بررسی بازی Spirit Mancer؛ قاتل شیاطین!
در طول تاریخ گیمینگ، ترکیب دو سبک هک اند اسلش و ساید اسکرولر معمولا به نتایج خوبی رسیده است. یکی از قدیمیترین و بهترین نمونههای این ترکیب، بازی Golden Axe است که برای کنسولهای مختلفی پورت شد و شاهد عرضه دنبالههایی برای آن بودیم.
البته مرزبندی کامل این سبک امری دشوار است و بازیهای ساید اسکرولر دیگری هستند که تجربیات مشابهی با این سبک ارائه میدهند. اما شاخصه این بازیها معمولا دوربین دوبعدی در کنار مبارزات سریع و چالشبرانگیز است.
Spirit Mancer جدیدترین نمونه از این ژانر است که اخیرا برای پلی استیشن 5 و کامپیوتر عرضه شد و نسخه نینتندو سوییچ آن هم در راه است. این بازی المانهایی از سبک دِک بیلدینگ هم بهره برده است تا تجربه نوینی ارائه دهد. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.
بازیکن یک شکارچی شیاطین است که به طور اتفاقی به دوزخ منتقل شده است و حال باید دوستان خود را پیدا کنید و کلید دروازه بازگشت به جهان خود را بیابید. هدف نهایی برای رسیدن به این کار شکست دادن ملکه دوزخ است. غیر از حالت تکنفره، امکان تجربه بازی به صورت کو-آپ محلی هم فراهم شده است.
بازیکن در مبارزات خود چند وسیله مهم و کاربردی دارد. سلاحهای بازیکن شامل یک اسلحه سرد و اسلحه گرم به شکل تفنگهای مختلف است. المان دیگر حاضر برای کمک به مبارزات کارتهای مختلف بازیکن است که قدرت خاصی را فرا میخوانند. این قدرت میتواند یک همراه برای آسیب رساندن به دشمنان باشد یا یک اسپیریت برای جانافزایی به بازیکن.
اسلحه اصلی بازیکن به چند حالت تبدیل میشود که از این بین میتوان به شمشیر، خنجر و نوعی تیروکمان اشاره کرد. این اسلحه اصلی در مناطق خاصی قابل تغییر است. اسلحه گرم هم دامنه مختلفی دارد که از این بین میتوان از کُلت کمری، شاتگان یا خمپارهانداز نام برد. غیر از کلت که همیشه همراه شما است، میتوانید اسلحههای مختلف دیگری در جریان بازی پیدا کنید. البته تعداد تیرهای هر اسلحه غیر از کلت همیشگی شما محدود است و باید به دنبال اسلحههای جدید باشید.
مشابه بازیهای دک بیلدینگ، بازیکن میتواند کارتهای همراه خود را تنظیم کنید و به همراه داشته باشد. امکان تغییر این کارتها هم فراهم شده است که برای این کار به پرداخت سکه نیاز دارید. یکی از ویژگیهای جذاب بازی، امکان محبوس کردن دشمنان است. این دشمنان به شکل یک کارت در میآیند و سپس در مبارزات به شما کمک خواهند کرد.
هرکدام از این سه المان مبارزه شکل مختلفی از آسیب را به دشمنان وارد میکنند. غیر از نوار سلامت، نوار دیگری بالای سر دشمنان دیده میشود که با از بین بردن آن، امکان محبوس کردن آن دشمن فراهم میشود. بسته به رنگ این نوار، باید نوع خاصی از آسیب به دشمنان وارد کنید تا این نوار تمام شود و سپس آن دشمن را محبوس کنید. برای مثال، رنگ آبی یعنی باید از اسلحه دوربرد خود استفاده کنید تا این نوار کوچکتر شود.
در نتیجه، بازیکن همواره میتواند کارتهای جدیدی پیدا کند که در روند مبارزات به او کمک خواهند کرد. برخی کارتها محدود به زمان هستند و برخی دیگر محدود به تعداد خاصی از حرکات. در هر مرحله، هر کارت تنها یک بار قابل استفاده است و تنها در صورت مردن، کارتهای اصلی شما بازیابی خواهند شد. وجود کارتها ویژگی جذابی به مبارزات بازی افزوده است و قابلیت محبوس کردن هم جذابیت آن را دو برابر کرده است.
دشمنان بازی تنوع خوبی دارند و با انواع گوناگونی از آنان روبرو خواهید شد که بسته به نوار نامبرده، باید روش مختلفی برای شکست دادن آنها به کار بگیرید. در این بین باید به باسهای بازی هم اشاره کرد که مبارزات چالشبرانگیزی ارائه میدهند و لحظات مفرحی را برای شما رقم خواهند زد.
یکی از مشکلات بازی در بخش گیمپلی، طولانی بودن بیش از حد برخی مراحل است و گاهی به نظر میرسد تیم سازنده تنها قصد داشته است تا بازی را کِش بدهد. برای مثال، ممکن است نیم ساعت صرف مرحلهای شود که در طول آن بارها با دشمنان یکسان روبرو خواهید شد؛ در حالی که میشد مدت زمان این مرحله را نصف کرد تا خستهکننده نشوند.
بازی Spirit Mancer برای لحظات بین مراحل هم تدابیر مناسبی چیده است و تنها شاهد منتقل شدن از یک مرحله به مرحله دیگری نیستیم. میتوانید به منطقه امن بازی بروید و در آنجا فعالیتهایی شامل امکان انتخاب مراحل فرعی، زرخانه برای خرید و ارتقای اسلحهها، امکان ارتقای قابلیتها و محلی برای خرید و ارتقای کارتها وجود دارند. همچنین مینیگیمهایی هم در این منطقه حضور دارند.
ماهیگیری یکی از این مینیگیمها است که در طول آن کارتهای مختلف به دست خواهید آورد. دومین مینیگیم کشاورزی است که طی آن محصولاتی کاشت و برداشت خواهید کرد که در بخشهای مختلف مثل فراخواندن شیاطین مفید هستند. مینیگیم بعدی مدیریت ماجراجویان محلی است که در طی آن باید تیم خود را مدیریت کنید و آنها را به مناطقی بفرستید تا برایتان سکه و آیتم پیدا کنند.
بازی Spirit Mancer گرافیکی پیکسلی دارد که به شکل زیبایی طراحی شده است. محیطهای حاضر در این اثر هم گسترده هستند و دامنه آن از جنگلهای سرسبز تا مناطق ساحلی و قلعههای آتشفشانی را در بر میگیرد. از نظر فنی هم بازی بدون هیچگونه مشکلی اجرا میشود و خیال بازیکنان از این حیث آسوده است.
متاسفانه موسیقیهای بازی در حد و اندازههای دیگر اجزای آن عمل نمیکنند و شاید حتی در برخی مناطق تجربه بازی بدون موسیقی بهتر از تجربه آن با این قطعات بود. نکته بدتر اینکه ممکن است بسته به مدت زمان مرحله، یک موسیقی برای مدتی طولانی پخش شود و این حس تکراری هم کمکی به ماجرا نمیکند.
یکی از مشکلات دور از انتظار این ویدیوگیم، عدم پشتیبانی کامل از دستههای پلی استیشن روی کامپیوتر است؛ آن هم در حالی که بازی برای پلی استیشن 5 هم عرضه شده است! بهتر بود تیم سازنده تدبیری برای این امر در نظر میگرفت؛ زیرا به گفته خودشان، این بازی روی دسته تجربه بهتری نسبت به کیبورد ارائه میدهد.
در جمعبندی این مطلب باید نوشت که Spirit Mancer یکی از بهترین تجربههای مستقل امسال است. مبارزات شلوغ و سریع در کنار المانهای مناسب نظیر قابلیت محبوس کردن و کارتهای متنوع، گرافیک پیکسلی دلانگیز و مینیگیمهای گوناگون بازی به حدی خوب عمل میکنند که مشکلات آن نظیر موسیقیهای ضعیف و برخی مراحل طولانی به چشم نیایند.
بررسی بازی Spirit Mancer با کد ارسالی ناشر روی پلتفرم استیم صورت گرفته است
Spirit Mancer
نقاط قوت
- مبارزات شلوغ و جذاب
- باسهای چالشبرانگیز
- قابلیت محبوس کردن دشمنان
- مینیگیمهای متفاوت و دوست داشتنی
- کارتهای کاربردی و متنوع در طول مبارزات
نقاط ضعف
- موسیقیهای نه چندان گوشنواز
- بیش از حد طولانی بودن برخی مراحل
- عدم پشتیبانی کامل از دستههای پلی استیشن روی پیسی