بررسی بازی Patapon 1+2 Replay ؛ بازگشت پادشاه PSP
پاتا پاتا پاتا پون! این صدایی است که خیلی از طرفداران کنسول دستی فوقالعاده PSP هنوز هم آن را حفظ هستند؛ صدای جادویی حرکت پاتاپونهای دوستداشتنی که کاربران کنسول دستی سونی ساعتها آن را مینواختند و غرق جادوی بازیهای پاتاپون میشدند. این اثر فراموشنشدنی پیشتر هم برای پلی استیشن ۴ ریمستر شده بود و حالا در قالب مجموعهای، نسخههای اول و دوم آن برای پلتفرمهای بیشتری عرضه شدهاند و اجازه بدهید همین ابتدا با خیال راحت بگویم که پاتاپونها، هنوز هم بازیهای درجهیک و باکیفیتی هستند که در این ریمستر، حالشان بهتر از قبل هم شده است.
بازیهای Patapon، داستان عجیب و غریبی ندارند اما مسیر روایی دلچسبی در اختیار مخاطب خودشان قرار میدهند. گیمرها در نقش موجودی نامرئی هستند که باید به اهالی دهکده پاتاپونها با نواختن ریتمهای مختلف کمک کنند تا ماموریتهای متفاوتی را به سرانجام برسانند. این ماموریت گاهی میتواند رفتن به جنگلی برای شکار باشد و گاهی هم مبارزه با اژدهایی بیرحم که در آن، باید به معنی واقعی کلمه تاکتیک درستی برای جنگیدن داشته باشید تا شاهد متلاشی شدن ارتش پاتاپونهای خودتان نباشید.
منظورم از مسیر روایی دلچسب، همین جنس از ماموریتها هستند که در هر مرحله پیچش جالبی در آنها دیده میشود؛ مثلا در مرحلهای ناگهان همان اژدهای مذکور جلوی رویتان ظاهر میشود و در مرحلهای دیگر، باید راهی برای باریدن باران پیدا کنید و بتوانید از صحرایی سوزان بهسلامت رد شوید. این جنس از اتفاقها، هم در نسخه اول بازی و هم در نسخه دوم آن حضور دارند و عامل مهمی برای جلوگیری از تکراری و یکنواخت شدن بازی در تجربه طولانیمدت هستند؛ مخصوصا که برخی از مراحل پاتاپونها را باید چندین و چند بار تجربه کنید.
بازیهای Patapon در زمان عرضه نسخه اصلی هم بهعنوان آثاری با تلفیق سبکهای ریتمی و استراتژی شناخته میشدند. منظور از این ترکیب سبکی، به این صورت است که شما در مجموع چهار درام مختلف در اختیار خواهید داشت و برای انجام کارهای مختلف، باید ریتمهای متفاوتی با آنها اجرا کنید. مثلا ریتم پاتا پاتا پاتا پون برای حرکت دادن رو به جلوی نیروها استفاده میشود یا ریتم پون پون پاتا پون به معنی صدور دستور حمله به دشمنان است. جنبه استراتژی هم جایی وارد بازی میشود که گیمرها بسته به موقعیت، باید ریتم درست را بنوازند. برای مثال، در مبارزه با باسها، متوجه خواهید شد که باس در حال آماده کردن حملهای خطرناک است و اگر اینجا دستور حمله یا حرکت بدهید، آسیب زیادی به نیروها وارد خواهد شد؛ پس باید سراغ دستور دفاع بروید تا نیروها با بالا گرفتن سپرهایشان، جلوی بخشی از آسیب دشمن را بگیرند.
تصمیمگیری برای استراتژی درست در موقعیتهای مختلف و اجرای بهموقع و هماهنگ آن با ریتم مربوطه، چالشی اساسی در بازی Patapon 1+2 Replay است و هنوز هم با گذشت سالیان طولانی از انتشار نسخه اولیه این بازیها، این چالش واقعا شیرین و دوستداشتنی ظاهر میشود. با حفظ ریتم درست، شما میتوانید کمبو بسازید و در نهایت به حالت Fever برسید که در آن حملههای پاتاپونها کارآمدتر میشود. این جزییات گیمپلی، باعث میشوند تا Patapon 1+2 Replay در پسِ ظاهر بامزه و رنگارنگ خودش، گیمپلی بسیار عمیقی هم داشته باشد و گیمرها را تشویق کند تا ساعتهای طولانی پای تجربه این بازیها بنشیند.
البته عمقِ گیمپلی بازی Patapon 1+2 Replay، فقط هم محدود به بحث ترکیب خوب سبک ریتمی و استراتژی نیست. یکی از بهترین ویژگیهای پاتاپونها، تنوع بسیار بالای نیروها در آنها و تجهیز این نیروها با تجهیزات مختلف است. شما میتوانید از طریق سازهای در دهکده خودتان، به مرور نیروهای جدیدی بسازید و در انجام این کار، میتوانید با تغییر دادن منابع اولیه، نیروهای قدرتمندی بهدست بیاورید. همچنین با استفاده از تجهیزاتی که به مرور بهدست خواهید آورد، میتوانید این نیروها را قویتر از حالت پایه آنها راهی نبرد کنید؛ مثلا به جای نیزه معمولی، از نیزه استیل بهره ببرید که قدرت بیشتری دارد. تنوع بالای این آیتمها و نیروها و نتیجه جالب دستکاری منابع ساخت آنها، هنوز هم گستردگی فوقالعادهای در بازیها دارد و جزو نقاط قوت هر دو نسخه مجموعه بهشمار میرود.
یک سری نکات جزئی هستند که در مورد گیمپلی Patapon 1+2 Replay میتوان از آنها ایراد گرفت؛ اول، مساله نیاز به تکرار چندین باره برخی از مراحل بازی میتواند در تجربه خیلی طولانیمدت بازی کمی خستهکننده شود که البته برای شخصِ من این موضوع بسیار کمرنگ بود. از طرف دیگر، گاهی باوجود زدن به موقع دکمههای مربوط به دستورها، ریتم شما در بازی خراب میشود. این موضوع هم در نسخه پیسی خیلی کم رخ میدهد ولی ظاهرا در نسخه سوییچ و مخصوصا حالت داک، به دلیل وجود تاخیری جزئی ملموستر است که البته در زومجی آن را تایید یا رد نمیکنیم.
Patapon 1+2 Replay بهعنوان ریمستری از بازیهای اصلی، تجربه بصری قابلقبولی ارائه میدهد. کیفیت کلی طراحیهای بازی با پشتیبانی از رزولوشنهای بالاتر حتی از نسخه ریمستر قبلی روی پلی استیشن ۴ هم بهتر است و غنای رنگی کلی پاتاپونها هم هنوز جلوه زیبایی به بازی میبخشد. البته گزینههای محدودی برای تنظیمات گرافیکی در دسترس هستند و مثلا نبود Vsync، باعث ایجاد پارگی تصویرهای قابلتوجهی در نسخه پیسی میشود. موسیقیها هم که هنوز درجهیک هستند و نمیتوان ایراد خاصی از آنها گرفت.
در مجموع، Patapon 1+2 Replay مجموعهای ارزشمند است که مخصوصا اگر قبلا این بازیها را تجربه نکرده باشید، فرصت ایدهآلی در اختیارتان قرار میدهد تا ساعتها مشغول نواختن بر طبل و هدایت ارتش پاتاپونها شوید. گیمپلی بازی هنوز هم با گذشت سالها سرشار از جزییات ریز و دوستداشتنی است و پیشرفتهای بازی هم نتیجه مثبتی روی تجربه کلی میگذارند. پس چه برای تجربه اول از این مجموعه و چه بهعنوان تجدید خاطرهای ارزشمند، پیشنهاد میکنم Patapon 1+2 Replay را از دست ندهید.
Patapon 1+2 Replay
نقاط قوت
- + گیم پلی سرگرمکننده با ترکیب سبک ریتمی و استراتژی
- + تنوع بسیار خوب نیروها و تجهیزات پاتاپونها
- + بهبودهای کلی مناسب در مقایسه با نسخههای اصلی
- + موسیقیهای درجهیک
نقاط ضعف
- - روند مبتنی بر تکرار برخی مراحل میتواند در طولانیمدت خستهکننده شود
- - وجود تاخیر جزئی بین اجرا شدن برخی دستورها
- - محدود بودن تنظیمات گرافیکی و نبود گزینه Vsync
بررسی بازی با کد ارسالی ناشر و روی پی سی صورت گرفته است.