ندررلم با Mortal Kombat 1 جهانی رو خلق کرده که شروع خوبی داره، اما آن‌چنان جهان بی نقصی هم نیست. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

بازی‌های مبارزه‌ای همیشه مخاطب‌های خاص خود را داشته است. از گذشته تا به‌امروز مجموعه‌های مختلفی را دیده‌ایم که در این سبک خلق شده و هرکدام در تلاش بودند تا کاربران را به نحوی سرگرم کنند. بااین‌حال در میان بازی‌ها و سری‌های مبارزه‌ای، سه مجموعه حرف اول را می‌زنند و Mortal Kombat یکی از آن‌ها است. استودیو ندررلم با خلق این سری محبوبیت بسیاری را کسب کرد و جدیدترین نسخه از این سری، با نام Mortal Kombat 1 معرفی شد؛ درواقع ندررلم با یک ایده جاه‌طلبانه مورتال کامبت 1 را خلق کرده و آن هم چیزی جز ریبوت داستان و جهان بازی نیست.

البته که با نوع پایان‌بندی مورتال کامبت 11، انتظار می‌رفت که ندررلم این چنین حرکتی را پیاده‌سازی کند. Mortal Kombat 1 بازی مبارزه‌ای خوبی است و پتانسیل سرگرم کردن مخاطب را به‌واسطه محتویات خود دارد، اما نقاط ضعف آن هم به‌گونه‌ای است که نمی‌توان منکر آن شد و ای کاش در بازی وجود نداشتند.

فروشگاه آی‌پینز حامی بررسی بازی مورتال کامبت ۱ زومجی با کد تخفیف است. شما می‌توانید هم‌اکنون با ورود به سایت آی‌پینز کلی گیفت‌کارت را با قیمت خوب خریداری کنید. تازه آی‌پینز این امکان را فراهم کرده تا کد تخفیف ZOOMG را برای گیفت‌کارت‌های استیم، پلی استیشن، ایکس باکس و نینتندو استفاده کنید.

برای حمایت از زومجی لطفا ویدیو را از یوتوب تماشا کنید

داستان Mortal Kombat 1 دقیقا بعد از اتفاقات بسته الحاقی Aftermath روایت می‌شود. جایی که لو کنگ مجددا جهان را بازسازی کرده و قلمروها را می‌سازد. او با هدف خلق یک دنیا بدون جنگ، همه چیز را خلق کرده است. اما، مشکل از جایی شروع می‌شود که ساکنان این قلمروها، مثل لو کنگ فکر نمی‌کنند. بازی از جایی شروع می‌شود که شنگ سونگ در حال فروش یک داروی خاص است، اما همه چیز ماطبق میل او پیش نمی‌رود. در ادامه کرونیکا به او وعده قدرت را می‌دهد. از سمت دیگر، لو کنگ به‌دنبال مبارزانی است که بهترین آن‌ها بتواند در مسابقه مخصوص سرزمین Outworld به‌عنوان نماینده زمین شرکت کند.

مورتال کامبت 1 از نظر داستان و روایت داستانی شروع بسیار خوبی دارد. اما آیا تا انتها این خوب و جذاب بودن داستان ادامه پیدا می‌کند؟ در جواب باید بگم که خیر. Mortal Kombat 1 دارای ۱۵ مرحله داستانی است و تقریبا از مرحله ۱۱ الی ۱۲ به بعد، افت شدیدی را در داستان‌سرایی شاهد هستیم. ندررلم در روایت داستانی انتهای بازی عجله بسیار زیادی را به خرج داده و همین مورد سبب شده تا پایان‌بندی خوبی را شاهد نباشیم.

ساب زیرو در بازی Mortal Kombat 1

همچنین باتوجه به یک سری از اتفاقات داستانی، ندررلم آنطور که باید و شاید به جزئیات دقت نکرده است. ای کاش در بخش داستانی، به تمامی این موارد دقت می‌شد و ایده جاه‌طلبانه ندررلم در خلق یک جهانی کاملا جدید، به بهترین شکل ممکن پیش می‌رفت. از نظر شخیصت پردازی، مورتال کامبت 1 پیش‌زمینه داستانی تعداد زیادی از کاراکترها را به‌‌نمایش می‌گذرد و دراین‌میان شخصیت‌پردازی کاراکترهایی مثل باراکا و جانی کیج به بهترین شکل ممکن انجام شده است و از آن طرف، شخصیت‌هایی مثل ساب زیرو (بی هان) می‌توانستند شخصیت پردازی بهتری داشته باشند.

مورتال کامبت 1 از نظر گیم‌پلی تجربه‌ای درخور سری مورتال کامبت را ارائه می‌کند

به شخصه معتقدم که در بازی‌های مبارزه‌ای، گیم‌پلی حرف اول را می‌زند. هرقدر که داستان این دسته از بازی‌ها خوب باشد، اگر گیم‌پلی جذابیت لازم را نداشته باشد، کاربر در سریع‌ترین زمان ممکن بازی را ترک می‌کند. Mortal Kombat 1 از این نظر تجربه‌ای روان و جذاب را ارائه می‌دهد. در همین ابتدا بگویم که اگر جزو کاربران تازه‌وارد هستید و می‌خواهید برای اولین‌بار سری مورتال کامبت را تجربه کنید، جای نگرانی‌ای وجود ندارد. بخش تمرینی Mortal Kombat 1 به‌گونه‌ای طراحی شده که بازیکنان هم می‌توانند قانون و قواعد بازی را به‌خوبی یاد بگیرند و هم اینکه با کاراکتر دلخواه خود، چالش کومبوها را کامل کنند.

ساب زیرو، اسموک و اسکورپیون در حال کمک به لو کنگ در Mortal Kombat 1

متن طراحی مناسب ضربات و کومبوهای کاراکترها در مورتال کامبت 1 طراحی بسیار خوبی دارند و تعادل میان قدرت کاراکترها هم به درستی رعایتی شده است

هر کاراکتر هفت کومبو مخصوص‌به خود را دارد که از آسان به سخت طراحی شده‌‌اند. ساختار بازی‌های مبارزه‌ای بدین گونه نیست که حتما تمامی کومبوها را از همان ابتدا یاد بگیرید. اگر تازه وارد هستید، می‌توانید کار را با یک کومبو آغاز کرده و به مرور زمان و کسب تجربه خود را بهتر کنید. موردی که مورتال کامبت 1 در آن خیلی خوب عمل کرده، این است که حتی اگر نخواهید سراغ کومبو‌ها برید، می‌توانید ضربات ساده‌تری را در قالب یک سری کومبو پایه یاد گرفته و از آن‌ها استفاده کنید. مهم‌ترین فاکتور، یادگیری پایه و اساس بازی و شناخت روی کاراکترها است.

طراحی مناسب ضربات و کومبوهای کاراکترها در مورتال کامبت 1 طراحی بسیار خوبی دارند و تعادل میان قدرت کاراکترها هم به درستی رعایت شده است. البته که در اینجا، دیگر شاهد نبردهای یک‌به‌یک میان شخصیت‌های جهان مورتال کامبت نیستیم. دراین‌جا سیستم به اسم کمئو (Kameo) به مخاطب معرفی می‌شود. درکنار کاراکترهای اصلی، تعدادی کاراکتر به‌عنوان کمئو معرفی شده که درکنار شما مبارزه می‌کنند. هر یک از کمئو‌ها ضربات مخصوص به خود را دارند و در طول مبارزه، با اعمال ضربات آن‌ها می‌توانید از استراتژی‌های مبارزه‌ای متفاوتی استفاده کنید. اشاره کنم همیشه و هر زمان نمی‌توانید از کمئوها استفاده کنید و نوار مخصوص‌به خود را دارند. ازاین‌رو در این مورد حسابی باید دقت به خرج دهید و بدون هدف از این ویژگی استفاده نکنید.

کومبو زدن در بازی Mortal Kombat 1

جدا از محتویات داستانی، بازی دارای حالتی به اسم Invasion است. در جریان Invasion که شبیه به یک بازی رومیزی طراحی شده است. در جریان حالت اینویژن که یک محتویات تقریبا فصلی برای مورتال کامبت ۱ به حساب می‌آید، بازیکنان می‌توانند به‌واسطه کاراکتر دلخواه خود مشغول تجربه مواردی مثل نبردهای معمولی، مینی‌گیم‌های Test Your Might، بقا و موارد مشابه شوند. در ازای انجام این موارد، سطح ارتقای اینویژن خود را بالا برده و درکنار آن کاراکترهای اصلی و کمئوها را هم ارتقا می‌دهید. درواقع هر از مبارزان بازی یک سیستم پیشرفت شبیه‌به بتل‌پس داشته که با نام Mastery معرفی شده و با ارتقای سطح مبارز، آیتم‌های تزئینی، بروتالیتی‌ها و همچنین فیتلیتی دوم در دسترس قرار می‌گیرد.

با پیشرفت در مستری هر کاراکتر، آیتم‌های تزئینی، بروتلیتی‌ها و فیتلیتی دوم آزاد می‌شوند

اینویژن طراحی خوبی دارد و دراصل محلی برای فارم کردن مستری کاراکترها است، اما محتوایی نیست که بخواهید تمرکز اصلی خود را روی آن بگذارید و صرفا می‌توان آن را یک محتوای جانبی برای بیشتر سرگرم کردن مخاطب تلقی کرد. زیرا پس از گذشت چند ساعت تجربه مداوم، حس و حال یکنواختی را القا می‌‌‌کند. دراین‌میان اشاره کنم که حالت اینویژن‌ چالش‌های مختلفی را در قالب Towerهای معروف سری مورتال کامبت در خود جای داده که به بیش‌ازپیش به روند ارتقای سطح مستری کاراکتر شما کمک می‌کنند.

حالت اینویژن بازی Mortal Kombat 1

حالت آنلاین، بخش مهم‌ دیگری از بازی Mortal Kombat 1 را به خود اختصاص داده است. بخش آنلاین آنطور که باید و شاید، تجربه‌ای روان را ارائه نمی‌دهد. معمولا در بازی‌های آنلاین تیم سازنده از گزینه‌ای مخصوص استفاده کرده تا بازیکن بتواند با رقبایی وارد بازی شود که از نظر پینگ و مکان جغرافیایی، نزدیک به یکدیگر هستند. به‌عبارتی تعیین می‌کنید که نوار پینگ شما در چه شرایطی قرار داشته باشد و سیستم مچ میگینگ بر اساس تنظیمات شما، رقبا را پیدا می‌کند. حال نبود این گزینه در Mortal Kombat 1 سبب شده تا مچ میکینگ شما به‌صورت جهانی انجام شده و اکثر مواقع با بازیکن‌هایی روبه‌رو می‌شوید که حداقل پینگ آن‌ها با شما، حول و حوش ۱۶۰ است.

متن خشونت امضای سری مورتال کامبت است و ندررلم از این بابت مخاطب را راضی نگه می‌دارد

این در حالی است که در بازی‌های فایتینگ پینگ اهمیت بالایی دارد و رسما از پینگ ۶۰-۷۰ به بالا، اختلال‌هایی در نوع کومبو زدن شما وجود آمده یا بازی شما با لگ مواجه می‌شود. این مورد را هم بگویم که برای پیدا کردن بازیکن و اینکه وارد یک مسابقه آنلاین کژوال یا رنکد شوید، باید مدت زمان طولانی‌ای را سپری کنید تا یک رقیب پیدا شود.

از نظر بصری، Mortal Kombat 1 در بهترین سطح ممکن قرار دارد. خشونت امضای سری مورتال کامبت است و ندررلم از این بابت مخاطب را راضی نگه می‌دارد. فیتلیتی‌ها و بروتلیتی‌ها طراحی بسیار خوبی دارند و متنوع طراحی شده‌اند. همچنین میان‌پرده‌های سینمایی مورتال کامبت ۱ را می‌توان یکی از نقاط قوت بازی دانست. کیفیت بالای میان‌‌پرده‌ها سبب شده تا بازیکن در بخش داستانی بیشتر یک فیلم سینمایی را تماشا کند و حال دراین‌میان تعدادی مبارزه هم قرار داده شده است.

کات سین حالت اینویژن بازی Mortal Kombat 1

از نظر طراحی و جدا از موارد ذکر شده، محیط‌های درنظر گرفته شده برای حالت اینویژن تنوع خوبی دارند و هر ۶ هفته، محتویات تغییر پیدا کرده و شاهد موارد جدیدی خواهیم بود. مورتال کامبت 1 فاقد مشکلات فنی خاصی مثل افت فریم است، اما اندک باگ‌های کوچکی وجود دارند که خب به هیچ‌وجه روی تجربه شما تأثیرگذار نیستند.

موسیقی‌های مورتال کامبت هیجان‌انگیز و جذاب هستند، اما صداگذاری‌های بازی یکی از ویژگی‌های جذاب و دوست‌داشتنی مورتال کامبت 1 است. موقعی که وارد مسابقه می‌شوید و قبل از شروع مسابقه، تمامی کاراکترها دیالوگ‌های مخصوصی با یکدیگر دارند و این دیالوگ‌ها، به بهترین شکل ممکن طراحی شده است. درآخر، Mortal Kombat 1 تجربه‌ای دوست داشتنی و سرگرم کننده است که محتویات خوبی را دراختیار مخاطبان قرار می‌دهد. البته که مشکلاتی دارد و می‌توانست عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارد، اما اگر علاقه‌مند به بازی‌های مبارزه‌ای هستید، قطعا تجربه مورتال کامبت 1 برای شما لذت بخش خواهد بود.

بررسی بازی باتوجه به نسخه پلی استیشن 5 انجام شده است


منبع زومجی

Mortal Kombat 1

Mortal Kombat 1 شروعی تازه برای سری مورتال کامبت به حساب می‌آید و قرار است خط داستانی جدیدی را شاهد باشیم. بااینکه شروع داستان، جذاب و امیدوار کننده است، اما یک سوم پایانی آن به بدترین شکل روایت شده و تجربه‌ی خوبی را ارائه نمی‌دهد. از نظر گیم‌پلی مورتال کامبت ۱ تجربه‌ی خیلی خوبی را ارائه می‌دهد و ضربات و کومبوهای شخصیت‌ها طراحی جذابی دارند.
محمد صادق تواضعی

8.5

نقاط قوت

  • + میان‌پرده‌های هیجان‌انگیز و جذاب بخش داستانی
  • + انتخاب دیالوگ‌ها و تعامل‌های بسیار خوب کاراکترها با یکدیگر
  • + طراحی دقیق انیمیشن‌های کاراکترها
  • + طراحی جذاب فیتلیتی‌ها و بروتالیتی‌های بازی

نقاط ضعف

  • - پایان‌بندی ضعیف داستان
  • - مشکلات بخش آنلاین و سیستم مچ میکینگ
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده