بررسی RAIDOU Remastered: The Mystery of the Soulless Army؛ رستاخیز تاریک
در جهان امروز بازیهای نقش آفرینی ژاپنی، یک برند خاص وجود دارد که هواداران آن بارها به دنیاهای مختلفش سر زدند. Shin Megami Tensei از آن فرنچایزهایی است که باید از خورههای JRPG باشید تا با عناوینی چون Persona و Nocturne زندی کرده باشید. گاهی جواهراتی پنهان مانند زیرمجموعه Devil Summoner در همین فرنچایز نادیده گرفته میشوند. RAIDOU Remastered: The Mystery of the Soulless Army، ریمستری کامل از بازی اصلی سال ۲۰۰۶ که با نام Devil Summoner: Raidou Kuzunoha vs. the Soulless Army شناخته میشود، فرصتی طلایی است برای بازگشت به ریشههای اکشن-ماجراجویانه این سری. این عنوان نه تنها یک بازسازی ساده است، بلکه یک بازسازی دقیق با بهبودهای بصری، سیستم مبارزه نوین، صداگذاری کامل و ویژگیهای باکیفیت دیگر است که آن را به یک تجربه تازه تبدیل میکند. اما آیا این ریمستر توانسته روح اصلی بازی را حفظ کند یا فقط یک لایه رنگ تازه روی یک ساختار قدیمی کشیده؟
سری Devil Summoner بخشی از دنیای وسیع Megami Tensei است که از دهه ۱۹۹۰ با تمهای ماوراء طبیعی، احضار شیاطین و فرشتگان و نبردهای استراتژیک خاص خودش شناخته میشود. بازی اصلی Raidou Kuzunoha vs. the Soulless Army در سال ۲۰۰۶ برای PS2 منتشر شد و اولین عنوانی بود که سیستم مبارزه Real-time را به جای نبردهای نوبتی سنتی در این سری معرفی کرد. این بازی، که در دوره تایشو (۱۹۳۱ میلادی) ژاپن خیالی رخ میدهد، ترکیبی از عناصر کارآگاهی، اکشن و موجودات ماورایی بود و با استقبال مثبت منتقدان در همان زمان روبرو شد، هرچند مدت زمان نسبتا کوتاه و برخی پیچیدگیهای غیرضروری آن مورد انتقاد قرار گرفت. ریمستر ۲۰۲۵، که توسط Sega و Atlus ساخته شده، این مشکلات را با بازسازی کامل بصری (از پسزمینههای پیشرندر شده به مدلهای سهبعدی مدرن)، اضافه کردن صداگذاری انگلیسی و ژاپنی کامل و بهبود سیستم مبارزه حل کرده است. این نسخه نه تنها برای طرفداران قدیمی نوستالژیک است، بلکه برای تازهواردان هم هیجانانگیز خواهد بود.
انتخاب Atlus برای ریمستر این عنوان در سال ۲۰۲۵، بخشی از استراتژی گستردهتر Sega برای احیای IPهای قدیمی است. Sega از سال ۲۰۲۱ با برنامه "Remaster-Remake-Reboot" خود، روی بازسازی عناوین کلاسیک تمرکز کرده تا آنها را به نسل جدید بازیکنان معرفی کند – مشابه آنچه با سریهایی مانند Sonic، Yakuza و Phantasy Star انجام داده و قرار است این مسیر را ادامه هم بدهد. Atlus، به عنوان زیرمجموعه Sega، این سیاست را با تمرکز بر عناوین گذشته خود مانند Persona و SMT پیش میبرد، جایی که موفقیت بازسازیهای پرسونا راه را برای بازسازیهای دیگر عناوین هم باز کرده. به نظر من دلیل اصلی این ریمستر، پاسخ به تقاضای طرفداران برای آوردن Raidou به پلتفرمهای مدرن است، جایی که بازی اصلی تنها روی PS2 در دسترس بود و دسترسی به آن دیگر کار حضرت فیل است.
داستان RAIDOU Remastered حول شخصیت اصلی، Raidou Kuzunoha XIV، یک احضارکننده شیاطین جوان و کارآموز کارآگاه میچرخد که وظیفه حفاظت از پایتخت ژاپن را بر عهده دارد. بازی با درخواستی عجیب از یک دختر جوان آغاز میشود: "من را بکش!" اما قبل از توضیح، او ربوده میشود و این حادثه به یک توطئه بزرگتر تبدیل میشود که قرار است در طی ماجراجویی رایدو با شیاطین گوناگونی آشنا شویم و تهدیدی ملی را خنثی کنیم! محیط بازی، توکیوی خیالی سال ۱۹۳۱، جایی است که فرهنگ شرقی و غربی در تقابل هستند – از ساختمانهای آرت دکو غربی تا محلههای سنتی ادو – و این تضاد تم اصلی داستان را تشکیل میدهد: همزیستی انسانها و شیاطین در دنیایی در حال تغییر.
بدون اسپویل، باید گفت داستان قویترین نقطه بازی است. معماها در قصه بازی لایهلایه هستند و با پیشروی در هر مرحله، سؤالات بیشتری مطرح میشود تا اینکه تمام نقاط به هم متصل شوند و انصافا بازی کمترین ابهام را برای گیمرها باقی میگذارد. شخصیتها، از جمله گربه سخنگو Gouto (راهنمای Raidou) شخصیتهای به یادماندنی هستند. ریمستر با اضافه کردن دیالوگهای صداگذاریشده، این روایت قدرتمند را زندهتر کرده و حس یک درام کارآگاهی-تخیلی ناب را القا میکند. اگر طرفدار داستانهای ماوراء طبیعی با طعم تاریخی هستید، این بخش شما را مجذوب خواهد کرد.
RAIDOU Remastered یک اکشن-RPG است که سیستم مبارزه Realtime را با عناصر سنتی سری SMT ترکیب کرده. Raidou میتواند با شمشیر و خنجرهای خود یا تفنگ دوربرد حمله کند، در حالی که شیاطین احضار شده (تا دو عدد همزمان) به عنوان متحدانش در میدان جنگ عمل میکنند. نبردها چندان عظیم نیست و واقعیت اینکه چندان هم سخت نیست و میتوانید پس از چند ساعت تجربه بازی بهراحتی دمار از روزگار رقبا در بیاورید و ضعفهای عنصری دشمنان (مانند آتش، یخ یا برق) را شناسایی کنید. ریمستر سیستم مبارزه را کاملاً بازسازی کرده: کنترلها روانتر، انیمیشنها سریعتر و گزینههای حمله متنوعتر شدهاند و گیمپلی بههیچ وجه بوی کهنگی نمیدهد.
یکی از جذابترین بخشها، استفاده از شیاطین برای بخش تحقیقات در بازی است. هر شیطان مهارت منحصربهفردی دارد: برخی پرواز میکنند تا آیتمها را پیدا کنند، برخی نقشه دشمنان را نشان میدهند و حتی میتوانید بعضی از این دوستان را برای مأموریتهای انفرادی هم برای مدت زمانی کوتاه کنترل کنید. این ویژگی بازی را به یک ماجراجویی واقعی تبدیل میکند، جایی که جمعآوری شیاطین نه تنها برای سربلندی در مبارزات، بلکه برای حل پازلها ضروری است. کاوش بین دنیای واقعی و Dark Realm (دنیای شیاطین) هیجانانگیز است و اگر ساختار خطی بازی نبود؛ میتوانست بهتر هم باشد. طول مدت زمان به اتمام رساندن بازی حدود ۲۰-۳۰ ساعت است که نسبت به نسخه قدیمی بیشتر بوده و ارزش خرید آن را بالا میبرد.
ریمستر پیشرفتهای چشمگیری در نکات ریز داشته که تجربه را برای بازیکنان امروزی آسانتر میکند. ویژگیهایی مانند quicksave در هر لحظه، auto-saving، fast travel بین مکانها، با سرعت حرکت کردن در میدان نبرد و یک objective tracker برای نشانهگیری اهداف، بازی را از محدودیتهای دوران PS2 رها کردهاند. منوهای بازی هم کاملاً مدرنسازی شدهاند و به این تکامل یک رابط کاربری (UI) تازه که از نظر بصری بهروز شده – از جمله HUD مینیمالیست- هم اضافه کنید.
ریمستر در بخش بصری یک شاهکار تمام عیار است. پسزمینههای پیشرندر شده اصلی به مدلهای سهبعدی کاملاً بازسازیشده تبدیل شدهاند که توکیوی تخیلی بازی را با جزئیاتی خیرهکننده نشان میدهند عناصر گرافیکی مدرن اما وفادار به سبک اصلی هستند و با این حال، برخی کاتسینها کمی محو به نظر میرسند، گویی با ابزارهای هوش مصنوعی بهبود یافتهاند، و همگونی صدا با لب کاراکترها درورژن انگلیسی گاهی بد است.
موتور گرافیکی بازی، که در نسخه اصلی بر پایه محدودیتهای PS2 بود، در ریمستر به طور کامل بازسازی شده و به سطح remake نزدیک شده ؛ درواقع در بازی نه فقط upscale ساده، بلکه با رندرینگ سهبعدی کامل، نورپردازی بهبودیافته تکسچرهای با رزولوشن بالاتر، و محیطهای غنیتر که رنگپردازی زندهتری دارند روبرو هستیم.
صداگذاری یکی از بزرگترین پیشرفتها در نسخه ریمستر است و دیالوگها کاملاً صداگذاری شدهاند (انگلیسی و ژاپنی) که شخصیتها را زنده میکند. موسیقی متن، ترکیبی از راک، جاز و ملودیهای سنتی، عالی است و حس فضایی بازی را تقویت میکند – آهنگسازان Atlus بار دیگر درخشیدهاند. در مجموع، این بخشها بازی را برای مخاطبان مدرن جذابتر کردهاند.
RAIDOU Remastered: The Mystery of the Soulless Army یک ریمستر مثالزدنی است که یک عنوان شاهکار کلاسیک PS2 را به عصر مدرن میآورد، بدون اینکه روح اصلی را از دست بدهد. اگر طرفدار سری SMT هستید یا به دنبال یک اکشن-RPG با تمهای کارآگاهی و ماوراء طبیعی میگردید، این عنوان ارزشمند است.
بررسی بازی RAIDOU Remastered: The Mystery of the Soulless Army
نقاط مثبت
- داستان غنی و محیطسازی تاریخی که فرهنگ ژاپن را به زیبایی نشان میدهد.
- سیستم احضار و استفاده خلاق از شیاطین برای گیمپلی متنوع.
- بهبودهای ریمستر که بازی را قابل بازیتر کرده، مانند کنترلهای بهتر و انیمیشنهای روانتر.
- موسیقی و جو هنری که هنوز پس از سالها تازه است.
نقاط منفی
- مبارزه ممکن است برای برخی ساده و تکراری باشد.
- ساختار خطی داستان بازی.
- کاتسینهای ضعیف.