بررسی بازی Onimusha 2: Samurai's Destiny؛ ریمستر الماسی قدیمی
با اینکه کپکام همین الان هم در عرضه بازیهای موفق و ارزشمند عملکرد بسیار خوبی دارد، ولی برای هم نسلهای من، این شرکت یادآور خاطراتی فراموشنشدنی است. قطعا این گیمرها تک تک دقایقی را که در خیابانها و ساختمانهای راکون سیتی درگیر نبرد با زامبیها بودند یا در محیطهای مختلف داینو کرایسیس با دایناسورها میجنگیدند، فراموش نخواهند کرد. برای این گیمرها، یکی دیگر از مجموعههای فراموشنشدنی کپکام، Onimusha است؛ اثری که با فضای شرقی خود، جزو تحسینشدهترین آثار کپکام بهحساب میآید و حالا قرار است شاهد عرضه ریمستر نسخه دوم آن باشیم؛ ریمستری که در ادامه میتوانید بررسی ویدیویی آن را تماشا کنید:
بررسی بازی Onimusha 2: Samurai's Destiny با کد ارسالی ناشر و براساس نسخهی پی سی صورت گرفته است.
Zoomg has received a review code for Onimusha 2: Samurai's Destiny on PC from the publisher
پخش از رسانه
برای آن دسته از افرادی که با نسخه اصلی Onimusha 2: Samurai's Destiny آشنا نیستند، بد نیست کمی راجع به خود بازی توضیح بدهیم و از این بگوییم که چرا اونیموشا ۲، اثر ارزشمند و مهمی در زمان خودش بوده است.
یکی از دلایل این موفقیت، روایت داستانی غنی Onimusha 2: Samurai's Destiny است؛ داستانی که با حمله نیروهای تحت کنترل نوبوناگا به دهکده جوِبی، شخصیت اصلی بازی، آغاز میشود و در ادامه این کاراکتر مسیر دور و درازی را برای گرفتن انتقام از عاملین این اتفاق پشت سر میگذارد. روایت بازی، فضا و حال و هوایی کاملا شرقی دارد اما حتی این داستان برگرفته از شخصیتها و فرهنگ ژاپن را هم به شیوهای جهانشمول تعریف میکند تا هر گیمری، بتواند از آن لذت ببرد.
یکی از دلایل موفقیت داستانی Onimusha 2: Samurai's Destiny، حضور شخصیتهای مختلف، هرکدام با خصوصیات و ویژگیهای رفتاری متمایز در آن است که همگی هم پرداخت خوبی دارند. از طرف دیگر، مدام شاهد اتفاقهای غیرقابل پیشبینی هستیم که دنبال کردن داستان تا پایان را هیجانانگیز نگه میدارند. کپکام از منظر داستانی، هیچ تغییری در ریمستر بازی اعمال نکرده است و شاهد اثری کاملا وفادار به نسخه اصلی هستیم.
عامل دیگر و به نظرم مهمترِ موفقیت Onimusha 2: Samurai's Destiny در زمان عرضه، گیمپلی بسیار غنی آن بود. جوبی توانایی مبارزه با انواع و اقسام سلاحهای سرد و دورزن را دارد و البته که این سلاحها، به مرور و با پیشروی در بازی باز میشوند. شاید در نگاه اول و پس از کشتن چند دشمن اول بازی، اینطور بهنظر برسد که برای شکست دادن دشمنان صرفا پشت سر هم زدن دکمه ضربه کافی است و بازی هم چیزی فراتر از این ارائه نمیدهد؛ اما این تصور و ذهنیت کاملا اشتباه است.
چرا که در Onimusha 2: Samurai's Destiny، سازندهها از قضا گیمر را تشویق میکنند تا به جای اصطلاحا مَش کردن دکمه ضربه، با فکر و برنامه درستی به نبرد با دشمنان برود. برای این منظور، شما میتوانید ضربهها را بلاک کنید، با نگه داشتن دکمه مخصوص سلاح خود را شارژ کنید، از ضربههای جادویی که برای هر سلاح منحصربهفرد هم هستند، بهره ببرید و حتی با گشتن در محیطها، برای هر سلاح یک نوع ضربه ویژه پیدا کنید که با ترکیب چند کلید و چیزی شبیه به یک کمبو اجرا میشوند.
به اینها قابلیتهای منحصربهفرد هریک از سلاحهای بازی، امکان ارتقا تجهیازت، تنوع بسیار خوب دشمنان و جذابیت بالای باس فایتها را هم باید اضافه کنیم تا سیستم نبردها، کم و کسری نداشته باشد. البته که روند Onimusha 2: Samurai's Destiny، فقط هم در جنگیدن خلاصه نمیشود؛ دقیقا مثل مجموعههای رزیدنت ایول یا داینو کرایسیس، بخش مهمی از Onimusha 2 هم مربوط به گشتن محیطهای مختلف و گاه تو در توی بازی برای پیدا کردن آیتمهای مهم موردنیاز برای پیشروی در آن میشود. این حس گشت و گذار هنوز هم لذت عجیب و غریبی دارد و حتی رفت و برگشتهای گاه چندباره بین برخی از محیطها هم آن را خستهکننده نمیکند. Onimusha 2: Samurai's Destiny همچنین پازلهای مختلفی هم دارد و معماهای موجود در آن، اکثرا طراحی درستی دارند.
ریمستر Onimusha 2 از نظر گیمپلی هم اثر بسیار وفاداری است؛ تنها تغییر بزرگ و ملموس از این حیث، امکان سوییچ لحظهای بین سلاحها با نگه داشتن دکمهای خاص است و گیمرها دیگر مجبور نیستند هر بار برای این کار سراغ منو وسایل خودشان بروند و در بازی توقف ایجاد کنند.
اما مهمترین جنبه هر ریمستری، چیزی نیست جز بهبودهای آن. Onimusha 2: Samurai's Destiny با قیمت ۳۰ دلاری عرضه میشود و اگر انتظارتان از پیشرفتهای آن در حد یک «ریمستر» باشد، قطعا از این بهبودها ناامید هم نخواهید شد. چرا که کافی است فقط دقایقی نسخه اصلی را الان بازی کنید یا حتی ویدیوهایی از آن تماشا کنید تا متوجه شوید که در نسخه ریمستر، چقدر همهچیز پیشرفت داشته است. قطعا که این پیشرفت مثلا Onimusha 2 را تبدیل به اثری نسل نهمی نمیکنند و اصلا ذهنیت کپکام هم برای این بازی این نیست؛ بلکه خلق تجربهای است که بتواند با رنگ و لعاب بهتری نسبت به نسخه اصلی، هم خاطرات کاربران قدیمی را تجدید کند و هم بتواند گیمرهای امروزی را با مجموعه Onimusha آشنا سازد.
با چنین ذهنیتی، به شما اطمینان میدهم که کپکام در مجموع ریمستر خوبی خلق کرده است. تقریبا تمام بافتهای بازی پیشرفت قابلتوجهی از حیث کیفیت کلی و رزولوشن داشتهاند و این موضوع، بیشتر از همه در مورد کاراکترهای اصلی و داستانی صدق میکند. کیفیت موسیقی و صداگذاریهای بازی هم ایراد خاصی ندارد و کار خودش را به نحو احسن انجام میدهد.
بهطور کلی، Onimusha 2: Samurai's Destiny ریمستری وفادار به نسخه اصلی است که از حیث بصری هم پیشرفتهای خوبی داشته است؛ البته به شرطی که انتظار خودتان از آن را در حد یک ریمستر نگه دارید. با اینکه گاهی دوربین ثابت بازی زاویههای عجیبی خلق میکند، ولی Onimusha 2: Samurai's Destiny چه از نظر گیمپلی و چه از نظر داستان، اصلا و ابدا حس بیش از حد قدیمی شدن را منتقل نمیکند و نسخه ریمستر آن، فرصت خیلی خوبی است تا این اثر فراموشنشدنی کلاسیک را بازی کنید و از آن لذت ببرید.
ریمستر Onimusha 2: Samurai's Destiny
نقاط قوت
- روایت داستانی غنی و ارزشمند
- دیزان عالی محیطها از نظر ساختاری که گشت و گذار در آنها را لذتبخش میکند
- جذابیت خوب نبردها و مخصوصا باس فایتها
- وفاداری ریمستر به نسخه اصلی در مکانیکهای مهم
- بهبودهای مناسب بصری بازی برای یک ریمستر
نقاط ضعف
- زاویه دوربین میتواند گاهی آزاردهنده باشد و باعث شکست گیمر شود