فیزیک بدنی که دارد، با یک تنه فنی در دقیقه دوم بازی، کارت زرد می‌گیرد. همین سوت‌زدن‌های بی‌مورد و بیش از حد داورها در بازی،‌ آسیب زیادی به لذت از بازی زده است که امیدواریم در بروزرسانی‌هایی که برای فیفا ۱۶ عرضه می‌شود، مهربان‌تر شدن داورها نیز لحاظ شود!

فیفا 16 داور، مقصر اصلی خراب شدن احتمالی تجربه‌ لذت‌بخشتان از بازی خواهد بود!

اما اگر از بحث گیم‌پلی که به طور مفصل نیز به آن پرداختیم، به هوش مصنوعی بازی می‌رسیم. هوش مصنوعی در فیفا ۱۶ نسبت به نسخه‌های قبلی بهبود داشته و شاهد بهتر شدن عملکرد بازیکنان در فضاهای خالی هستیم. در فیفا ۱۶ بازیکنان هم‌دسته در فضاهای خالی جای‌گیری می‌کنند تا توپ را از شما دریافت کنند. همچنین بازیکن‌های حریف نیز خیلی خوب یارگیری می‌کنند و به همین دلیل است که رساندن پاس‌ها، به خصوص پاس‌های هوایی و عمقی در فیفا ۱۶ بسیار سخت‌تر از گذشته است. شادی‌های پس از گل جدیدی نیز به بازی اضافه شده است. در فیفا ۱۶ می‌توانید پس از به ثمر رساندن گل، به سمت دوربین کنار زمین حرکت کرده و روبه‌روی آن خوشحالی کنید. همچنین می‌توانید با حرکت به سمت نیمکت‌نشینان، شادی خود را با آن‌ها تقسیم کنید. البته این تمام شادی‌های پس از گل اضافه شده به بازی نیست و می‌توانید با یادگرفتن شادی‌های بیشتر، صحنه‌های زیباتری را نیز خلق کنید. البته ریزبینی سازنده‌ها به نکات فرعی فوتبال به همینجا ختم نمی‌شود و در فیفا ۱۶ شاهد این هستیم که داورها مانند دنیای واقعی، اسپری خود را در محل کاشته شدن توپ و البته قرارگیری دیوار دفاعی استفاده می‌کنند.

فیفا 16 شادی بعد از گل جلوی دوربین هم در نوع خود جالب است

یکی دیگر از نکاتی که می‌تواند باعث تنوع در بازی و البته ایجاد هیجان بیشتر شود، شرایط آب‌و‌هوایی مختلف است. در فیفا ۱۶ شاهد اضافه شدن‌ شرایط آب‌و‌هوایی جدیدی مثل ابری، مه‌آلود و غبارآلود هستیم. همچنین ورزشگاه‌های جدیدی  به لیست بلندبالای بازی اضافه شده است. شاید یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های سری فیفا، داشتن لایسنس و حق قانونی استفاده از تیم‌ها باشد. در فیفا ۱۵ برای اولین بار شاهد حق استفاده کامل از یک لیگ اروپایی بودیم. در فیفا ۱۵، لیگ برتر جزیره به طور کامل و با بیشترین جزییات در بازی حضور داشت و طرفداران پرشمار این لیگ می‌توانستند از جزییات بالای این لیگ و همچنین المان‌های محیطی آن لذت ببرند. در فیفا ۱۶، سازندگان بازی به سراغ لیگ آلمان یعنی بوندس‌لیگا رفته‌ و این لیگ معتبر اروپایی را نیز به جمع لیگ‌های لایسنس شده اضافه کرده‌اند.

fifa 16 آلیانز آرنا در شب فوق‌العادست!

بخش Career Mode هم اگرچه تغییرات زیادی را به خود ندیده است اما همین اندک‌ تغییرهای ایجاد شده به لذت‌بخش‌تر شدن آن کمک کرده است. در این بخش می‌توانید بازیکنان مختلف خود را تمرین دهید و به آماده‌تر شدن آن‌ها کمک کنید. همچنین گزارشگران بازی که همان مارتین تایلِر و اَلِن اسمیت هستند؛ در این بخش بسیار واقع‌گرایانه عمل می‌کنند و مدام به اعلام نتیجه بازی‌های هفته، تیم‌های برتر لیگ و گلزنان می‌پردازند.

بخش تمرینی Career Mode، بسیار جذاب و سرگرم‌کننده است

بخش آلتیمیت تیم نیز خیلی دچار تغییر نشده است و شاید مهم‌ترین تغییر ایجاد شده در آن را بتوان حالت درفت مُد دانست. در این بخش جدید بازیکنان می‌توانند بدون انجام دادن بازی‌های بخش آلتیمیت تیم، تیم خود را بسازند و به انجام بازی بپردازند. بعد از اینکه تیم خود را ساختید باید به انجام ۴ مسابقه بپردازید که اگر در هر کدام از این ۴ مسابقه بازنده باشید، باید تمام این مسیر را از اول تکرار کنید. نکته جالب درباره این بخش این است که می‌توانید با دوستان خود نیز به صورت آنلاین مسابقه دهید.

فیفا ۱۶ چهره‌پردازی بازیکن‌ها خوب کار شده، اگرچه می‌توان تفاوت کیفیت را بین بازیکن‌های مطرح و متوسط احساس کرد.

گرافیک بازی هم خیلی دچار تغییر نشده و نمی‌توان تغییر گسترده‌ای در این بخش را مشاهده کرد. چهره بازیکن‌ها در فیفا ۱۵ خیلی با کیفیت نبود که این موضوع در فیفا ۱۶ کمی بهتر شده است. به خصوص اگر با رئال مادرید به بازی کردن بپردازید، می‌توانید اوج چهره‌پردازی سازندگان بازی را به علت انعقاد قرارداد رسمی با باشکاه رئال مادرید، مشاهده کنید. در مجموع گرافیک بازی نیز راضی کننده است، ورزشگاه‌ها با جزییات بالایی ساخته و پرداخته شده‌اند و شرایط آب‌و‌هوایی متنوع نیز به زیباتر شدن بازی کمک زیادی کرده است. فیفا ۱۶ را می‌توان دقیق‌ترین شبیه‌ساز فوتبال تا به امروز دانست، بازی که حالا خیلی جدی‌تر و سخت‌تر به فوتبال پرداخته و همین امر می‌توانید برای بازیکن‌های جدید نا‌امید کننده و برای عاشقان فوتبال، لذت‌بخش و راضی کننده باشد.

[alert variation="alert-warning"]برای تهیه بازی FIFA 16 و همچنین محصولات مرتبط با Xbox 360، PS4 و Xbox One به فروشگاه اینترنتی پی سی ایکس باکس مراجعه کنید.[/alert]

p30 تهیه شده در زومجی زومجی چگونه یک بازی را بررسی میکند؟


FIFA 16

فیفا ‍۱۶ رویکردی جدی درباره نمایش فوتبال واقعی داشت و تا حدودی نیز در این راه موفق بود. فیفا ۱۶ یک شبیه‌ساز واقعی فوتبال است که اگرچه نقص‌هایی مانند عملکرد بسیار ضعیف داورها و محدود شدن بیش از حد پاس‌های هوایی دارد اما تجربه‌ای لذت‌بخش از فوتبال است. با انجام فیفا ۱۶ می‌توانید تجربه واقعی فوتبال را در قالب بازی‌های ویدیویی احساس کنید و البته از لخش آلتیمیت تیم اعتیادآور آن لذت ببرید.
آرش عیاری

8.5

نقاط قوت

  • - هیجان‌انگیزتر شدن بخش آلتیمیت تیم با اضافه شدن Draft Mode
  • - اضافه شدن تیم ملی بانوان به بازی
  • - اضافه شدن لایسنس کامل بوندس‌لیگا به بازی
  • - لذت واقعی فوتبال با تغییر در گیم‌پلی بازی
  • - عملکرد کم‌نقص دروازه‌بان‌ها
  • - گزارشگر خوب و تاثیرگزار روی تجربه‌ای واقع‌گرایانه

نقاط ضعف

  • - ضربه خوردن به لذت بازی با عملکرد بد داورها
  • - محدود شدن بیش‌ از حد توپ‌های هوایی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده