Final Fantasy 7 Rebirth را می‌توان یک نامه عاشقانه برای هواداران قدیمی و یک تجربه نقش آفرینی نفس‌گیر برای کاربران جدید دانست. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

اسکوئر انیکس با پروژه ریمیک Final Fantasy 7 قصد دارد کاربران تازه‌وارد را با یکی از بهترین نسخه‌های سری فاینال فانتزی آشنا کند. البته که تتسویا نومورا و تیم او صرفا یک ریمیک ساده را درنظر نگرفته‌اند. یک سه‌گانه که برپایه فاینال فانتزی 7 اصلی ساخته خواهد شد. نسخه اول آن با نام Final Fantasy 7 Remake و پس از سال‌ها انتظار در سال ۲۰۲۰ عرضه شد و شروعی بود برای اتفاقات و ماجراجویی‌هایی که کاربران قدیمی حسابی با‌ آشنا بودند. همان‌طور که گفتم، این سه‌گانه یک بازسازی ساده نیست و شاهد المان‌های داستانی جدیدی هم خواهیم بود که در نسخه اول، پایه‌ریزی‌های آن انجام شد.

حال نوبت به نسخه دوم این سه‌گانه، یعنی Final Fantasy 7 Rebirth رسیده است تا تجربیات کاربران قدیمی و جدید را گسترش دهد. Rebirth نه‌تنها این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد، بلکه فستیوالی از محتویات ارزشمندی است که می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند. درکنار آن، داستانی را ارائه می‌دهد که نمی‌توان برای ادامه آن صبر کرد و به بهترین شکل ممکن قصه خود را روایت می‌کند و موارد غافل‌گیر کننده‌ای را در خود جای داده است.

برای حمایت از زومجی لطفا ویدیو را از یوتوب تماشا کنید

داستان بازی دقیقا پس از وقایع نسخه ریمیک اتفاق می‌افتد. کلود، تیفا، برت، ایریث و رد ۱۳ پس از فرار از میدگار وارد مسافرخانه Kalm شده و حالا کلود از سفیروث صحبت می‌کند. اینکه سفیروث چرا یک تهدید بزرگ به حساب می‌آید و ارتباط‌اش با کلود چیست؟ درواقع کلود داستان پنج سال پیش را تعریف می‌کند. جایی که کلود و سفیروث به همراه دو سرباز دیگر از شینرا به نیبلهیم می‌روند تا تحقیقاتی را روی ری‌اکترو قدیمی شینرا انجام دهند. دراین‌میان اتفاقات مختلفی رخ داده و تمامی موارد دست‌به‌دست هم می‌دهند تا سفیروث به یک انتقام‌جو تبدیل شود.

داستان شروع بسیار خوبی دارد و تا انتها سرعت و نظم خود را حفظ می‌کند

بازی شروع خوب و هیجان‌انگیزی دارد و جدا از اینکه مخاطب جدید را به خوبی با هدف سفیروث آشنا می‌کند، سوالات دیگری را هم به‌وجود می‌آرود. قصه‌گویی و روایت داستانی خوب و منظم Final Fantasy 7 Rebirth کمک کرده است تا داستانی درگیر کننده، جذاب و غافل‌گیر کننده‌ای را مشاهده کنیم. داستان نه از ریتم خود خارج می‌شود و نه مخاطب را خسته می‌کند. پیچیدگی‌های مخصوص‌به خود را دارد و مخاطب جدید و قدیم را به‌درستی در دل بازی قرار می‌دهد. حتی به واسطه گیم‌پلی و ساختار بعضی از مأموریت‌های فرعی، سعی می‌کند تا به داستان اصلی شاخ و برگ دهد و در این راه هم موفق بوده است. در انتها، شاهد یک پایان‌بندی خوب هم هستیم. پایانی که به اکثر سوالات مخاطب پاسخ می‌دهد و جواب مابقی سوالات را به سومین نسخه از این سه‌گانه واگذار می‌کند.

چوکوبو سواری در Final Fantasy 7 Rebirth

شخصیت‌‌پردازی خوب کلود در ریبرث به خوبی ادامه پیدا می‌کند و مخاطب بیش‌ازپیش با او آشنا می‌شود. نوع ارتباط او با سفیروث و تعامل این دو با یکدیگر نقطه عطف شخصیت‌پردازی کلود به حساب می‌آید. البته که سایر شخصیت‌های تیم مثل تیفا، ایریث یا حتی برت و رد ۱۳ هم شخصیت‌پردازی بسیار خوبی دارند و تیم سازنده خیلی خوب پس‌زمینه داستانی آن‌ها را به‌تصویر می‌کشد. نمایش مواردی که حتی برای کاربران قدیمی هم جالب است. دراین‌میان اشاره کنم که با پیش‌روی در داستان و شاهد اضافه شدن کاراکترهای جدیدی به تیم کلود هستیم و آن‌ها هم داستان و شخصیت‌پردازی مخصوص‌به خود را دارند. شخصیت‌پردازی خوب کاراکترها برای شخصیت‌های منفی و خاکستری Final Fantasy 7 Rebirth هم صدق می‌کند و دراین‌میان چند مورد غافل‌گیر کننده جالب هم تدارک دیده شده است.

به لطف استفاده از جزئیات بیشتر در قصه‌گویی، شاهد موارد غافل‌گیر کننده‌ای در داستان بازی هستیم

بااین‌حال داستان و روایت داستانی تنها بخشی نیست که جزئیات بیشتری پیدا کرده و گسترده‌تر از قبل شده است. بلکه، گیم‌پلی Final Fantasy 7 Rebirth دست‌خوش تغییرات زیادی شده است. پس از خروج از میدگار، کلود و تیم او به نقاط مختلفی سفر می‌کنند و ازاین‌رو با یک بازی اکشن نقش‌آفرینی جهان باز طرف هستیم. سیستم مبارزات Final Fantasy 7 Rebirth همانند نسخه ریمیک است، اما تغییراتی در آن اعمال شده است. ساختار مبارزه کردن به‌صورت کاملا مدرن و هک اند اسلش انجام می‌شود و دراین‌میان یک نوار ATB هم طراحی شده است که با پر شدن آن، می‌توانید از جادو یا مهارت‌های کاراکترهای مورد نظر استفاده کنید. دراین‌میان بد نیست به نوار Limit Break هم اشاره کنم که به نحوی همان ضربه آلتیمیت هر بازیکن است.

میان‌پرده‌های سینمایی Final Fantasy 7 Rebirth

جدا از این موارد، ویژگی جدیدی به اسم سینرژی ابیلیتی و سینرژی اسکیل هم به بازی اضافه شده است. سینرژی ابیلی و اسکیل‌ها درواقع مهارت‌های ترکیبی‌ای هستند که می‌توانید با هم‌تیمی‌های خود اعمال کنید. از طرفی دراینجا می‌توانید تیم سه‌نفره خود را شکل دهید. نوع چینش تیم و اعضای آن اهمیت بالایی دارد و با شخصی‌سازی‌های مختلفی که ازطریق متیریاها انجام می‌شود، می‌توانید نقاط ضعف تیم خود را بپوشانید یا نوع کارکرد هر کاراکتر را تاحدی تغییر دهید. برای مثال، از یک متیریا در راستای افزایش سرعت پر شدن نوار ATB کلود استفاده کنید و درکنار آن سلاحی را برای او انتخاب کنید که قادر ضربات جادو رو بسیار افزایش می‌دهد. در ادامه، از متیریاهای جادو بیشتری برای کلود استفاده کنید تا به‌جای یک شمشیرزن زبده و کاربلد، به یک استفاده کننده از جادو قدرتمند تبدیل شود.

سیستم بازطراحی شده ارتقا سلاح‌ها رنگ و بویی جدید به مبارزات بخشیده و بهتر از قبل مخاطب را سرگرم می‌کند

همین گفته و تغییر استراتژی مبارزه‌ای برای سایر هم‌تیمی‌های شما هم صدق می‌کند. البته که بعضی از مأموریت‌های اصلی بازی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که حتما باید با یک یا چند کاراکتر خاص آن را تمام کنید و در این مأموریت‌ها، تیم سازنده از ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر کاراکتر در راستای طراحی محیط و پازل‌ها استفاده کرده است. این حرکت باعث شده تا تنوع گیم‌پلی و گشت‌وگذار به‌شدت بالاتر برود و ازطرفی با تمامی کاراکترهای داستانی هم بازی را تجربه کنید. سیستم ارتقا کاراکتر و پارتی شما درکنار سیستم ارتقا سلاح، از موارد دیگری هستند که طراحی دقیق و پرجزئیاتی دارند. با کشتن دشمنان و باس‌ها XP مورد نیاز برای ارتقا سطح هر کاراکتر و همچنین سطح پارتی را به‌دست می‌آورید. ارتقا سطح فردی، آمار و ارقام وضعیت قدرت هر شخصیت را افزایش می‌دهد و سطح پارتی (Party Level) باعث می‌شود تا بتوانید ارتقاهای جدیدتری را خریداری کنید.

مینی‌گیم‌های Final Fantasy 7 Rebirth

مینی‌‌گیم‌های بازی پتانسیل این را دارند که ساعت‌ها شما را سرگرم کرده و اصلا از تجربه آن‌ها خسته نشوید

برخلاف نسخه پیشین که هر یک از سلاح‌های کاراکترهای بازی ارتقاهای مخصوص‌به خود را داشتند، در اینجا یک ارتقای کلی درنظر گرفته شده است. دراین‌بخش بازیکن می‌تواند ارتقاهایی مثل آزاد سازی سینرژی ابیلی و اسکیل جدید، افزایش قدرت استفاده از جادوها، افزایش نوار سلامت، افزایش ضربات فیزیکی و موارد مشابه را خریداری کنید. حال هرقدر که سطح پارتی شما بالاتر باشد، آیتم‌های بیشتری در دسترس قرار می‌گیرند. درکنار این مورد، پیدا کردن سلاح‌های متفاوت باعث می‌شود تا بتوانید میزان آسیب‌رسانی ازطریق جادو، ضربات فیزیکی یا میزان نوار سلامت و MP خود را بهتر از قبل شخصی‌سازی کنید. تمامی این موارد روی نوع مبارزات شما تاثیر مستقیم گذاشته و به‌راحتی می‌توانید شیوه مبارزه‌ای مخصوص‌به خود را خلق کنید.

جدا از مبارزات و سیستم‌های ارتقا و به‌روزرسانی، گشت‌وگذار و فعالیت‌های جانبی درنظر گرفته شده، بخش دیگری از گیمپلی Final Fantasy 7 Rebirth را به خود اختصاص داده‌ است. هر یک از ریجن‌ها یا همان مناطق نسخه ریبرث زیست بوم و دشمنان مخصوص‌به خود را دارد. همچنین فعالیت‌های جانبی متفاوتی هم برای بازیکن طراحی شده است. بعضی از این فعالیت‌ها، تنها مختص به همان مناطق است و بعضی دیگر هم به‌صورت کلی در تمامی محیط‌ها مشاهده می‌شوند. فعالیت‌های جانبی هم شامل کشتن دشمنان الیت، پیدا کردن محیط‌های مخصوص سامن‌ها یا همان احضارهای بازی، مینی‌گیم‌ها و موارد مشابه می‌شود. اسکوئر انیکس در این نسخه وقت زیادی روی مینی‌گیم‌ها گذاشته است. برای خلق آن‌ها به‌سراغ الهام گرفتن از بازی‌های موفق دیگری رفته است و این المان‌های الهام گرفته شده به‌خوبی با جهان فاینال فانتزی ترکیب شده است. فعالیت‌های جانبی بازی به‌لطف سیستم مبارزات بسیار خوب ریبرث به هیچ‌وجه خسته کننده نیستند و پاداش بسیار خوبی را هم ارائه می‌دهند. ازاین‌رو مشتاق می‌شوید تا هر ریجن را به‌صورت کامل بگردید و تمامی فعالیت‌های داخل آن را کامل کنید.

کاراکتر روگ در بازی Final Fantasy 7 Rebirth

جدا از بازسازی باس‌های قدیمی، باس‌های جدیدی هم به بازی اضافه شده است که طراحی بسیار خوبی دارند

طراحی مأموریت‌های اصلی بازی به بهترین شکل ممکن انجام شده است و درکنار آن مأموریت‌های فرعی تکمیل کننده خوبی هستند. مأموریت‌های فرعی این نسخه طراحی قابل قبولی دارند و از همه مهم‌تر، پاداش خوبی را هم ارائه می‌دهند. دراین‌میان بد نیست به سیستم ساخت و ساز Final Fantasy 7 Rebirth هم اشاره‌ای داشته باشم. ازطریق سیستم ساخت‌وساز می‌توانید آیتم‌های مختلفی نظیر معجون‌ها، Talisman و آیتم‌های کلیدی دیگری را بسازید. هر آیتم متریال‌های مخصوصی دارد که با گشت‌وگذار در محیط‌ها و کشتن دشمنان و برداشتن آیتم‌های داخل محیط، می‌توانید آن‌ها را جمع‌آوری کنید. هرقدر که آیتم‌های بیشتری بسازید، سطح ساخت‌وساز شما هم بالاتر می‌رود و آیتم‌های جدیدتر و بهتری برای ساختن در دسترس قرار می‌گیرد.

Final Fantasy 7 Rebirth از نظر بصری هم عملکرد بسیار خوبی دارد. محیط‌های بازی هم از نظر بصری و هم هنری طراحی بسیار خوبی داشته و خیلی عالی بازسازی شده‌اند. نورپردازی‌ها، جزئیات چهره کاراکترها و لباس‌ آن‌ها از جمله نقاط قوت این بخش هستند. البته که میان‌پرده‌های سینمایی بازی هم نقش پررنگی را ایفا می‌کنند. میان‌پرده‌های سینمایی بازی اکثرا به‌صورت in-game طراحی شده است، اما دراین‌میان بعضی از میان‌پرده‌های بازی هم ساختار CGI داشته و کیفیت بسیار خوبی دارند. میان‌پرده‌های سینمایی بازی کمک بسیاری به روایت داستان کرده است و در بعضی از سکانس‌ها حال و هوایی سینمایی را به بازی بخشیده است.

زک و کلود در بازی Final Fantasy 7 Rebirth

بااین‌حال ریبرث می‌توانست روی حالت پرفورمنس کیفیت بهتری را دراختیار مخاطب قرار دهد. جدا از موارد ذکر شده در بخش طراحی، دشمنان بازی طراحی خوب و متنوعی دارند و باس‌های ریبرث طراحی منحصربه‌فردی را به خود اختصاص داده‌اند. بازسازی دقیق و فوق‌العاده باس‌های اصلی سبب شده تا حتی کاربرای قدیمی هم بتوانند نبردی نفس‌گیر، هیجان‌انگیز و جذاب را تجربه کنند و درکنار آن تعداد موارد غافل‌گیر کننده هم تو این بخش برای کاربرای قدیمی تدارک دیده شده است. مواردی که با دقت و خیلی هوشمندانه طراحی شده و در دل بازی قرار گرفته است. از نظر فنی هم بازی بدون افت فریم یا باگ خاصی اجرا می‌شود و کاربران تجربه‌ای روان را کسب خواهند کرد.

تیم سازنده برای موسیقی‌های Final Fantasy 7 Rebirth به‌سراغ بازسازی بعضی از آهنگ‌های خاطره‌انگیز و معروف بازی اصلی رفته است و دراین‌میان ساندترک‌های جدید بسیاری هم طراحی شده است تا کاربران تجربه‌ای جدید را کسب کنند. افکت‌های صوتی بازی هم طراحی خوبی دارند و از نظر دوبله، دوبله انگلیسی فاینال فانتزی ۷ ریبرث را می‌توان جزو بهترین آثار شرقی دانست که دارای دوبله انگلیسی هستند. در آخر، Final Fantasy 7 Rebirth یک تجربه دلچسب و دلنشین است که ۷۰-۸۰ ساعت مخاطب را درگیر می‌کند. البته که باتوجه به نوع گشت و گذارتان در محیط و انجام فعالیت‌های جانبی، این زمان می‌تواند بیشتر هم شود. Final Fantasy 7 Rebirth یک بازی اکشن نقش‌آفرینی فوق‌العاده است که تجربه کلی آن به قدری خوب است که عملا می‌توان مشکلات آن را نادیده گرفت و یک تجربه کامل را کسب کرد.

بررسی بازی روی پلی استیشن 5 انجام شده و کد آن توسط ناشر دراختیار زومجی قرار گرفته است


منبع زومجی

Final Fantasy 7 Rebirth

Final Fantasy 7 Rebirth یک تجربه بی‌نقص و هیجان‌انگیز برای کاربران بازی‌های اکشن نقش آفرینی است. البته آن دسته از افرادی که نسخه ریمیک را هم تجربه کرده‌اند. بااین‌حال این بازی را می‌توان یک نامه عاشقانه برای هواداران بازی اصلی دانست. تیم سازنده با هوشمندی المان‌های جدیدی را به داستان اضافه کرده و درکنار آن همان داستان قدیمی را گسترش داده و جزئیات بیشتری را به آن اضافه کرده است. جزئیاتی که در آن زمان به خاطر عدم پیشرفت تکنولوژی قادر به انجام آن نبوده‌اند.
محمد صادق تواضعی

10

نقاط قوت

  • + روایت داستانی بسیار خوب بازی
  • + شخصیت‌پردازی عالی کاراکترهای بازی
  • + سیستم مبارزات عمیق و درگیر کننده
  • + بازسازی بسیار خوب محیط‌های اصلی
  • + استفاده دقیق از ویژگی‌های هرکاراکتر در راستای طراحی بعضی از مأموریت‌های اصلی
  • + طراحی عالی باس‌های اصلی
  • + ارزشمند بودن تلاشی که برای کامل کردن فعالیت‌های فرعی یا مأموریت‌های فرعی انجام می‌دهید
  • + موسیقی‌های گوش‌نواز

نقاط ضعف

  • ندارد
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده