بررسی بازی Deliver At All Costs؛ لذت هرج و مرج
Deliver At All Costs، محصول استودیو Far Out Games که انتشار آن را هم کونامی برعهده داشته است، از همان زمان معرفی و نمایش تریلرها، نوید تجربهای متفاوت را میداد. این بازی گیمرها را در نقش مامور تحویل مرسولهها قرار میدهد که باید با استفاده از ماشین و در تجربهای که دوربین آن حالتی ایزومتریک و مشابه با نسخههای قدیمی GTA دارد، باید بستهها را به مقصد برساند. گیمپلی پُر هرج و مرج بازی اصلیترین عامل جذاب شدن نمایشهای Deliver At All Costs بود و حال که فرصت تجربه آن را پیدا کردهام، از این خواهم گفت که آیا این نمایشهای جذاب به تجربه موفقی هم بدل شدهاند یا خیر. لطفا ابتدا بررسی ویدیویی بازی را تماشا کنید:
پخش از رسانه
بازی در دهه ۱۹۵۰ میلادی و در شهری کوچک آغاز میشود؛ جایی که وینستون گرین، شخصیت اصلی بازی، تصمیم میگیرد زندگی تازهای را آغاز کند. این شروع مجدد و تلاش برای یافتن شغل، او را به استخدام یک شرکت تحویل مرسولات به نام We Deliver درمیآورد و از همینجا، داستان بازی آغاز میشود؛ داستانی که در ادامه خیلی پا را فراتر از این شروع ساده میگذارد و جزییات زیادی برای روایت تدارک دیده است.
در Deliver At All Costs گیمر باید در قالب مأموریتها و مراحل متنوع، انواع و اقسام مرسولهها را به دست مشتریان برساند؛ از یک ماهی عظیم گرفته که مدام هم تکانهای وحشتناکی میخورد تا مجسمه شهردار جدید شهر؛ آن هم در شرایطی که کلی مرغ دریایی شما را تعقیب میکنند تا روی این مجسمه خرابکاری کنند. همین دست از مراحل طنزآمیز و خلاقانه، بزرگترین نقطه قوت بازی محسوب میشوند؛ بهویژه زمانی که با رانندگیهای پرهیجان، واکنشهای خشمگینانه عابران در صورت تصادف، و تخریبپذیری بالای محیط ترکیب میشوند. نتیجه، تجربهای است که یادآور ترکیبی از Crazy Taxi و نسخههای ایزومتریک GTA است. با این حال، برخی تصمیمات سازندهها، گاهی مانع از تداوم این تجربه مفرح میشوند و ریتم بازی را تحت تأثیر قرار میدهند.
بهترین دقایق Deliver At All Costs، زمانی هستند که خود این اثر هم خودش را بیش از حد جدی نمیگیرد و با دادن یک ماشین به گیمر و درگیر کردن او با ماموریتی عجیب و غریب، اجازه میدهد که در شهر ویراژ دهد، با اشیا محیطی مثل درختها تصادف کند و حتی سر راهش برای رسیدن به مقصد، ترسی از تخریب شهر و اموال آن نداشته باشد. با این حال، توسعهدهندگان در استودیوی Far Out Games تلاش کردهاند تا در دل این دنیای پرآشوب و طنزآمیز، داستانی جدی و احساسی نیز روایت کنند. روایتی که بر گذشته مرموز وینستون گرین تمرکز دارد و بهتدریج پرده از هویت واقعی او برمیدارد. این سبک داستانگویی موجب توقفهای مکرر در جریان پرشتاب گیمپلی میشود و بازیکن را وادار میکند تا مدام درگیر گوش دادن به دیالوگهای شخصیتهای مختلف یا حتی تماشای میان پردههای داستانی شود و همین وقفههای ایجادشده بین تجربه مملو از هیجان و هرج و مرج بازی، کمی بازی را از ریتم میاندازند.
البته این به آن معنا نیست که بازی داستان بدی دارد؛ برعکس، روایت Deliver At All Costs سرشار از لحظات و شخصیتهای ارزشمند برای علاقهمندان به قصهگویی است. اما مشکل از جایی آغاز میشود که این نوع روایت، با گیمپلی پرهیجان و طنزآمیز بازی همخوانی ندارد و وقفههای ایجادشده میان این دو، گاهی ضربهای به ریتم کلی بازی وارد میکنند.
با این حال، در زمانهایی که بازیکن درگیر روایت داستان نیست، Deliver At All Costs تجربهای بسیار سرگرمکننده ارائه میدهد. در طول بازی، ماشینهای مختلفی از طرف شرکت در اختیار بازیکن قرار میگیرد که باید با استفاده از آنها مراحل را پشت سر بگذارد. علاوهبر این، امکان استفاده از خودروهای عادی برای جستوجو و انجام مأموریتهای فرعی نیز وجود دارد. بازی حتی دارای سیستم ارتقا برای خودروهای شرکت تحویل است که میتوان آنها را به تجهیزات مختلف مجهز کرد. حتی لابهلای این مراحل، میتوانید سوار خودروهای عادی در شهر هم بشوید و تا دلتان بخواهد با آنها خوش بگذرانید. انواع و اقسام آیتمهای قابل جمعآوری در شهر پراکنده شدهاند و حتی ماموریتهای فرعی هم داریم که با ماشین یا در حالت پیاده شما را درگیر کارهای جالبی میکنند.
با وجود این، گیمپلی بازی نیز بینقص نیست. یکی از ضعفهای قابلتوجه، زاویه دید محدود دوربین در دو حالت مشخص است که گاهی تجربه بازی را دشوار میکند. همچنین کنترلهای بازی کمی بیش از حد حساس هستند؛ مسئلهای که بهویژه در مراحل خاص، مانند هدایت یک ماشین اسباببازی، به شکل ملموسی مشکلساز میشود.
از نظر بصری، بازی دارای گرافیکی رنگارنگ و چشمنواز است. مهمترین نقطه قوت آن در این زمینه، تخریبپذیری بالای محیطها و فیزیک مناسب مربوط به آنها است که به هیجان کلی بازی میافزاید. موسیقیهای متنوع و صداگذاری خوب شخصیتها نیز از دیگر نکات مثبت بازی هستند و از این نظر کمبودی احساس نمیشود.
در مجموع، Deliver At All Costs بدونشک اثری بینقص نیست؛ اما در میان ایرادات آن، با تجربهای مفرح، پرهیجان و متفاوت روبهرو هستیم که گیمپلی نسبتاً طولانی و قیمت معقول آن، ارزش امتحان کردنش را بالا میبرد. اگر به دنبال تجربهای غیرمعمول از رانندگی و اکشن هستید، بازی Deliver At All Costs میتواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.
Deliver At All Costs
نقاط قوت
- مراحل متنوع و سرگرمکننده
- هرج و مرج بالای بازی و هیجان خوب آن
- ارزش محتوایی بالا در مقایسه با قیمت بازی
- شخصیتهای دوستداشتنی
- تنوع خوب ماشینها و آپگریدهای آنها
- طراحی صوتی و هنری باکیفیت
نقاط ضعف
- تاکید روی روایت داستان گاهی در تجربه مفرح بازی وقفه ایجاد میکند
- دو زاویه محدود دوربین در مواقع جزئی مشکلساز هستند
- کمی تیز بودن کنترل کلی ماشینها