پوستر بررسی Clair Obscur Expedition 33

بررسی بازی Clair Obscur: Expedition 33؛ سورپرایز بزرگ سال

چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۴
مطالعه 9 دقیقه
Clair Obscur: Expedition 33 از آن دست آثاری است که نشان می‌دهد تیم کوچک توسعه آن، تا چه‌قدر با دغدغه خلق اثری خاص و متفاوت مشغول توسعه آن بوده است.
تبلیغات

تقریبا یک سال پیش بود که استودیو مستقل و فرانسوی سندفال اینتراکتیو از بازی نقش آفرینی و نوبتی Clair Obscur Expedition 33 رونمایی کرد؛ بازی که تیم تقریبا ۳۰ نفره این استودیو چهار سال گذشته خودش را صرف ساخت آن کرده است و حالا که زمان انتشار بازی فرا رسیده، می‌توان متوجه شد که این تیم در این سال‌ها چقدر با تعهد و علاقه برای خلق اثری خاص، پای این پروژه بوده است. لطفا ابتدا بررسی ویدیویی بازی را تماشا کنید تا بعد بیش‌تر به جزییات آن بپردازیم.

پخش از رسانه

Clair Obscur Expedition 33 ایده داستانی بسیار جالبی دارد. قضیه از این قرار است که موجودی به نام پینترس، هر سال عدد جدیدی را روی بومی جادویی نقاشی می‌کند و بلافاصله پس از آن، تمام افرادی که به آن سن رسیده‌اند کامل نابود می‌شوند. این مساله زمانی وحشتناک‌تر می‌شود که بدانیم هر سال این عدد کوچک‌تر می‌شود و در نتیجه نسل انسان‌ها در مسیر نابودی کامل قرار گرفته است. به همین دلیل، گروه‌هایی تحت عنوان Expedition، راهی نبردی برای شکست دادن پینترس و پایان این چرخه مرگ می‌شوند و گیمرها کار را در نقش اعضای جدید‌ترین گروه از این جنس آغاز می‌کند که Expedition 33 نام دارد.

داستان بازی در فصل مقدمه و ابتدایی آن، کمی شروعی کُند با کات‌سین‌های طولانی دارد و شاید همین موضوع به مذاق برخی از گیمرها که از همان ابتدا دنبال اکشن و جنگیدن هستند، خوش نیاید. در این بخش بازی به شکلی تمام و کمال به معرفی کاراکتر گوستاو می‌پردازد و تقریبا در اواخر مقدمه، نشان می‌دهد که این کاراکتر جدا از رسیدن خودش به سنی که سال آینده باعث مرگش خواهد شد، چه انگیزه‌های مهم دیگری برای نابودی پینترس دارد.

با گذر از این مقدمه، کم کم داستان بازی اوج می‌گیرد و لحظه‌هایی مملو از اتفاق‌های غیرقابل پیش‌بینی و وقایع شدیدا احساسی و تاثیرگذار را برای گیمر تدارک دیده است. یکی از عواملی که کمک شایانی به تاثیرگذاری هرچه بیش‌تر روایت بازی می‌کند، شخصیت‌پردازی عالی کاراکترهای آن است. تک تک شخصیت‌های بازی با نهایت دقت و جزییات معرفی می‌شوند و به مرور با بزرگ‌تر شدن تیم شما، شخصیت‌های جدیدی هم به آن اضافه می‌شوند. این شخصیت‌پردازی عالی از حیث داستانی، با ایفای نقش بسیار خوب بازیگران و صداگذاری درجه‌یک تیم صداپیشه‌ها که نام اندی سرکیس هم بین آن‌ها دیده می‌شود، کامل شده است. در نتیجه هر اتفاقی که برای این شخصیت‌ها رخ می‌دهد، کاملا پیام و تاثیر لازم را به مخاطب منتقل می‌کند. البته از نقش پررنگ کات‌سین‌های باکیفیت بازی با کارگردانی هنری تحسین‌برانگیز هم نباید غافل شد که وقایع احساسی آن را به بهترین شکل ممکن انتقال می‌دهند.

داستان در کل اهمیت ویژه‌ای در بازی Clair Obscur Expedition 33 دارد و در طول تجربه حداقل ۳۰ ساعته آن، ساعت‌هایی را صرف تماشای کات سین‌های بازی خواهید کرد. با اینکه شخصا گیمر بی‌حوصله‌ای برای تماشای ویدیوهای طولانی اینچنینی در بازی‌ها هستم، ولی باید اعتراف کنم که حتی یکی از کات سین‌های Clair Obscur Expedition 33 را هم رد نکردم و به‌دلیل کیفیت بالا و اهمیت جزییات داستانی، لذت زیادی هم از آن‌ها بردم. اما کنار این داستان غنی، ساخته استودیو سندفال بقیه بخش‌ها را هم فراموش نکرده است.

Clair Obscur Expedition 33 اثری در سبک نقش آفرینی و مبارزه‌های نوبتی است و از حیث گیم‌پلی هم اهمیت خیلی زیادی برای جزییات ریز مکانیک‌های مختلف خود قائل بوده است. اجازه بدهید از نبردها شروع کنیم. بازی از این نظر آن روح آثار نقش آفرینی ژاپنی و نوبتی مثل برخی نسخه‌های مجموعه فاینال فانتزی یا حتی پرسونا را در کالبدی کاملا غربی ارائه می‌دهد. نتیجه این کار، تجربه‌ای چالش‌برانگیز، مملو از هیجان و بی‌نهایت درگیرکننده است.

هرکدام از اعضای تیم شما، سبک مبارزه‌ای خاص و مهارت‌های ویژه خودشان را دارند. به مرور همچنین سلاح‌های مختلفی به‌دست می‌آورید که ضربه پیش‌فرض و پایه آن‌ها، مبتنی بر یکی از عناصر برق، آتش، یخ و ضربه فیزیکی است. حتی مهارت‌ها هم برای برخی از کاراکترها بر پایه این عناصر هستند ولی برای هر شخصیتی، می‌توانید با انجام کارهای مختلفی این مهارت‌ها را به شکل عجیبی قدرتمند کنید. مثلا اگر بتوانید شارژ یکی از قابلیت‌های گوستاو را به ۱۰ برسانید، می‌توان ضربه‌ای بسیار موثر و وحشتناک به دشمن وارد کرد.

مثل خیلی از بازی‌های نوبتی، نبرد‌های Clair Obscur Expedition 33 هم مبتنی بر مصرف AP هستند. با این حال ضربه عادی هر کاراکتر نه‌تنها AP مصرف نمی‌کند، که از قضا باعث شارژ شدن آن هم می‌شود و در هر نوبت می‌توانید یک بار از این ضربه بهره ببرید. در طرف دیگر برای استفاده از مهارت‌های ویژه و همینطور ضربه‌های از راه دور با سلاح، نیاز به مصرف AP خواهید داشت. یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در مبارزه‌های بازی، شناخت نقطه ضعف دشمنان است؛ دشمنانی که ممکن است در برابر مثلا آتش یا یخ و عناصر دیگر ضعف داشته باشند و باید سعی کنید با استفاده درست از مهارت‌های مبتنی بر این عناصر، ضربه‌های سنگین‌تری به آن‌ها وارد کنید. در مجموع گستردگی جزییات این چنینی، نبردهای بازی را شدیدا به تجربه‌ای مبتنی بر استراتژی تبدیل کرده است که لذت آن‌ها را دو چندان می‌کند.

نمی‌توان از Clair Obscur Expedition 33 صحبت کرد و اشاره‌ای به مکانیزم‌های دفاعی آن نداشت. کاراکترهای شما می‌توانند از ضربه‌های دشمنان جاخالی بدهند، آن‌ها را Parry کنند و شانس ضدحمله داشته باشند یا پس از مدتی، از پرش برای رد کردن نوع خاصی از ضربه‌ها استفاده کنند. این ویژگی، لایه دیگری به نبردهای بازی اضافه می‌کند و در برخی از مبارزه‌ها و مخصوصا باس فایت‌ها، حس می‌کردم در حال نبرد با یکی از باس‌های اثری مثل الدن رینگ هستم که باید کاملا الگوی حرکات دشمن را بشناسم و با زمان‌بندی دقیق، در برابر آن‌ها واکنش مناسبی داشته باشم. پیشنهاد می‌کنم حتما بازی را حداقل روی درجه سختی پیش‌فرض و متوسط آن تجربه کنید تا لذت واقعی این نبرد‌ها و حس شیرین شکست دادن دشمنان قدرتمند آن را از دست ندهید.

در کنار نبردهایی که نقشی پررنگ در ایجاد هیجان در Clair Obscur: Expedition 33 ایفا می‌کنند، گشت‌وگذار در محیط بازی و ارتقای شخصیت‌ها نیز دو عنصر بسیار مهم در گیم‌پلی به‌شمار می‌روند. ساخته‌ی استودیوی Sandfall Interactive جهانی شگفت‌انگیز و خیال‌انگیز را به تصویر می‌کشد که به مرور بازیکنان را به سفری در دل محیطی فانتزی و متنوع دعوت می‌کند. در بخش‌هایی از بازی، این گشت‌وگذار می‌تواند منجر به فعالیت‌های جانبی متنوعی شود؛ برای مثال، در بخشی از بازی وارد روستایی می‌شوید که ساکنان آن موجوداتی فوق‌العاده دوست‌داشتنی هستند. گفت‌وگو با این شخصیت‌ها و انجام درخواست‌های غیرمنتظره‌شان، لحظاتی مفرح و سرگرم‌کننده خلق می‌کند. در حد فاصل رسیدن به محل ماموریت‌ها، بازی نمایی تقریبا ایزومتریک پیدا می‌کند و نقشه‌ای هم در دسترس گیمرها است. اما در خود مراحل که معمولا محیط گسترده‌ای هم دارند، خبری از نقشه نیست و این قضیه می‌تواند گاهی باعث سردرگم شدن گیمر و حتی عملا گم شدن او در محیط شود.

تیم همراه بازیکن در Clair Obscur: Expedition 33 به‌مرور گسترش می‌یابد و با استفاده از آیتم‌هایی که به مرور به‌دست می‌آورید، امکان ارتقای مهارت‌های شخصیت‌ها و سلاح‌های آن‌ها فراهم می‌شود. البته می‌توان گفت سیستم لوت در بازی جای بهبود دارد، به‌ویژه از حیث پیوند آن با گشت‌وگذار در محیط. هر شخصیت دارای درختی از مهارت‌ها است که با صرف امتیازهای به‌دست‌آمده در طول بازی، قابلیت‌های جدید و قدرتمندتری برای وی باز می‌شود. استفاده از این مهارت‌ها در نبردها نیازمند مصرف AP است و لازم است در انتخاب و چینش آن‌ها دقت شود. تنوع بالای مهارت‌ شخصیت‌ها، در کنار قابلیت ارتقای مولفه‌های پایه‌ای آن‌ها در شاخه‌های مختلف، عمق بیشتری به گیم‌پلی می‌بخشد. همچنین، وجود آیتم‌هایی با کارکرد مشابه Perk و امکان ارتقای سلاح‌ها، جزییات نقش آفرینی بازی را غنی‌تر می‌کنند و می‌توانید کاراکترهای خودتان را به مرور دقیقا آنطور که دوست دارید، قوی کنید.

هرچند ممکن است برقراری ارتباط با سیستم مبارزات نوبتی Clair Obscur: Expedition 33 تا حدی به سلیقه بازیکنان وابسته باشد، اما می‌توان با اطمینان گفت که جنبه‌های بصری و صوتی آن تجربه‌ای کم‌نظیر ارائه می‌دهد. این بازی از لحاظ هنری یکی از زیباترین آثاری است که در سال‌های اخیر عرضه شده و بهره‌گیری از موتور گرافیکی Unreal Engine 5، جلوه‌های بصری چشم‌نوازی را به نمایش می‌گذارد. طراحی جزئیات شخصیت‌ها و انیمیشن‌های حرکتی آن‌ها مثال‌زدنی است و تنوع محیطی بازی نیز با کیفیتی بالا به تصویر کشیده شده است. اوج کیفیت گرافیکی بازی را می‌توان در طراحی و حرکات چهره کاراکترها دید که جزییات بسیار بالایی دارد.

این زیبایی بصری با موسیقی متن شنیدنی بازی تکمیل می‌شود؛ قطعاتی که در سطحی بسیار بالا اجرا شده‌اند و مخاطب را از نظر احساسی نیز درگیر می‌کنند. صداگذاری شخصیت‌ها نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار است. تنها ایراد جزئی قابل اشاره، برخی باگ‌های صوتی و تصویری جزئی مانند قطع شدن موقت موسیقی است که به‌سادگی از طریق به‌روزرسانی‌ها قابل‌رفع خواهد بود. Clair Obscur: Expedition 33 همچنین باوجود گرافیک چشم‌نواز، از نظر فنی بسیار روان و نرم هم اجرا می‌شود؛ حداقل در نسخه کامپیوتر.

در مجموع، Clair Obscur: Expedition 33 تاکنون یکی از شگفتی‌های بزرگ سال ۲۰۲۵ به‌حساب می‌آید؛ اثری با داستانی عمیق و غیرقابل پیش‌بینی، دقت مثال‌زدنی در طراحی گیم‌پلی و مبارزات، و جلوه‌های بصری و صوتی سطح بالا. این بازی نه‌تنها طرفداران ژانر نقش‌آفرینی نوبتی، بلکه سایر علاقه‌مندان به بازی‌های باکیفیت نسل نهمی را نیز تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. حتی اگر علاقه‌مند به بازی‌های نوبتی نباشید، پیشنهاد می‌کنم فرصت تجربه‌ی این اثر خوش‌ساخت را از دست ندهید و حداقل ۳۰ ساعت از زمان خود را به آن اختصاص دهید.

پوستر بررسی Clair Obscur Expedition 33

بررسی Clair Obscur: Expedition 33

10/9
امتیاز زومجی
در مجموع، Clair Obscur: Expedition 33 تاکنون یکی از شگفتی‌های بزرگ سال ۲۰۲۵ به‌حساب می‌آید؛ اثری با داستانی عمیق و غیرقابل پیش‌بینی، دقت مثال‌زدنی در طراحی گیم‌پلی و مبارزات، و جلوه‌های بصری و صوتی سطح بالا. این بازی نه‌تنها طرفداران ژانر نقش‌آفرینی نوبتی، بلکه سایر علاقه‌مندان به بازی‌های باکیفیت نسل نهمی را نیز تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. حتی اگر علاقه‌مند به بازی‌های نوبتی نباشید، پیشنهاد می‌کنم فرصت تجربه‌ی این اثر خوش‌ساخت را از دست ندهید و حداقل ۳۰ ساعت از زمان خود را به آن اختصاص دهید.

نقاط قوت

  • روایت داستانی تاثیرگذار با غافلگیری‌های درست
  • کات سین‌های تماشایی با کارگردانی درجه‌یک
  • شخصیت‌پردازی بی‌نقص کاراکترها
  • جزییات عالی نبردهای نوبتی در حالت‌های هجومی و دفاعی
  • جهان گسترده با تنوع محیطی بسیار بالا
  • سیستم کامل ارتقا شخصیت و سلاح
  • جلوه‌های بصری چشم‌نواز و اجرای روان
  • صداگذاری‌ها و موسیقی‌های باکیفیت

نقاط ضعف

  • نبود نقشه کمی گشت‌و‌گذار در مراحل را سخت می‌کند
  • سیستم لوت می‌توانست گسترده‌تر باشد
  • برخی باگ‌های ریز صوتی

بررسی بازی Clair Obscur: Expedition 33 با کد ارسالی ناشر و روی کامپیوتر صورت گرفته است.

Zoomg received a review code for Clair Obscur: Expedition 33 on PC from the publisher.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات