بازی Persona 3 Reload با اینکه پکیج هیجان‌انگیزی برای کاربرای نسخه اصلی به حساب نمی‌آید، اما برای کاربران تازه‌وارد، یک تجربه جذاب و هیجان‌انگیز است. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

ریمیک در صنعت بازی‌های ویدیویی موردی است که طی چند سال اخیر شدت گرفته و شاهد بازسازی بعضی از بازی‌های قدیمی هستیم. حال بازسازی یک بازی با اهداف متفاوتی انجام می‌شود. بعضی وقت‌ها سازنده دوست دارد هواداران جدیدی را به بازی قدیمی خود جذب کند یا درکنار جذب کاربرای جدید، ارائه یک تجربه متفاوت و آشنا برای کاربران قدیمی هم جزو برنامه است. قطعا مورد دوم، جذاب‌تر است و قشر بیشتری از بازیکنان محصول مورد نظر را تجربه خواهند کرد. البته که کیفیت مناسب توسعه هم مورد مهمی است که باید به آن توجه زیادی داشت.

برای حمایت از زومجی، لطفا ویدیو را از یوتوب تماشا کنید

در میان مجموعه پرسونا که هرکدام از نسخه‌ها داستان مخصوص‌به خود را دارند، Persona 3 را می‌توان بهترین نسخه از نظر داستان دانست. اما، نزدیک به دو دهه از عرضه آن بازی گذشته است و اغلب گمیرهای امروزی که از علاقه‌مندان به بازی‌های نوبتی هستند، قادر به تجربه و لذت‌بردن از Persona 3 نیستند. دلیل آن هم چیزی جز قدیمی بودن بازی و المان‌های آن نیست. این در حالی است که استودیو اتلس (Atlus)، بازی Persona 3 Reload را برای کاربران آماده کرده است. اما، سؤال اینجا است که پس از گذشت ۱۸ سال از عرضه بازی پرسونا ۳، آیا ریمیک این بازی حس و حال یک بازی جدید را القا می‌کند و می‌تواند تجربه‌ای ناب برای کاربران امروزی یا حتی کاربران نسخه اصلی باشد؟

داستان بازی از جایی شروع می‌شود که قهرمان داستان به مدرسه‌ای جدید انتقال داده می‌شود تا سال دوم دبیرستان را در آن‌جا سپری کند. این در حالی است که در ایستگاه مترو و در راه رسیدن به خوابگاه، متوجه شرایط عجیب و غریبی در جهان بازی می‌شود. درواقع پس از اینکه ساعت از ۱۲ شب می‌گذرد، شرایطی به اسم Dark Hour به وجود آمده و در آن شدوها (Shadows) به شکار انسان‌ها می‌پردازند. تمامی این اتفاقات دست‌به‌دست هم می‌دهند تا کاراکتر اصلی برای محافظت از خود و دوستان‌اش پرسونای خود را آزاد کند.

تعامل با میتسورو در بازی Persona 3 Reload

قهرمان پرسونا ۳ ریلود را می‌توان بهترین کاراکتر اصلی سری پرسونا از نظر شخصیت‌پردازی دانست

Persona 3 Reload شروع خوب و مرموزانه‌ای دارد. از امان ابتدا سوالات مختلفی در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند و باگذر زمان، به این سؤال‌ها به خوبی جواب داده می‌شود. روایت داستان به هیچ‌وجه شکل و شمایل سینوسی به خود نمی‌گیرد و در یک شرایط متعادل و جذاب، قصه بازی روایت می‌شود. دراین‌میان موارد غافل‌گیر کننده و پیچیدگی‌های داستانی‌ای هم برای مخاطب درنظر گرفته شده است تا Persona 3 Reload باتوجه به شالوده و ساختار کلیشه‌ای داستان خود بتواند تجربه‌ای درگیر کننده، جذاب و هیجان‌انگیز را ارائه دهد. شخصیت‌پردازی کاراکترهای اصلی هم مورد دیگری است که به این جذابیت کمک کرده است.

از همان ابتدا با تمامی کاراکترهای داستانی آشنا نمی‌شوید و با پیش‌روی در داستان، شخصیت‌ها به شما معرفی می‌شوند. هر کاراکتر داستان مخصوص‌به خود را دارد و با تعامل با کاراکترها، بیش‌ازپیش با پس‌زمینه داستانی این دسته از کاراکترها آشنا می‌شوید. همچنین خود شما هم تا انتهای بازی به یک کاراکتر بهتر و پخته‌تر از قبل تبدیل شده و بعضی از انتخاب‌های شما و کارهایی که انجام می‌دهید، روی پایان بازی تأثیرگذار هستند. جدا از کاراکترهای اصلی، جهان بازی شامل شخصیت‌های دیگری هم می‌شود که می‌توانید با آن‌ها بیرون بروید و وقت خود را در اختیارشان قرار دهید. البته که داستان این دسته از کاراکترها به خوبی کاراکترهای اصلی نیست، اما داستان منحصربه‌فردشان، شما را قلقلک می‌دهد تا با تمامی آن‌ها وقت بگذرانید.

ضربه همگانی و تمام عیار در Persona 3 Reload

Persona 3 Reload یک بازی نقش آفرینی با نبردهای نوبتی است. گشت‌وگذار شما در محیط‌های بازی به‌صورت آزادانه انجام می‌شود، اما موقعی که پای مبارزات به‌وسط می‌آید، بازی ساختار نوبتی به خود می‌گیرد. البته که پرسونا 3 ریلود هم همانند نسخه‌های بعد و قبل از خود، دو گیم‌پلی متفاوت دارد. گیم‌پلی‌هایی که هرکدام به یکدیگر مربوط بوده و روی یکدیگر تأثیرگذار هستند. بُعد اول گیم‌پلی، زندگی شبانه شما در قالب رهبر جدید گروه SEES است که وظیفه‌ای جز نابودی شدوها ندارد. جایی که تمام و کمال سیستم مبارزات در آن دخیل است. به هنگام نبرد با دشمنان، استفاده از آیتم‌های مختلف، گارد گرفتن، ضربات معمولی و استفاده از مهارت‌های پرسونا، کارهایی است که می‌توانید انجام دهید.

پرسونا 3 ریلود هم همانند نسخه‌های بعد و قبل از خود، دو گیم‌پلی متفاوت دارد. گیم‌پلی‌هایی که هرکدام به یکدیگر مربوط بوده و روی یکدیگر تأثیرگذار هستند

البته که همه چیز به موارد ذکر شده ختم نمی‌شود. چینش اعضای تیم و تغییر آن یکی از موارد مهم در سیستم مبارزات به حساب می‌آید. هر دشمن همانند شما و سایر اعضای تیم، نقاط ضعف و قوت مخصوص‌به خود را دارد. ازاین‌رو استفاده از کاراکترهایی که بتوانند دست شما را برای انجام کارهای مختلف باز بگذارند، موردی است که باید به آن توجه داشت. خود شما هم قادر به هدایت پرسوناهای مختلفی هستید. در نتیجه با ساخت و ساز پرسوناهای جدیدتر و متنوع‌تر، می‌توانید المان‌هایی نظیر برق، باد، آتش و موارد مشابه را در مقیاس گسترده‌تری پوشش دهید تا در مبارزات راحت‌تر از قبل پیروز شوید.

دشمنان الیت در بازی Persona 3 Reload

بعضی از دانجن‌ها و محیط‌های بازی طراحی ساده‌ای دارند و پس از مدتی حس و حال تکراری و یکنواختی را ارائه می‌دهند

اشاره کنم که سیستم مبارزات پرسونا ۳ ریلود گستردگی بسیاری دارد، اما اصلا گیچ کننده نیست و به مرور زمان خود بازی به خوبی ویژگی‌های جدید را آموزش می‌دهد. حال جدا از ارتقا سطح کاراکترها، پرسوناها و ساخت‌وساز پرسوناهای جدید، موردی ک می‌تواند روی مبارزات حسابی تأثیرگذار باشد، بُعد اصلی گیم‌پلی یعنی زندگی قهرمان داستان در قالب یک نوجوان سال دوم دبیرستان است. شما دارای سه ویژگی اجتماعی به نام‌های شجاعت، دانش و جذابیت هستید. انجام فعالیت‌های مختلف نظیر رستوران رفتن، بازی کردن، درس خواندن و جواب دادن به سؤال معلم‌ها یا حتی خوابیدن سر کلاس، می‌تواند روی یکی از این سه ویژگی تأثیرگذار باشد.

بالاتر رفتن سطح ویژگی‌های اجتماعی شما باعث می‌شود تا بتوانید با شخصیت‌های بیشتری در تعامل باشید و تعامل با کاراکترهای بیشتر، به منزله تنوع بیشتر میان پرسوناها و ساخت آن‌ها است. تمامی پرسوناهایی که برای بازی درنظر گرفته شده است، هرکدام زیر مجموعه‌ای از یکی از کارت‌های تاروت هستند. حال کاراکترهایی که می‌توانید با آن‌ها تعامل داشته باشید هم هرکدام نماینده‌ای از یکی از کارت‌های تارت هستند. برای مثال شما و سایر شخصیت‌های اصلی که می‌توانید در تیم خود انجام دهید، نماینده کارت ابله یا همان Fool به حساب می‌آیید. ازاین‌رو داشتن برنامه منظم برای انجام تمامی فعالیت‌ها در زمان مناسب خود، حسابی کمک حال شما خواهد بود.

دانجن‌های بازی Persona 3 Reload

جدا از تمامی فعالیت‌های درنظر گرفته شده در جهان پرسونا ۳ ریلود، مأموریت‌های فرعی متفاوتی هم برای شما درنظر گرفته شده است. مأموریت‌های فرعی شامل پیدا کردن آیتم‌های خاصی، ساخت پرسوناهای متفاوت با قدرت‌های مشخص و موارد مشابه است. پاداشی که این دسته از مأموریت‌ها دراختیار شما قرار می‌دهند، بسیار ارزشمند بوده و می‌توانند روی قدرتمندتر شدن شما تاثیر مستقیمی بگذارند. سیستم مبارزات بازی باوجود مکانیسم‌هایی مثل تعامل با شخصیت‌ها، وجود پرسوناهای متعدد و متنوع برای ساخت‌وساز و هم‌تیمی‌هایی که هرکدام طراحی منحصربه‌فرد و خوبی دارند، به هیچ‌وجه تکراری نخواهد شد و همیشه مخاطب را سرگرم می‌کند. حتی اگر در این دسته از بازی‌ها عاشق چالش و به چالش کشیده شدن هستید، اتاق‌های ویژه‌ای در طول دانجن‌های بازی برای شما تدارک دیده شده که دشمنان این اتاق‌ها، حسابی شما را به چالش خواهند کشید.

پاداشی که مأموریت‌های فرعی دراختیار شما قرار می‌دهند، بسیار ارزشمند بوده و می‌توانند روی قدرتمندتر شدن شما تاثیر مستقیمی بگذارند

بااین‌حال پرسونا ۳ ریلود محصولی است که صرفا از نظر بصری و انیمیشن‌های مبارزه‌ای بازسازی و مدرنیزه شده است. ازاین‌رو بعضی از دانجن‌ها و محیط‌های بازی طراحی ساده‌ای دارند و پس از مدتی حس و حال تکراری و یکنواختی را ارائه می‌دهند. البته که به خاطر وجود سیستم مبارزات سرگرم کننده و درگیر کننده‌ای که پرسونا ۳ ریلود دارد، می‌توانید خود را در این دسته از محیط‌ها سرگرم نگه دارید تا گشت‌وگذارتان در آن‌ها تمام شود.

انجام فعالیت‌های Persona 3 Reload

هرکدام از باس‌های اصلی مبارزه درگیر کننده‌ای را دراختیارتان قرار می‌دهد و از نظر ساختار مبارزه‌ای هم از یکدیگر متمایز هستند

از نظر بصری Persona 3 Reload تجربه‌ی بسیار خوبی است. شاید گرافیک و جلوه‌های بصری آن در حد و اندازه پرسونا 5 نباشد، اما به‌عنوان یک بازی ریمیک بسیار خوب است. میان‌پرده‌های سینمایی بازی همانند یک انیمه کوتاه هستند و دراین‌‌میان میان‌پرده‌های سینمایی دیگری هم با حال و هوای طراحی‌های داخل بازی طراحی شده تا بازیکن بتواند تجربه‌ای متفاوت را از این حیث ارائه دهد. دشمنان بازی یا همان شدوها طراحی متنوعی دارند و از نظر قدرت هم متعادل هستند. هم شدوهای چالش‌برانگیزی را مشاهده می‌کنید که اکثرا در قالب دشمنان الیت سر راه شما سبز می‌شوند و هم دشمنان معمولی که با پیشروی در بازی، سطح‌شان بالاتر می‌رود.

باس‌های اصلی Persona 3 Reload طراحی خیلی خوبی دارند. هرکدام از آن‌ها مبارزه درگیر کننده‌ای را دراختیارتان قرار می‌دهد و از نظر ساختار مبارزه‌ای هم از یکدیگر متمایز هستند. البته که باخاطر قدیمی بودن حال و هوای بازی و باس‌ها، نمی‌توان آن‌ها را در حال حاضر جزو بهترین‌های سری پرسونا دانست، اما این گفته بدین معنا نیست که طراحی ضعیفی دارند و مبارزه با آن‌ها لذت‌بخش نخواهد بود. از نظر فنی هم نسخه بازسازی شده پرسونا 3 عملکرد خوبی دارد و یک تجربه روان و بدون افت فریم یا باگ خاصی را کسب خواهید کرد.

مبارزه با دشمنان در Persona 3 Reload

موسیقی‌های Persona 3 Reload شنیدنی و گوش‌نواز است. البته که ووکال بعضی از موسیقی‌های نسخه اصلی تغییر پیدا کرده است و شاید به همان اندازه جذاب نباشند، اما به خوبی در ارائه حس و حال نبردها، میان‌پرده‌های بازی و باس فایت‌ها خوب عمل کرده‌اند. صداگذاری‌های بازی هم در سطح خوبی است. تمامی میان‌‌پرده‌های سینمایی و صحبت‌های کاراکترها در داخل بازی با یکدیگر صداگذاری شده است. دراین‌میان بعضی از تعامل‌های شما با شخصیت‌های جهان بازی که اهمیت کمتری نسبت‌به سایر ارتباط‌ها دارد، صرفا دیالوگ محور است. دوبله انگلیسی پرسونا ۳ ریلود هم بااینکه اندازه دوبله اصلی خوب و گیرا نیست، اما با حال و هوای کاراکترها و شخصیت‌شان هم‌خوانی داشته و می‌تواند تجربه‌ی خوبی را ارائه دهد

در انتها، Persona 3 Reload تجربه جذاب و سرگرم کننده‌ای است. می‌تواند ساعت‌ها کاربران تازه‌وارد را به جهان بازی‌های نوبتی را سرگرم کند. اشخاصی که درگذشته و عرضه پرسونا ۵، حسابی با این بازی ارتباط گرفته‌اند، اما به خاطر قدیمی شدن نسخه‌های قبلی، قادر به تجربه آن‌ها نیستند. بااین‌حال پرسونا ۳ ریلود برای کاربران نسخه اصلی آنطور که باید و شاید محصول واجبی برای تجربه نیست.

تجربه بازی باتوجه به نسخه پلی استیشن 5 انجام شده و کد آن توسط ناشر در اختیار زومجی قرار گرفته است


منبع زومجی

Persona 3 Reload

Persona 3 Reload به خوبی کار خود را در جذب کاربرای جدید انجام می‌دهد. مدرنیزه شدن بازی از نظر بصری و گیم‌پلی موردی است که کاربران امروزی بازی‌های نوبتی به آن احتیاج دارند. داستان‌سرایی و شخصیت‌پردازی کاراکترهای اصلی به بهترین شکل ممکن انجام شده است و حسابی شما را درگیر می‌کند. این در حالی است که به خاطر ساختار قدیمی بازی و عدم بازسازی محیط‌ها، بعضی از آن‌ها حس و حالی تکراری و یکنواخت را به خود می‌گیرند. بااین‌حال پرسونا ۳ ریلود شاید برای کاربران نسخه اصلی تجربه مهمی قلمداد نشود، اما برای کاربران تازه‌وارد به این دسته از بازی‌ها، یک تجربه مهم و واجب است.
محمد صادق تواضعی

8.5

نقاط قوت

  • + داستان‌سرایی بسیار خوب و درگیر کننده
  • + شخصیت‌پردازی بسیار خوب کاراکترهای اصلی بازی
  • + سیستم مبارزات عمیق و لذت‌بخش
  • + طراحی متنوع پرسوناهای بازی
  • + ارزشمند بودن انجام مأموریت‌های فرعی و تعامل باکاراکترهای جهان بازی
  • + طراحی بسیار خوب دشمنان از نظر قدرت و تعادل نسبت به نوع پیشرفت شما در بازی

نقاط ضعف

  • - ساختار تکراری طراحی بعضی از محیط‌های بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده