Classified France '44 یک بازی در سبک استراتژی تاکتیکی با مبارزه‌های نوبتی است که گیمرها را به دوران جنگ جهانی دوم می‌برد. 

جنگ جهانی دوم همیشه موضوع جذابی در دنیای ویدیو گیم بوده است؛ بارها در قالب بازی‌های شوتر اول‌شخصی مثل مدال افتخار یا کال آو دیوتی در جبهه‌های مختلف این نبرد جنگیده‌ایم و البته که بازی‌هایی در دیگر سبک‌ها از جمله استراتژی هم بارها به این نبرد پرداخته‌اند. حال چند روز دیگر بازی Classified France '44، محصول جدید Team 17 منتشر می‌شود که گیمرها را در قالب یک اثر استراتژی تاکتیکی با مبارزه‌های نوبتی به دوران جنگ جهانی دوم می‌برد. Classified France '44 از نظر گیم پلی حس و حالی شبیه به بازی‌های معروف X-COM دارد و سعی کرده تا ایده‌های خاص خودش را وارد این سبک آشنا کند. 

به‌طور دقیق‌تر، وقایع بازی از جایی آغاز می‌شود که گروهی از سربازهای متخصص جبهه متفقین به فرانسه اشغال‌شده توسط آلمان نازی اعزام می‌شوند تا در روزهای منتهی به نبرد معروف DDay، ماموریت‌های مختلفی را در این کشور انجام دهند و به گروه‌های مقاومت محلی کمک کنند. نقشه محیط به بخش‌های مختلفی تقسیم شده است که هریک در کنترل یکی از گروه‌ها و حزب‌های سه‌گانه هستند. گیمرها با انجام ماموریت‌های مختلف، می‌توانند این مناطق را تقویت کنند و مجموع این تصمیم‌ها، در نهایت به یکی از پایان‌های چندگانه بازی منتهی می‌شود. در واقع، پایان بازی همان روز نبرد DDay است و مجموع فعالیت‌هایی که در مسیر رسیدن به آن انجام می‌دهید، می‌تواند منجر به نتیجه متفاوتی شود. 

نقشه جهان بازی Classified France '44

البته که سازنده‌ها ایده‌هایی مثل همین پایان‌های چندگانه داستانی را در بازی لحاظ کرده‌اند، ولی در مجموع Classified France '44 چندان داستان پر پیچ و خمی ندارد. شاید اصلی‌ترین جذابیت بازی از حیث روایت را بتوان آشنا شدن با نیروهای مختلف عضو گروه‌های مقاومت محلی دانست که هرکدام هویت خاص خود را دارند. همچنین در پایان هر ماموریت در قالب میان‌پرده‌های سینمایی هرچند ساده، اطلاعاتی بیش‌تر در مورد نیروهای اولیه و اصلی اعزامی به فرانسه ارائه می‌شود و می‌توان کمی با آن‌ها ارتباط برقرار کرد؛ با این حال در کل داستان المانی در خدمت گیم‌پلی Classified France '44 است و نباید انتظار روایتی پرجزییات و پیچیده داشته باشید. 

از نظر تجربه کلی، Classified France '44 همانطور که اشاره هم کردیم مکانیک‌هایی مثل مجموعه بازی‌های X-COM، ولی در فضایی کاملا واقع‌گرایانه دارد. پیش از هر چیز باید از روی نقشه بازی، ماموریت مدنظر خود را انتخاب کنید که می‌تواند شامل حمله به گروهی از نیرو‌های نظامی نازی‌ها، دزدیدن اسناد از یک پایگاه آن‌ها یا حتی کمک به یک عضو گرفتار‌شده از نیروهای مقاومت فرانسه باشد. مراحل بازی هرچند از نظر توضیحات و اهداف تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند، ولی به‌طور ساده‌تر می‌توان گفت که در نهایت در همه آن‌ها باید دشمنان را از بین ببرید و چند هدف مشخص‌شده را هم به پایان برسانید. گاهی هم روی نقشه بازی مجبور به انتخاب از بین دو مرحله خواهید بود که تمام کردن یکی به قیمت از دست رفتن دیگری است. در این شرایط معمولا باید بین دو نیروی گرفتار‌شده در دست دشمن یکی را انتخاب کنید و مهارت اصلی آن‌ها و کارایی آن در تیم شما، می‌تواند دلیل خوبی برای انتخاب شما باشد. 

یکی از مراحل بازی Classified France '44

پس از انتخاب مرحله، می‌توانید نیروهای خودتان را هم انتخاب کنید که به مرور با اضافه شدن افراد جدید، تعداد آن‌ها هم بیش‌تر می‌شود. نیرو‌ها بسته به سلاح و مهارت‌هایی که دارند، تاثیر مختلفی در نبرد خواهند داشت؛ مثلا نیرویی متخصص استفاده از سلاح اسنایپر است و دیگری به شات‌گان برای نبرد‌های نزدیک‌تر مجهز شده است. نیرو‌ها با شرکت در نبرد‌ها امتیاز تجربه کسب می‌کنند و این جنبه از بازی به شکل خوبی طراحی شده است؛ چرا که همیشه مخاطب را درگیر این تصمیم‌گیری می‌کند که کدام نیرو را راهی ماموریت‌ها کند و سطحش را با انتخاب چه مهارت‌هایی ارتقا دهد. مهارت‌ها هم شامل نمونه‌هایی چون دقت تیراندازی، روحیه جنگیدن و مواردی از این دست می‌شوند. 

با در نظر گرفتن تمام این نکات، Classified France '44 اصول اولیه یک اثر استراتژی تاکتیکی را رعایت کرده است؛ مراحلی با اهداف مشخص، نیرو‌هایی که هرکدام مهارت منحصربه‌فرد خود را دارند و همینطور در نظر گرفتن مکانیک‌هایی در خود مراحل که از طریق آن‌ها، می‌توانید برای نحوه انجام دادن ماموریت، برنامه‌ریزی کنید. مثلا همه سربازها امکان شلیک با سلاح اصلی و فرعی خودشان و همینطور پرتاب نارنجک را دارند. در عین حال مثل خیلی از بازی‌های مشابه، قابلیت اورواچ هم در نظر گرفته شده است که از طریق آن می‌توان بخشی از محیط را پوشش داد و به‌محض حرکت دشمن در آن منطقه، سرباز مذکور شروع به شلیک به سمت آن می‌کند. همچنین نیروها می‌توانند مهارت‌های دیگری هم داشته باشند و مثلا سلامت هم تیمی‌ها را احیا یا روحیه آن‌ها را تقویت کنند. 

ارتقا نیروها در بازی Classified France '44

ولی خب مشکل Classified France '44 اینجاست که با‌وجود داشتن ایده‌های مناسب، در تبدیل کردن آن‌ها به اثری که در عمل هم ارزشمند و سرگرم‌کننده باشد، ضعف‌هایی دارد. بله، هنوز هم می‌توان از پشت سر گذاشتن مراحل بازی لذت نسبتا خوبی برد و ترکیب توانایی نیرو‌ها برای از بین بردن دشمنان، گاهی تجربه لذت‌بخشی را رقم می‌زند. اما یکی از مشکلات آزاردهنده در این راه، خشک بودن برخی از مکانیک‌های بازی است. برای مثال زمانی که در ذهن خودتان استراتژی لازم برای انجام یک ماموریت را چیده‌اید، ممکن است متوجه شوید که بازی در عمل دست شما را برای این کار باز نمی‌گذارد. مثلا خیلی وقت‌ها درصدی که برای به هدف خوردن تیرهایتان دارید، حالتی غیرمنطقی پیدا می‌کند و بااینکه شاید در دو قدمی دشمنی باشید که حتی پشت سنگر هم نیست، درصد برخورد تیر شاتگان شما به او ۵ درصد محاسبه می‌شود! 

یا در مثالی دیگر، در برخی از مراحل بازی دشمنان در محیط‌های خندق‌مانندی حضور دارند که بسیار هم باریک طراحی شده‌اند و در این حالت رسیدن به آن‌ها به کار عذاب‌آوری تبدیل می‌شود. در واقع بهتر است بگوییم Classified France '44 درگیر یک سری مشکلات فنی در طراحی مراحل و مکانیک‌ها است که گاهی می‌توانند تجربه گیمر را کمی خراب کنند. با این حال زمانی که چنین مشکلاتی وجود نداشته باشد، پشت سر گذاشتن مراحل لذت خوبی فراهم می‌کند؛ مثلا می‌توانید انتخاب کنید که مرحله‌ای را به شیوه مخفی‌کاری پیش ببرید یا به هر شکلی که خلاقیت‌تان اجازه می‌دهد، روش جالب و منحصربه‌فرد خودتان را برای انجام ماموریت پیدا کنید. در این حالت تنوع مناسب توانایی نیرو‌ها می‌تواند منجر به خلق اتفاق‌های جالب و غیرمنتظره‌ای شود. 

شلیک به دشمن در بازی Classified France '44

Classified France '44 از حیث جلوه‌های بصری هم بازی چندان درخشانی نیست. با اینکه طراحی کلی ظاهر محیط‌ها و مراحل، زمانی که از دور به آن‌ها نگاه می‌کنید قابل‌قبول به‌نظر می‌رسد، ولی وقتی انیمیشن‌های مربوط به شلیک به دشمنان نمایش داده می‌شود، طراحی ضعیف کاراکترها و افکت‌های بازی کاملا محسوس است. گاهی هم در حین این انیمیشن‌ها دوربین در در و دیوار گیر می‌کند و وضع خراب‌تر هم می‌شود! جنبه‌های صوتی بازی هم تقریبا وضعیت مشابهی دارند و پس از مدتی شنیدن موسیقی‌های آشنا و تکراری کمی حوصله‌سربر می‌شود. 

در مجموع Classified France '44 قطعا جزو بازی‌های درجه‌یک در سبک خودش نیست ولی هنوز هم اگر طرفدار بازی‌هایی مثل ایکس‌کام باشید، یک بار تجربه آن خالی از لطف نخواهد بود. با‌وجود مشکلات اشاره‌شده، ماموریت‌های بازی می‌توانند عطش شما برای طرح و پیاده‌سازی استراتژی نبرد مناسب را تا حد خوبی سیراب کنند و در کنار آن مواردی مثل امکان ارتقای نیرو‌ها و همینطور مدیریت جنبه‌های دیگر برای رسیدن به پایانی مناسب‌تر، انگیزه‌های مضاعفی برای تجربه این اثر هستند. اما اگر طرفدار این سبک بازی‌ها نباشید، بهتر است سراغ Classified France '44 هم نروید؛ چرا که قطعا گزینه‌های بهتری برای آشنا شدن با سبک استراتژی تاکتیکی در دسترس هستند. 

بررسی بازی بر اساس نسخه کامپیوتر صورت گرفته و کد آن توسط ناشر برای زومجی ارسال شده است. 


منبع زومجی

Classified France '44

در مجموع Classified France '44 قطعا جزو بازی‌های درجه‌یک در سبک خودش نیست ولی هنوز هم اگر طرفدار بازی‌هایی مثل ایکس‌کام باشید، یک بار تجربه آن خالی از لطف نخواهد بود. با‌وجود مشکلات اشاره‌شده، ماموریت‌های بازی می‌توانند عطش شما برای طرح و پیاده‌سازی استراتژی نبرد مناسب را تا حد خوبی سیراب کنند و در کنار آن مواردی مثل امکان ارتقای نیرو‌ها و همینطور مدیریت جنبه‌های دیگر برای رسیدن به پایانی مناسب‌تر، انگیزه‌های مضاعفی برای تجربه این اثر هستند. اما اگر طرفدار این سبک بازی‌ها نباشید، بهتر است سراغ Classified France '44 هم نروید؛ چرا که قطعا گزینه‌های بهتری برای آشنا شدن با سبک استراتژی تاکتیکی در دسترس هستند. 
افشین پیروزی

6.5

نقاط قوت

  • + سیستم مناسب ارتقا و شخصی‌سازی نیرو‌ها
  • + دادن آزادی‌عمل به گیمر برای انتخاب سبک بازی
  • + ایده جالب داشتن چند پایان مختلف

نقاط ضعف

  • - مشکلات فنی در برخی مکانیک‌ها که به تجربه بازی آسیب می‌زنند
  • - کیفیت پایین جلوه‌های بصری
  • - ضعف‌هایی در طراحی برخی از مراحل بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده