پوستر اصلی بازی rune-factory-guardians-of-azuma

بررسی بازی Rune Factory: Guaridans Of Azuma: برمیگردیم برای اژدها گل نسرین بچینیم

چهارشنبه 18 تیر 1404 - 23:29
مطالعه 8 دقیقه
در این بازی میان شمشیر و شخم، زمین زنده می‌شود و قلب آرام می‌گیرد.
تبلیغات

در بازی Rune Factory: Guardians of Azuma، شما نه‌تنها زمین را می‌کارید و هیولاها را رام می‌کنید، بلکه با جادوی خود، جهانی زخم‌خورده را به زندگی بازمی‌گردانید.

وقتی صحبت از بازی‌هایی می‌شود که زندگی روستایی را با ماجراجویی‌های حماسی ترکیب می‌کنند، سری Rune Factory همواره نامی درخشان بوده است. سری Rune Factory در سال ۲۰۰۶ با یک بازی به اسم Rune Factory: A Fantasy Harvest Moon  به‌عنوان اسپین‌آفی از سری Harvest Moon متولد شد. درواقع قرار بود رون فکتوری نسخه‌ای فانتزی از Harvest Moon باشد و دو ژانر مزرعه‌داری و زندگی روستایی آرامش‌بخش را با عناصر نقش‌آفرینی (RPG) مثل نبرد با هیولاها و سیاهچاله‌گردی و جادو ترکیب کند. برخلاف Harvest Moon که تمرکزش روی کشاورزی و روابط اجتماعی بود، Rune Factory با اضافه کردن داستان‌های حماسی و موجودات فانتزی، هویت مستقلی پیدا کرد. این سری در سال‌های اخیر راه خود را کاملا جدا کرده و پس از دعواهای حقوقی بین چند کمپانی، سری Harvest Moon به Story of Seasons تغییر نام داد، اما Rune Factory تحت مالکیت Marvelous باقی ماند و به‌عنوان برندی جداگانه رشد کرد و حالا به جدیدترین ایستگاه خود رسیده است.

بازی Guardians of Azuma، اسپین‌آفی جسورانه در این سری است که روح این سری را حفظ کرده، اما با الهام از فرهنگ ژاپنی و مکانیک‌های نوآورانه، تجربه‌ای تازه و جذاب ارائه می‌دهد. به عتوان کسی که با سری هاروست مون و ملحقات آن اوقات زیادی از زندگی‌ام را سپری کردم؛ می‌توانم بگویم این اثر نه‌تنها انتظارات طرفداران قدیمی را برآورده می‌کند، بلکه با داستانی مستقل و گیم‌پلی غنی و نوآورانه خود، بازیکنان جدید را نیز به دنیای آزوما دعوت می‌کند و بعید است آن‌ها را ناراضی نگه‌دارد. باید بدانید برای بازیکنان تازه‌وارد، نیازی به تجربه نسخه‌های پیشین نیست؛ داستان کاملاً مستقل طراحی شده و از همان لحظه نخست شما را به قلب ماجرا می‌کشاند، هرچند ارجاعات ظریف و حضور شخصیت‌های آشنا، برای طرفداران قدیمی حس نوستالژی دل‌چسبی به‌همراه دارد.

داستان Guardians of Azuma شما را در نقش یکی از دو شخصیت اصلی، آریا یا هیناتا، قرار می‌دهد که به‌عنوان Earth Dancers به سرزمین آزوما، منطقه‌ای شرقی با الهام از فرهنگ ژاپنی، فرستاده می‌شوید. این سرزمین پس از فاجعه‌ای به نام Celestial Collapse، که زمین و موجوداتش را فاسد کرده، در آستانه نابودی است و رسما در حال تبدیل شدن به برهوت است. مأموریت شما احیای زمین‌های کشاورزی و رام کردن موجودات و گونه‌های جانوری مختلف (بخوانید هیولاها!) و بازسازی معابد باستانی است که هر یک به خداوندگاری از طبیعت گره خورده‌اند. داستان با کلیدواژه‌هایی مثل احیا، امید و ارتباط عمیق با طبیعت، حال‌وهوایی احساسی و معنادار دارد که در این روزهای سخت به همه گیمرها می‌چسبد! این بازی ما را به تأمل در رابطه‌مان با طبیعت دعوت می‌کند؛ همان‌طور که زمین‌های آزوما را می‌کاریم و معابد را بازسازی می‌کنیم، انگار در حال بازپس‌گیری زمان و منابع از دست‌رفته هستیم. این پیام، به‌خصوص در جهانی که بیش از هر زمان به پایداری و صلح نیاز دارد، عمیقاً تأثیرگذار است.

 اما باید بدانید گاهی به دلیل ریتم آرام و تمرکز بر زندگی روزمره، ممکن است برای کسانی که به دنبال روایتی پرشتاب و تند و سریع هستند، کمی خسته به نظر آید.

شخصیت‌های مکمل، از جمله ساکنان روستا و نگهبانان دیگری که مثل شما در این دنیا هستند با کاراکتری که می‌سازید ارتباطی قوی پیدا می‌کنند و دیالوگ‌نویسی در بازی کاری کرده که سرزمین جادویی آن یک سرزمین زنده به‌نظر برسد. به‌جز داستان اصلی بازی، داستان‌های فرعی گیرا در طول مدت زمان نسبتا طولانی بازی وجود دارد و باعث می‌شوند ساعت‌های بیشتری غرق تعامل با آن‌ها شوید. باید بدانید اگر با سرعت متوسط و بدون نیاز به گشت‌وگذار عمیق جلو بروید، نسخه‌ی خط داستانی اصلی بازی حدود ۲۰ تا ۲۵ ساعت طول می‌کشد اما این مدت زمان می‌تواند با تکمیل کردن نهایی بازی به‌راحتی به بیش از ۱۰۰ ساعت هم برسد!

 گیم‌پلی Guardians of Azuma ترکیبی استادانه از مزرعه‌داری، نقش‌آفرینی و بازی‌های سبک Sim Dating است که امضای سری Rune Factory محسوب می‌شود اما حالا تبدیل به یک امضای پررنگ و منحصربه‌فرد شده است. شما می‌توانید محصولات کشاورزی بکارید و یک مزرعه‌دار قهار باشید و در کنارش هیولاها را رام کنید تا در مزرعه یا نبردهای حماسی به شما کمک کنند و از آنسو باید حواستان به ایجاد روابط عمیقی با ساکنان روستا باشد؛ شاید جالب باشد بدانید ارتباطات شما با اهالی روستا می‌تواند تا ازدواج هم ختم بشود! در این نسخه با معرفی ۱۶ کاراکتر که امکان تشکیل خانواده با آن‌ها دارید، بیشترین تنوع در سری رقم خورده و نکته جالب اینکه برای اولین بار تمام سناریوهای رمانتیک و اصلی به‌صورت کامل صداگذاری شده‌اند و حس بهتری به گیمر منتقل می‌شود. 

مکانیک‌های جدید این نسخه، مثل سیستم رقص‌های آیینی (Ritual Dances) و گنجینه‌های مقدس (Sacred Treasures) - اصرار من به ترجمه این مفاهیم در بازی‌ها را ببخشید؛ من زبانمان را دوست دارم - به بازی عمق تازه‌ای بخشیده‌اند. رقص‌های آیینی که برای احیای معابد و پاکسازی زمین‌های فاسد و برهوت بازی استفاده می‌شوند، ترکیبی از مینی‌گیم‌های ریتمیک و آشنا هستند و نکته جالب در آنها اینست که بسیار بسیار زیاد با حال‌وهوای فرهنگی ژاپنی عجین شده‌اند؛ از موسیقی و نوع رقص گرفته تا مفهوم‌های نهان در همین حرکات موزون. گنجینه‌های مقدس هم جایگزین جادوی سنتی در بازی‌های قبلی شده‌اند و آیتم‌هایی حیاتی به‌ویژه برای نبردها در طول بازی هستند. گنجینه‌ها در واقع اشیای جادویی اهدایی از خدایان طبیعت هستند که جایگزین سیستم جادوی سنتی شده‌اند و به‌عنوان ابزار چندمنظوره در کشاورزی (مثل پاکسازی زمین‌های فاسد یا تسریع رشد محصولات) و در نبردها (اجرای حملات ویژه مثل زدن رعدوبرق یا لول آپ شدن در طول نبرد و…) استفاده می‌شوند. این مکانیک‌ها طوری طراحی شده‌اند که هم‌افزایی بین فعالیت‌های مختلف در بازی را تقویت می‌کنند. برای مثال، هیولاهایی که رام می‌کنید، منابع خاصی تولید می‌کنند که برای ساخت آیتم‌های پیشرفته یا ارتقای تجهیزات لازم هستند و یا به‌عنوان یک مزرعه‌دار اگر مهارت‌های مبارزه‌ای خود را تقویت نکنید، ممکن است در سیاه‌چاله‌های مختلف به مشکل بربخورید و بالعکس، بدون کشاورزی قوی هم منابع کافی برای ساخت آیتم‌های لازم نخواهید داشت.

من علاقه‌ای به بازی‌های سولز ندارم و خوشبختانه نگهبانان آزوما در زمینه دشواری یک بازی متعادل است؛ مأموریت‌های اولیه ساده هستند و با پیشرفت، چالش‌هایی مثل باس‌های قدرتمند یا مدیریت منابع پیچیده‌تر می‌شوند که برای بازیکنان با تجربه RPG نیز رضایت‌بخش است. این تعادل باعث می‌شود گیم‌پلی هیچ‌گاه یکنواخت و اعصاب‌خردکن نشود.

جهان بازی، با الهام از معماری و فرهنگ ژاپنی، شامل دهکده‌های سنتی، معابد شینتو و مناظر طبیعی خیره‌کننده است، مثل باغ‌های شکوفه گیلاس و فانوس‌های سنگی و مزارع پرگل و پرگیاه که حس آرامش و زیبایی را منتقل می‌کنند. منطقه اصلی بازی که همان آزوما نام دارد، به‌صورت یک دنیای نیمه‌باز طراحی شده که نسبت به نقشه‌های گسترده‌تر نسخه‌های قبلی، مثل Rune Factory 4 یا 5 کمی بزرگتر است. در مقایسه با نسخه‌های پیشین که روی اکتشاف در مناطق وسیع تمرکز داشتند، Guardians of Azuma حس و حال متمرکزتری روی احیای یک منطقه خاص و بخشیدن زندگی به زمین دارد. سیستم بازسازی در این بازی فراتر از یک کار ساده است. بازسازی معابد و زمین‌های کشاورزی نه‌تنها ظاهر دهکده را تغییر می‌دهد بلکه تأثیرات مهم دیگری در گیم‌پلی بازی دارد: NPCهای جدید با مأموریت‌ها و خدمات منحصربه‌فردی به دهکده اضافه می‌شوند. حتی ارتقای تجهیزات کشاورزی سرعت تولید را افزایش می‌دهد و می‌تواند چرخ گیم‌پلی را سریع‌تر پیش ببرد. با این حال، برخی از مأموریت‌های تکراری کشاورزی ممکن است برای گیمرها کمی ساده به نظر برسند اما خوشبختانه تنوع سیاه‌چاله‌ها و تعدد کاراکترها در بازی این نقص را جبران می‌کند.

از نظر بصری، Guardians of Azuma یک شاهکار هنری برای خودش به حساب می‌آید (توجه کنید که گفتم در سطح خودش! قطعا گرافیک بازی شاهکار تمام عیار در تمام بازی‌های امروزی نیست!) طراحی‌های انیمه‌ای شخصیت‌ها و محیط‌های رنگارنگ با الهام از فرهنگ ژاپنی و مناطق سرسبز و وسیع، چشم‌نواز هستند. بافت‌ها و کاراکترها شفاف‌تر و مدل‌سازی‌ها نسبت به نسخه‌های پیشین خیلی بهتر شده‌اند، اما هنوز در حالت دستی روی نینتندو سوییچ با ظاهر محو در فواصل دور، بارگذاری ناگهانی اشیاء و NPCها مواجه هستیم، به‌ویژه در زمینه دیدن پوشش گیاهی و مزارع! من در تجربه نسخه نینتندو سوییچ با مشکلاتی مثل پاپ‌این بافت‌ها و افت فریم گاه‌به‌گاه در مناطق شلوغ روبه‌رو شدم اما آنطور که جستجو کردم این مشکلات در نسخه سایر کنسول‌ها چندان به چشم نمی‌خورد. در همان نسخه نینتندو سوییچ ۱ هم اجرای بازی با وجود باگی که مطرح شد، پایدار بوده و قرار نیست بازی crash کند.

موسیقی متن، با ترکیبی از ملودی‌های سنتی ژاپنی و قطعات ارکسترال، حس و حال عاطفی و فرهنگی بازی را تقویت می‌کند. برخی از قطعات به‌ویژه در هنگام اجرای رقص‌های آیینی، چنان تأثیرگذار هستند که ممکن است بارها و بارها بخواهید آن‌ها را تجربه کنید. همانطور که پیش‌تر گفتم، دوبله کامل دیالوگ‌ها  به‌ویژه در سناریوهای رمانتیک، حس ارتباط گرفتن گیمر با بازی را دوچندان می‌کند و این تصمیم عاقلانه‌ای از سوی سازندگان بوده است که بازی را صداگذاری شده تحویل مخاطب جهانی بدهند.

بخش چندنفره بازی محدود است و بیشتر به همکاری در مأموریت‌های خاص یا تبادل آیتم‌ها با دوستان خلاصه می‌شود. شخصا طرفدار بازی‌های آنلاین نیستم و چندان این بخش از بازی را کنکاش نکردم چرا که باور دارم بازی Rune Factory: Guardians of Azuma یک تجربه Slow-Life RPG (یا به بیان بهتر، یک Life-Sim RPG) است و تمرکز اصلی روی گیم‌پلی تک‌نفره است که به‌خوبی اجرا شده و ویژگی‌های جدیدی که در بخش تعامل با دیگران قرار گرفته و دیالوگ‌ نویسی‌ها و حق انتخاب‌ها و… حجت را در این بخش به حد اعلای خود رسانده است.

آغاز بازی rune-factory-guardians-of-azuma

بررسی بازی Rune Factory: Guardians of Azuma

10/8.5
امتیاز زومجی
نگهبانان آزوما نقطه‌ی عطفی برای سری Rune Factory است؛ تجربه‌ای که با ترکیب هوشمندانه‌ی آرامش روستایی، مبارزات فانتزی و مفاهیم احیای طبیعت، جایگاهی منحصربه‌فرد در میان عناوین نقش‌آفرینی آرام‌محور پیدا می‌کند. چه از طرفداران قدیمی سری باشید، چه برای اولین‌بار قدم به دنیای آزوما بگذارید، این بازی با دنیای رنگارنگ، گیم‌پلی چندلایه و حال‌وهوای شاعرانه‌اش، تجربه‌ای ماندگار خلق می‌کند که هم لذت‌بخش است و هم معنادار.

نکات مثبت

  • ترکیب خلاقانه مکانیک‌های کشاورزی، نقش‌آفرینی و روابط اجتماعی (سیم لایف)
  • طراحی بصری چشم‌نواز با الهام از فرهنگ ژاپنی
  • داستان غنی و احساسی با کاراکترهای پویا
  • صداگذاری کامل بازی

نکات منفی

  • ریتم آرام و مأموریت‌های فرعی بعضا کسل کننده
  • افت فریم و بارگذاری ناگهانی بافت‌ها در برخی نسخه‌های کنسولی
  • طراحی دنیای نیمه‌باز در مقایسه با نسخه‌های پیشین کمی محدودتر است
  • بخش آنلاین ضعیف
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات