استودیو سوئدی Arrowhead اثری را تقدیم گیمرها کرده است که قبل از خرید آن فقط باید یک سؤال را از خودتان بپرسید. آیا بازی شوتر مولتی پلیر سوم‌شخص دوست دارید؟

بازی‌های آنلاین چندنفره، توانایی انکارناپذیری برای نمایش بخشی از قدرت ویدیوگیم دارند. چون با تاکید روی تجربه‌ی جمعی بازی‌ها نشان می‌دهند که چه‌طور ماجراجویی در یک جهان خیالی می‌تواند صدها هزار نفر از نقاط مختلف دنیا را با هم همراه کند. بااین‌حال طی دهه‌ی اخیر و با عرضه‌ی تعداد زیادی از بازی‌های لایو سرویس که بیشتر از «بازی» شبیه ماشین چاپ پول هستند، خیلی از گیمرهای قدیمی حتی به خود «آنلاین بودن» هر بازی جدید نیز احساس منفی پیدا کرده‌اند.

در وصف این اوضاع همین بس که وقتی تریلر جذاب رونمایی از یک بازی پخش می‌شود، بسیاری از گیمرها آرزو می‌کنند که با یک تجربه‌ی چندنفره آنلاین روبه‌رو نباشند. گویا در ذهن خیلی از بازیکن‌ها که عاشق هنر هشتم هستند، بازی‌های آنلاین فقط به این دلیل ساخته می‌شوند که به سرعت و بدون خلاقیت، درآمد ناشرها را افزایش دهند. در این شرایط وقتی اثری مثل هل‌دایورز ۲ از راه می‌رسد، شاید تعداد زیادی از بازی‌سازها به خودشان بیایند.

بازی هلدایورز ۲ توسط فروشگاه تک سیرو برای بررسی در اختیار زومجی قرار گرفته است شما می‌‌توانید برای خرید بازی HellDivers 2 وارد سایت تک سیرو شوید.

تماشا در یوتیوب زومجی

انتشار هل‌دایورز ۲ و موفقیت فراتر از انتظار آن، فقط یک موفقیت برای استودیو سازنده و شرکت ناشر نیست. فروش چند میلیون نسخه‌ای این بازی را نباید یکی از آن دستاوردهایی دانست که صرفا پتانسیل مالی صنعت بازی را نشان می‌دهند. ماجرا جدی‌تر از این حرف‌ها است. استودیو اروهد با Helldivers 2 دربرابر الگوهای مالی زیادی ایستاد، بازی جذاب خود را ارائه داد و با همان لحن طعنه‌آمیز هل‌دایورز فریاد زد: «می‌دانم خیلی‌های‌تان فراموش کرده‌اید و مشغول پرداخت ۲۵ دلار برای یک اسکین هستید، ولی بازی‌های ویدیویی در اصل باید سرگرم‌کننده باشند».

هل‌دایورز ۲ یکی از بازی‌های لایو سرویس ناراحت‌کننده‌ای نیست که هیچ اهمیتی به هنر بازی‌سازی نمی‌دهند و فقط جنبه‌ی تجاری صنعت ویدیوگیم در آن‌ها دیده می‌شود

شلیک به سمت تعداد زیادی از حشرات بزرگ در بازی هل دایورز ۲ پلی استيشن 5

بازی Helldivers 2 در نگاه اول ساختار پیچیده‌ای ندارد. بازیکن پس از اینکه بخش آموزشی کوتاه بازی را پشت سر بگذارد و اسم سفینه خود را انتخاب کند، به‌سادگی می‌تواند مشغول تجربه‌ی مراحل مختلف در نقاط گوناگون کهکشان شود. او هر بار درجه سختی مورد نظر خود برای مرحله را انتخاب می‌کند و سپس به سراغ یکی از مأموریت‌های موجود در یکی از سیاره‌ها می‌رود. پس از تکمیل مأموریت یا شکست خوردن در مأموریت، باید به سراغ انتخاب مأموریت بعدی رفت. به همین سادگی.

چرا یک بازی با چنین مدل ظاهرا ساده‌ای می‌تواند ساعت‌ها گیمر را سرگرم کند؟ چون همین ساختار روی سیستم‌های درستی سوار شده است که مدام به مخاطب، دلایل متفاوت برای بیشتر بازی کردن می‌دهد.

جلوه زیبای سیاره دوردست در بازی Helldivers 2، محصول شرکت سونی و استودیو اروهد

اولین برگ برنده‌ی هل دایورز ۲ این است که در چند سطح و به شکل‌های مختلف، به بازیکن نشان می‌دهد که دارد پیشرفت می‌کند. با دریافت مدال‌ها می‌توانید به سراغ صفحات Warbond بروید و اسلحه، زره، کلاه‌خود، ‌Booster، آرم و حتی ایموت جدید را خریداری کنید. راستی اگر اهل گشت‌وگذار در محیط و جمع‌آوری سمپل‌ها باشید، از آن‌ها برای نصب ماژول‌های تازه روی سفینه‌ی خود بهره می‌برید که مزایای قابل توجهی دارد. این وسط نباید از سوپرکردیت‌ها غافل شد که فروشگاه مخصوص به خود را دارند و به شما فرصت خرید زره‌های متفاوت را می‌دهند. در آن سو با امتیازات Requisition Slips می‌توانید Strategemهای مختلف برید؛ تا از آن‌ها برای حملات هوایی و دریافت تجهیزات گوناگون یا سلاح‌های سنگین در طول نبرد بهره ببرید.

هرکدام از این سیستم‌های پیشرفت، کارکردهای خاص خود را در جلب توجه گیمر دارد. Warbond برخلاف سیستم‌های مرسوم بتل‌پس در اکثر بازی‌های لایو سرویس، هیچ‌گونه محدودیت زمانی برای ارائه‌ی آیتم‌ها به شما ندارد. پس حتی اگر بخواهید فقط هفته‌ای یک ساعت مشغول تجربه‌ی بازی هل‌دایورز ۲ شوید، باز هم می‌توانید از تلاش برای به‌دست آوردن زره و سلاح دلخواه‌تان لذت ببرید. در همین حین به‌لطف وجود Superstore، بازیکن‌هایی که بیشتر به تجربه‌ی این بازی می‌پردازند هم از سوی سازندگان مورد تقدیر قرار می‌گیرند. چون آیتم‌های این فروشگاه خاص، به‌صورت چرخشی هر ۴۸ ساعت یک بار تغییر می‌کند.

از حملات هوایی بیشتر تا تجهیزات گوناگون به مرور زمان در بازی به‌دست می‌آورید، به شما اجازه می‌دهند که حرفه‌ای و بهتر بازی کنید

خرید Strategemهای مختلف نه‌تنها پاداش وقت گذاشتن برای مراحل را به شما می‌دهد، بلکه تنوع گیم‌پلی را بیشتر می‌کند. بعد از مدتی می‌توانید سلاح‌های سنگین معرکه‌ای که در دست بازیکن‌های دیگر دیده‌اید، دِرون هوشمند شلیک‌کننده به دشمنان یا جامپ پک را بخرید؛ تا همواره برای نبردهای پیش رو از آن‌ها استفاده کنید. با Strategemهای بهتر شانس بیشتری برای پیروزی در مراحل سخت دارید. با پیروزی در مراحل سخت موفق به کسب XP می‌شوید. با دریافت XPهای بیشتر، سطح کاراکتر شما ارتقا پیدا می‌کند. با ارتقا سطح کاراکتر، Strategemهای بیشتری برای خرید در دسترس شما قرار می‌گیرند. به این می‌گویند یک بازی که مدام به مخاطب پاداش می‌دهد و او را تشویق به تلاش برای کسب پاداش‌های بیشتر می‌کند. درنهایت وجود سیستم آپدیت ماژول‌های سفینه، پاداش بلندمدتی است که به شما اثبات می‌کند حتی اگر ۱۰ها ساعت مشغول تجربه‌ی هل‌دایورز ۲ شوید و سمپل‌های کمیاب را در سیاره‌های مختلف جمع‌آوری کنید، باز هم بازی پاداشی برای ارائه به شما خواهد داشت.

نشانه‌گیری به سمت حشره عظیم‌الجثه با زاويه دید اول شخص در بازی هل دایورز ۲

تک‌تک پیشرفت‌هایی که در سه پاراگراف پیشین به آن‌ها اشاره کردم، مواردی هستند که بازی به‌صورت مستقیم به شما می‌دهد. از حملات هوایی بیشتر و تجهیزات گوناگون تا اسلحه و زره‌هایی که به مرور زمان در هل دایورز 2 به‌دست می‌آورید، به شما اجازه می‌دهند که با برنامه‌ریزی بهتر و به سبک دلخواه‌ی خود به استقبال چالش‌های سخت‌تر بروید. آن‌ها بازی را برای شما مضحک یا بیش از حد آسان نمی‌کنند. هل‌دایورز ۲، اثر استودیو Arrowhead یک بازی جدی با طراحی مراحل چالش‌برانگیز محسوب می‌شود و اصلی‌ترین پیشرفت در این بازی مربوط‌به مهارت گیمر است.

حتی وقتی چند سلاح تازه دریافت می‌کنید، باید از دانش خود در رابطه با دشمن‌های پیش رو برای انتخاب سلاح مناسب بهره ببرید. در همین حین تنوع زیست‌بوم سیاره‌های مختلف هم روی جریان گیم‌پلی اثر می‌گذارد و استراتژی‌های بازیکن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مبارزه با ربات‌ها در دل محیط جنگلی تاریک، تفاوت‌های اساسی با شلیک به حشرات عظیم‌الجثه وسط طوفان‌های بیابانی آتش‌زا دارد.

تنوع حاضر در مراحل بازی Helldivers 2 واقعا لایق ستایش است. با اینکه نقشه و مأموریت‌های هر مرحله توسط بازی Generate می‌شود، همه‌ی آن‌ها پایه و اساس درست‌وحسابی دارند. اتمسفر و طبیعت سیاره، روز یا شب بودن، نوع و تعداد دشمنان، خطرات آب‌وهوایی و حتی مناظر چشم‌نوازی که در نقاط گوناگون کهکشان می‌بینید، همه و همه روی تجربه‌ی شما از مرحله تاثیر می‌گذارند. این‌جا است که جنریت شدن مراحل هم به تنوع کمک می‌کند و جلوی کاملا تکراری شدن بازی حتی پس از چند ساعت تجربه‌ی مداوم را می‌گیرد.

حشره غول پیکر خوفناک در کات سین آغازین بازی هل دایورز ۲ سونی

هل‌دایورز ۲ دارای ۹ درجه سختی برای مراحل است که به ترتیب آزاد می‌شوند. در دل این سیستم هم می‌توان پاداش‌دهی دل‌چسب بازی را مشاهده کرد. چرا که هرچه درجه سختی مرحله بیشتر باشد، امتیازات بیشتر و سمپل‌های بهتری در آن انتظارتان را می‌کشند. تازه خود این افزایش درجه سختی هم در خدمت رشد تنوع در گیم‌پلی بازی است. زیرا در مراحل سخت (Hard) با موجوداتی مواجه می‌شوید که به هیچ عنوان در چهار درجه سختی قبلی ندیده بودید؛ موجوداتی که باید نقاط ضعف‌شان را بشناسید و نحوه‌ی مبارزه با آن‌ها را یاد بگیرید.

نه‌تنها ایستادگی دربرابر Automatonها فرق اساسی با جنگیدن علیه Terminidها دارد، بلکه هرکدام از این گروه‌ها شامل تعداد زیادی از دشمن‌های متفاوت می‌شوند. در این محصول شرکت Sony و استودیو سوئدی اروهد، یکی از مهم‌ترین بخش‌های پیشرفت مهارت گیمر دقیقا مربوط‌به شناخت دقیق رفتارها و نقاط آسیب‌پذیر دشمنان است. حتی اگر سلاح عالی داشته باشید، با شلیک به برخی از نقاط بدن آهنی Hulk عملا گلوله‌ها را هدر می‌دهید. درحالی‌که اگر بدانید کدام بخش از پشت بدن آن‌ها به‌شدت آسیب‌پذیر است، با یک سلاح عادی هم از پس این ربات‌های خطرناک برمی‌آیید.

طراحی هوش مصنوعی دشمن‌ها در بازی Helldivers 2 رضایت‌بخش است؛ هم ربات‌ها به خوبی از قابلیت‌های خود برای حمله بهره می‌برند و هم حشرات آزاردهنده، همان‌گونه که از موجودات وحشی خطرناک انتظار دارید، سرتان خراب می‌شوند.

شلیک ليزر به ربات قاتل در بازی شوتر مولتی پلیر هل دایورز ۲

حالا تمام مکانیزم‌های جذاب گیم‌پلی را با تجربه‌ی کوآپ بسیار خوب ترکیب کنید؛ تجربه‌ای که به‌لطف طراحی قابل فهم مراحل و دستورها صوتی از پیش تعیین‌شده‌ی موجود در بازی، گیمرهای مختلف می‌توانند بدون حرف زدن با یکدیگر نیز از آن لذت ببرند. هل‌دایورز ۲ با استفاده از چالش‌هایی متفاوتی که در نقاط مختلف نقشه‌ی هر مرحله قرار می‌گیرند، نقش‌های مختلفی را به اعضای تیم می‌دهد. در اولین مرتبه‌ای که با یک تیم از افراد ناشناس به ترمینال چندمرحله‌ای درکنار دو تپه رسیدم، من به سمت ترمینال رفتم و آن‌ها از دو طرف مشغول شلیک به حشرات شدند. ما این سناریو را از قبل کنار هم تجربه نکرده بودیم. اما انقدر هل‌دایورز ۲ بازی کرده بودیم که به سرعت یک استراتژی منطقی برای پشت سر گذاشتن این چالش را در ذهن خود بچینیم.

اکنون هل‌دایورز ۲ دیگر مشکلات روزهای نخست عرضه را هم ندارد. با اینکه بازی طی روزهای اخیر بارها به بیشتر از ۳۰۰ هزار بازیکن همزمان در استیم رسید، دیگر ظرفیت سرورها به اندازه‌ای است که نیازی به ماندن در صف نباشد. چه بخواهید با دوستان خود سراغ تجربه‌ی بازی بروید و چه به سرعت به یک گروه از بازیکن‌های ناشناس بپیوندید، سیستم Matchmaking بازی Helldivers 2 شما را معطل نمی‌کند.

کلاه‌خود خونین شخصیت در بازی Helldivers 2 سونی

البته بازی خالی از نکات منفی نیست. هل‌دایورز ۲ با اینکه روی کاغذ اجازه‌ی تجربه‌ی تک‌نفره، دونفره، سه‌نفره و چهارنفره‌ی مراحل را به بازیکن می‌دهد، عملا فقط برای یکی از این حالات بهینه شده است. هیچ سیستمی در بازی Helldivers 2 وجود ندارد که مرحله را براساس تعداد گیمرها کنترل کند. دشمن‌ها در هر حالت به یک اندازه قدرتمند، پرشمار و آماده‌ی حمله هستند. در نتیجه جدا از مهارت شخصی هر عضو تیم، همین که تعدادتان کمتر از چهار نفر باشد، شانس شما برای پیروزی را به شکل ملموسی کاهش می‌دهد. این برای یک بازی که دست گیمر را در جنبه‌های مختلف گیم‌پلی باز می‌گذارد و به او اجازه‌ی خلاقیت‌ورزی در انجام مأموریت‌ها می‌دهد، جلوه‌ی خوبی ندارد.

همچنین بازی به هیچ عنوان جریمه‌ای را برای بازیکن‌هایی که ناگهان از بازی خارج می‌شوند، در نظر نگرفته است. هل‌دایورز ۲ اثری است که شما در مراحل آن مدام مشغول تصمیم‌گیری‌های تأثیرگذار هستید. آیا می‌خواهید فقط مأموریت اصلی را انجام دهید و سپس با سرعت از سیاره خارج شوید تا به‌خاطر زمان باقی‌مانده امتیاز بگیرید؟ شاید هم دوست دارید که تک‌تک مأموریت‌های فرعی موجود روی نقشه را انجام دهید و تمامی لانه‌های حشرات را از بین ببرید. چه می‌شود اگر در زمان این تصمیم‌گیری‌ها ندانید که افراد همراه‌با شما تا پایان در گروه می‌مانند یا نه؟ امکان دارد که نزدیک محل خروج از سیاره، احساس کنید که تیم شما توانایی نابود کردن آشیانه‌های حشرات در آن سوی نقشه را دارد. بعد وقتی به آن‌جا می‌رسید، ناگهان دو نفر از گروه بیرون می‌روند و تنها می‌مانید؛ در سیاره‌ای که امکان ندارد بتوانید تک‌نفره خودتان را دوباره به محل خروج برسانید. بازی در چنین موقعیت‌هایی می‌تواند بازیکن را خشمگین کند.

شلیک با سلاح شعله افکن در سیاره بیگانه بازی شوتر مولتی پلیر هل دایورز ۲ سونی و استودیو سوئدی اروهد

جدا از تمام نقاط قوت و معدود نقاط ضعف که تا این‌جا به آن‌ها پرداختم، اصلا نباید فراموش کرد که هل‌دایورز ۲ به‌عنوان یک بازی لایو سرویس باید محتوای فراوانی را در گذر زمان به کاربرها ارائه کند. خوش‌بختانه اگر با دقت به کیفیت محصول فعلی نگاه کنید و آن را به درستی بشناسید، متوجه می‌شوید که تیم اروهد شانس زیادی برای سربلند بیرون آمدن از این چالش دارد. Helldivers 2 نه‌تنها از روز اول با حجم قابل قبولی از محتوا به‌دست گیمرها رسید، بلکه هم روی کامپیوتر و هم روی کنسول PS5 موفق به ایجاد پایگاه گسترده‌ای از بازیکن‌ها شده است.

در همین حین بازی به‌لطف پشتیبانی از کراس‌پلی می‌تواند سرورهای خود را در ساعات گوناگون روز به اندازه‌ی کافی شلوغ نگه دارد. وقتی تعداد بازیکن‌های یک بازی لایو سرویس زیاد باشد، تیم سازنده هم از پس تأمین سرمایه‌ی موردنیاز برای گسترش بازی خود برمی‌آید. تازه هل‌دایورز ۲ با اینکه فرق‌های انکارناپذیری با قسمت اول دارد، در بخش‌های مختلف تحت تاثیر آن است. همین باعث می‌شود که تیم سازنده با الهام از کارهایی که قبلا در بازی کوچک‌تر اما در نوع خود محبوب Helldivers انجام داد، به توسعه‌ی محتوا برای Helldivers 2 بپردازد.

داستان جمعی این بازی برای آزاد کردن کهکشان می‌تواند با معرفی انواع جدید حشرات، ربات‌های خطرناک‌تر و از همه مهم‌تر معرفی نژاد جدیدی از دشمن‌ها جلو برود. بازیکن‌ها به مبارزه ادامه خواهند داد و بخش‌های بیشتری از کهکشان آزاد خواهند شد. از راه رسیدن سلاح‌های گوناگون در آینده و حتی شاید وسایل نقلیه برای حرکت سریع‌تر روی سیاره‌ها نیز می‌توانند تضمین‌کننده‌ی حفظ تازگی گیم‌پلی باشند.

موفقیت طولانی‌مدت بازی‌های لایو سرویس را نمی‌توان تضمین کرد. کم نیستند بازی‌هایی که یک روز در اوج بودند و بعد از چند ماه محو شدند. اما هل‌دایورز ۲ انقدر نکته‌ی مثبت و پتانسیل برای گسترش یافتن در آینده دارد که بخواهم به درخشش ادامه‌دار آن امیدوار باشم.

وارد کردن کد در ترمینال در سیاره نارنجی رنگ بازی Helldivers 2، محصول سونی برای کامپیوتر و پلی استيشن 5

بازی Helldivers 2 یک بار دیگر نشان داد که در هر زیرژانر از بازی‌های ویدیویی می‌توانیم آثار لایق تجربه را پیدا کنیم. مهم این است که سازنده واقعا به ساخت بازی‌های ویدیویی سرگرم‌کننده اهمیت بدهد و صرفا برای سوار شدن روی ترندهای پول‌ساز، مشغول تولید ویدیوگیم نشود. استودیو Arrowhead همچنین نشان داد که یک بازی می‌تواند با قیمت ۴۰ دلار عرضه شود، اما به مراتب کمتر از برخی از بازی‌های به اصطلاح رایگان به فکر خالی کردن جیب گیمر باشد.

در پایان باید بگویم من طی چند روز تجربه‌ی بازی Helldivers 2 با اینترنت خانگی +ADSL2 هیچ نیازی به استفاده از DNS نداشتم و بازی Helldivers 2 را بدون هیچ‌گونه لگ آزاردهنده تجربه کردم. کاش گیمرهای ایرانی در آینده بتوانند تمامی بازی‌ها را بدون مشکل و با بهترین اتصال ممکن تجربه کنند.

این بررسی پس از تجربه بازی روی کنسول PS5 نوشته شد


منبع زومجی

Helldivers 2

براساس قانون بوشنل، یادگیری بازی‌ها باید آسان و حرفه‌ای شدن در آن‌ها باید سخت باشد. نولان بوشنل، پدر بازی‌های ویدیویی همچنین در تکمیل این نکته‌ی اساسی می‌گفت که گیمر باید هم در اولین و هم در صدمین دور تجربه‌ی بازی احساس کند که بازی دارد به او پاداش می‌دهد. هل‌دایورز ۲ یکی از معدود بازی‌های لایو سرویس محبوب و معروف چند وقت اخیر است که با این اصل طراحی بازی‌های ویدیویی جور درمی‌آید.
محمدحسین جعفریان

9

نقاط قوت

  • + گیم‌پلی شوتر جذاب
  • + تنوع جدی و قابل لمس دشمن‌ها
  • + پتانسیل بسیار زیاد برای گسترش یافتن در آینده
  • + پاداش دادن مداوم به گیمر ازطریق سیستم‌های مختلف
  • + عرضه با قیمت منصفانه و تحميل نکردن خریدهای درون‌برنامه‌ای

نقاط ضعف

  • - عدم تاثیرگذاری تعداد اعضای تیم روی سختی مراحل
  • - مجازات نشدن بازیکنانی که ناگهان تیم را ترک می‌کنند
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده