سری آخرالزمانی Fallout حالا پا به دستگاه‌های موبایل گذاشته است و این یکی از آرزوهایی بود که برای طرفداران این سری برآورده شد. اما اولین حضور این سری در موبایل‌ها چگونه بوده است و سازندگان این بازی چگونه توانسته‌اند دنیای Fallout را درون صفحه‌نمایش کوچک گوشی‌های موبایل جا دهند؟ 

سری Fallout یکی از بازی‌هایی با سبک آخرالزمانی است که توجه ویژه‌ای به المان‌های نقش‌‌آفرینی، کمی استراتژی و البته اتمسفری غم‌انگیز دارد. سری بازی که با Fallout 3 به آیینه‌ای تمام‌نما از یک بازی بزرگ و نقش‌آفرینی بدل شد که توانست بدون بهره‌گیری از جلوه‌های بصری فوق‌العاده، آن چیزی که مقصودش بود را به مخاطب القا کند. 

دنیای جنگ‌زده و کلاسیک Fallout حالا در جیب شما است!

جدا از نمایش طولانی و البته هیجان‌انگیز و پرجزییات Fallout 4 در جریان اولین نطق اختصاصی تاریخ شرکت بتسدا، سری Fallout یک نماینده دیگر نیز داشت. تام هوارد، کارگردان بازی Fallout 4 که سابقه کارگردانی بازی‌های تحسین شده‌ای مانند Skyrim و Oblivion را در کارنامه خود دارد، مدت زمان زیادی از کنفرانس بتسدا را به یک بازی موبایل اختصاص داد؛ آن هم نه یک بازی موبایل معمولی؛ هوارد با معرفی Fallout Shelter اعلام کرد که حالا علاقه‌مندان به دنیای Fallout و صحرا و شهرهای جنگ‌زده این سری پا به گوشی‌های موبایل خواهند گذاشت. 

بازی موبایل Fallout shelter

شاید هیچ‌کدام از طرفداران این سری انتظار تجربه یک نسخه از این سری روی گوشی‌های هوشمند را نداشته یا هیچ ایده‌ای از اینکه یک Fallout چگونه می‌تواند روی موبایل‌ها اجرا شود نداشتند اما تام هوارد نشان داد که می‌توان یک سری عظیم و پر جزییات را به زیبایی روی گوشی‌های هوشمند آورد و با کوچک کردن کلیات بازی، آن را درون صفحه نمایش دستگاه‌های موبایل جای داد. 

Fallout Shelter همانطوری که از اسمش پیدا است، داستان پناه گرفتن بازمانده‌های فاجعه‌ای اتمی در زیر زمین است. والت‌هایی (Vault) که یکی از اجزای اساسی سری Fallout به حساب می‌آیند. نقش شما در بازی، فرمانده این پناهگاه و گسترش دادن آن است. شما باید با اندک بازمانده‌های فاجعه اتمی، وارد یکی از این پناهگاه‌ها شده و زندگی جدیدی را در زیرزمین آغاز کنید. در ابتدا، پناهگاه‌تان جز نیروگاه تامین و توزیع برق، آب و البته غذا، چیز دیگری ندارد. اینجا است که نقش شما در بازی مشخص می‌شود. شما باید به عنوان شهردار این شهر زیرزمینی به جذب نیرو و البته قرار دادن آن‌ها در جای درست بپردازید. 

قدرت، احساس، تحمل، جذبه، هوش، چالاکی و شانس، ۶ قابلیت اساسی سری Fallout

اگر یکی از نسخه‌های سری Fallout را بازی کرده باشید، می‌دانید که شخصیت اصلی بازی دارای آیتم‌های مختلفی از توانایی‌ها شامل قدرت، احساس، تحمل، جذبه، هوش، چالاکی و شانس است. توانایی‌هایی که جمع حرف اول هر کدام از آن‌ها کلمه SPECIAL را می‌سازد؛ کلمه‌ای که یکی از اصلی‌ترین نقش‌ها را در سری Fallout ایفا می‌کند. در این بازی جنگ، خونریزی و گردش در فضای بیکران شهری جنگ‌زده، اولویت اصلی شما نیست. هدف اصلی، بقا و چیدن استراتژی برای زندگی ایده‌آل‌تر است. در Shelter هر کدام از بازمانده‌ها میزان SPECIAL منحصربه‌فردی دارند و همین موضوع است که کلیت بازی را تشکیل می‌دهد. 

بازی موبایل Fallout shelter

Fallout Shelter علاوه بر این‌که یک نقش‌آفرینی مینیمال است، یک بازی استراتژی نیز محسوب می‌شود. جمع‌آوری و ذخیره منابع مورد نیاز برای ادامه زندگی، به نحوه بینش شما به افرادتان و البته چینش آن‌ها بستگی دارد. به طور مثال، اگر قصد دارید تا هیچ‌وقت از نظر آذوقه در مضیقه نباشید، باید افرادی که توانایی چالاکی آن‌ها بر دیگر توانایی‌هایشان برتری دارد را در آشپزخانه به کار گیرید یا برای داشتن دارو‌های ضد مواد رادیواکتیو، نیاز به افرادی دارید تا هوش آن‌ها بر دیگر توانایی‌هایشان غلبه داشته باشد. همین امر است که Shelter را به یک بازی استراتژی و فکری تبدیل می‌کند. اگرچه در نهایت این شما هستید که تصمیم می‌گیرید اما خودکامه بودن و عدم توجه به توانایی افرداتان می‌تواند از پناهگاه شما، چیزی جز خاک و خون باقی نگذارد. 

Fallout Shelter ترکیبی زیبا و مینیمال از المان‌های نقش‌آفرینی و استارتژی است

یکی از نکات جالب Shelter، توجه به جزییات در ساخت پناهگاه‌ها است. اگرچه والت تحت امر شما در ابتدا فقط می‌تواند نیازهای اساسی برای زنده‌ماندن را تامین کند اما همین که در بازی پیشرفت می‌کنید و بازمانده‌های بیشتری را پناه می‌دهید، می‌توانید به ساخت اتاق‌هایی مانند بدنسازی، آزمایشگاه ساخت دارو، مدرسه، باغچه، راکتور اتمی و حتی کارخانه تولید تشتک نوشابه یا همان پول رایج در سری بازی Fallout بپردازید. همه این‌ها نیازمند به حد نصاب رسیدن جمعیت پناهگاه شما است. اگرچه در اوایل بازی، ممکن است در راه دادن یا ندادن افراد مانده در پشت در والت، تامل کنید اما به محض این‌که اندکی از روند بازی می‌گذرد، دیگر کسی در پناهگاه شما را نمی‌زند و برای این‌کار باید به تاسیس اتاق ارتباطات رادیویی بپردازید تا با فرستادن سیگنال توسط افرادی که قابلیت جذب بیشتری دارند، افراد بازمانده در دنیای بیرون را به سمت پناهگاه خود بکشانید. 

بازی موبایل Fallout shelterصحبت از پول رایج بازی شد. واقعیت امر این است که اگرچه Fallout Shelter توانست تنها یک روز پس از عرضه خود، آن هم فقط برای پلتفرم iOS در صدر جدول فروشگاه آیتونز قرار گیرد و بازی پرطرفدار و محبوب Candy Crush Saga را با روزی ۲.۵۵ میلیون دلار درآمد، کنار بزند اما Shelter ابزاری برای درآمد به حساب نمی‌آید. اگرچه بازی به صورت رایگان و با قابلیت پرداخت درون‌برنامه‌ای عرضه شده اما یکی از اصلی‌ترین نکات مثبت بازی این است که می‌توانید بدون خرج کردن حتی یک دلار، تا جای ممکن از بازی لذت ببرید و پناهگاهتان را بسازید. بازی هیچ آیتم قفلی ندارد که فقط با پول باز شود. این شما هستید که می‌توانید با صرف وقت و جمع‌آوری به موقع منابع، بازمانده‌ها و البته پول‌ رایج بازی، پیشرفت کنید. البته، پیشنهاد من این است که تا جای ممکن، تمرکز خود را روی انجام ماموریت‌ها قرار دهید تا بتوانید به کمک به دست آوردن جعبه‌های جادویی! خیلی سریع پیشرفت کنید.

جعبه‌های جادویی یکی از آیتم‌هایی در بازی است که یا می‌توانید آن‌ها را با انجام دادن ماموریت‌های بازی دریافت کنید با پرداخت پول واقعی، ‌آن‌ها را به دست آورید. درون این جعبه‌های جادویی چهار کارت وجود دارد که هر کدام از آن‌ها یک آیتم‌ را برای شما به همراه دارند. ممکن است یک کارت ۱۰۰ واحد پول به شما اضافه کند، شامل اسلحه‌ باشد یا لباس یا حتی یک بازمانده با توانایی‌های خوب را به پناهگاه شما اضافه کند. در کل، باز کردن این جعبه‌های جادویی و رو کردن کارت‌های درون آن، یکی از هیجان‌انگیزترین بخش‌های بازی است. 

اما نگران نباشید! بتسدا علاقه‌مندان به Fallout را فراموش نکرده و همان نکات برجسته این بازی را به نحوی هنرمندانه درون بازی به کار برده است. به طور مثال، اسلحه‌های عجیب‌و‌غریب دنیای Fallout جزوی جدانشدنی از نسخه موبایلی آن نیز به حساب می‌آیند. در کنار این اسلحه‌ها، لباس‌های مخصوصی نیز وجود دارند که با پوشاندن آن‌ها به تن بازماندگان، می‌توانید به ارتقا قابلیت‌های مخصوصی از آن‌ها بپردازید. 

بازی موبایل Fallout shelter

اما این همه ماجرا نیست. شاید پیش خود فکر کنید که بیش از نیمی از لذت Fallout به گذشت‌و‌گذار،‌ پیدا کردن آیتم‌ها و البته جنگیدن با غول‌ها و موجودات عجیب بستگی دارد. اینجا است که هنر بتسدا در ساخت نسخه موبایلی این بازی به چشم می‌آید. در Shelter نیز می‌توانید به گشت‌و‌گذار در خرابه های شهر بپردازید با این تفاوت که این‌بار شما شاهد آمار متنی از وقایع اتفاق افتاده هستید. به طور مثال، وقتی یکی از افراد قوی با سطح بالای خود را به بیرون از پناهگاه می‌فرستید، صفحه‌ای برای شما بازی می‌شود که می‌توانید لباس و اسلحه او را انتخاب کنید. سپس جستجو برای بقا آغاز می‌شود. با کلیک کردن روی محیط بیرون می‌توانید به مشاهده جزییات جستجو بازمانده‌تان بپردازید، جزییاتی که اگرچه در قالب متن است اما آن‌قدر زیبا و البته جالب نوشته می‌شود که گاهی ممکن است پناهگاهتان را بیخیال شده و به خواندن آمار جستجوگر بپردازید! این قسمت از بازی را می‌توان تا حدودی به بازی مستقل و زیبای This War of Mine تشبیه کرد.

بازی موبایل Fallout shelter

اما در کنار جزییات و البته مکانیسم‌های گیم‌پلی بازی Fallout Shelter به گرافیک و جلوه‌های بصری آن می‌رسیم. این بازی سعی کرده تا با به کارگیری کنترل ماژولی روی اجزای بازی، تا جایی که ممکن است انجام بازی را روی صفحه نمایش کوچک، راحت‌تر کند. البته کنترل بازی به هیج‌وجه بدون مشکل نیست؛ به خصوص وقتی روی آیفون‌های ۴ اینچی به انجام بازی می‌پردازید، ممکن است بارها و بارها با مشکل انتخاب بازمانده‌ها و دیدن خصوصیات آن‌ها به مشکل بربخورید. این در حالی است که گاهی اوقات روند بازی نیز دچار باگ‌ و مشکل در کنترل می‌شود تا جایی که مجبور می‌شوید بازی را بسته و دوباره اجرا کنید. همین ایراد به ظاهر کوچک می‌تواند کل لذت شما از بازی را تحت‌الشعاع قرار دهد و البته باعث شکستن گوشی‌تان شود!

گرافیک و جلوه‌های بصری بازی نیز برای یک بازی موبایل خوب و قابل قبول است. اگرچه جزییات اتاق‌ها و همچنین کاراکترها خیلی زیاد نیست اما خللی در روند بازی ایجاد نمی‌کند. نمای کلی اتاق‌ها و اشیا قرار گرفته درون آن‌ها نیز به خوبی کار شده‌اند و با توجه به پلتفرمی که بازی برای آن‌ عرضه شده است، خوب و معقول به نظر می‌رسد. از دیگر نکات جالب در بخش ظاهری بازی، تغییر چهره اتاق‌ها با ارتقا سطح آن‌ها است. شما می‌توانید با ارتقا سطح اتاق‌ها، علاوه بر افزایش کارایی آن‌ها، چهره آن‌ها را تغییر و حرفه‌ای‌تر کنید. همچنین اگر دو اتاق یکسان را در کنار هم ایجاد کنید، آن‌ها به هم ملحق شده و یک فضای بزرگ‌تر را تشکیل می‌دهند که همین موضوع سبب می‌شود تا چینش پناهگاه حالتی یکسان و خسته کننده به خود نگیرد. 

زومجی چگونه یک بازی را بررسی می‌کند؟

تهیه شده در زومجی


Fallout Shelter

Fallout Shelter یک بازی خوش‌ساخت برای دستگاه‌های موبایل است که با استفاده مینیمال از المان‌های سری Fallout می‌تواند به یک تجربه لذت‌بخش و البته اعتیادآور برای علاقه‌مندان به این سری تبدیل شود. حتی اگر طرفدار Fallout هم نباشید، Shelter با روند جالب و اعتیادآور به همراه عدم نیاز به اینترنت و البته پول هنگفت! می‌تواند یک بازی لذت‌بخش باشد. بازی که می‌توانید همه جا آن را بازی کنید و والت‌های معروف سری Fallout را همیشه در جیب خود داشته باشید! 
آرش عیاری

7.5

نقاط قوت

  • - Fallout!
  • - ترکیب جالب المان‌های استراتژی و نقش‌آفرینی روی موبایل
  • - عدم نیاز به اتصال به اینترنت
  • - عدم نیاز به خرج کردن پول واقعی برای پیشبرد بازی

نقاط ضعف

  • - گیر کردن گاهی اوقات بازی
  • - سرعت پایین بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی پناهگاه
  • - پتانسیل بالای بازی در تکراری شدن!
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده